Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Tasapaino akseleiden on tarkoitus vähentää koneen värinöitä. Tuli mieleeni että Saabin Garreteissa on myös kestävyys ongelmia joita muilla automerkeillä ole ainakaan yhtä yleisesti. Voisikohan koneen värinät aiheuttaa turbon roottorin edestakaista värinää säteittäis suunnassa ja sitä myöten puslien kulumista. Onhan siellä öljykalvo välissä kun koneessa on paineet ok mutta estääkö kalvo ettei kontaktia synny akselin ja puslan välillä. Saabissahan tapaa poikittaistuki myös kulahtaa väännön mutta ehkä myös ravitelujen takia. Turbon akselihan on kampiakselin kanssa saman suuntainen joten turboahan kone ravistelee myös.
-Arska-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika kaukaa haetulta tuo haiskahtaa... Miksi Mitsubishi - ahtimet sitten kestää?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Mitsun turbo on tuotoltaan isompi kuin Garrett mutta Garret kevyempänä herää jo alakierroksilla. Minulla on tallissa vanhan saabin (-80 luvulta) Garret jossa on huomattavasti isommat juosupyörät ja akseli kuin nykyisessä Saabissani 9-5 t2.3 (05) olevassa Garretissa. Olisiko niin että Mitsu normaalilla ajolla pääsee paljon vähemmällä työllä tuottaessaan riittävän paineen imusarjaan. Garretin pieni ja hentoinen akseli pystyy myös siirtämään kuumalta puolelta paljon huonommin lämpöä öljyyn ja ahtimen juoksupyörälle joka luovuttaa lämpöä ahdettuun ilmaan. Uskoisin että syyt Garretin heikompaan kestämiseen on tutkittu ja tiedossa mutta jostain syystä siitä ei vain kerrota. Oman Garretini hajoitti imupuolelta sisään päässyt vieras esine joka oli vaurioittanut juoksupyörän siipien etu reunaa niin että tasapaino ei voinut olla enää ok. Esinettä ei enää sisällä joten edellisen omistajan aikana tapahtunut asia. Turbo rupesi hiljalleen tuprautteleen käynnistäessä. Mitään ylimääräistä ääntä ei ilmennyt ja välykset muuten sallituissa rajoissa. Oli päästänyt öljyä kuumalle puolelle ja karstoittanut ns. männärenkaan ympäristön..

-Arska-
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Onko niin, että B2x5-mottorin sekä runko- että kk-laakerit on vaihdettavissa öljypohjan irrotuksella alakautta moottori paikoillaan? Kampiakseli kiinni vauhtipyörässä jne.?
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

peukalokeskellä kirjoitti:
To Huhti 18, 2019 09:09
Onko niin, että B2x5-mottorin sekä runko- että kk-laakerit on vaihdettavissa öljypohjan irrotuksella alakautta moottori paikoillaan? Kampiakseli kiinni vauhtipyörässä jne.?
Kyllä. Vauhtipyörän päädyn runkolaakerin vaihto vaatii samalla myös toisen päittäislaakerin poistamisen, jotta kampuraa saa liikuteltua inan verran.
jeeeeeee!
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Kiitti pikaisesta vastauksesta Keme. Unohtui vielä kysyä, että oliko B235R-moottorin (manuaali) öljypohjan irrotuksessa jotain eksoottista. Muistaakseni WIS neuvoo jotain "porausjuttuja" (?) tekemään. Öljypohja on kerran tiputettu Pro Car Servicellä puhdistusta varten, joten oiskohan siinä jo temput tehty. Vai irtoaako se muutenkin, kunhan vain tietää oikean tekniikan.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja V-M »

peukalokeskellä kirjoitti:
To Huhti 18, 2019 10:04
Kiitti pikaisesta vastauksesta Keme. Unohtui vielä kysyä, että oliko B235R-moottorin (manuaali) öljypohjan irrotuksessa jotain eksoottista. Muistaakseni WIS neuvoo jotain "porausjuttuja" (?) tekemään. Öljypohja on kerran tiputettu Pro Car Servicellä puhdistusta varten, joten oiskohan siinä jo temput tehty. Vai irtoaako se muutenkin, kunhan vain tietää oikean tekniikan.
Poraus juttu liittyy niihin joissain öljypojissa oleviin piilo pulteihin (ei ole itselle tullut vielä vastaan sellaisia). Jos on kertaallee tehty niin ei huolta niistä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja duuduu »

peukalokeskellä kirjoitti:
To Huhti 18, 2019 10:04
Kiitti pikaisesta vastauksesta Keme. Unohtui vielä kysyä, että oliko B235R-moottorin (manuaali) öljypohjan irrotuksessa jotain eksoottista. Muistaakseni WIS neuvoo jotain "porausjuttuja" (?) tekemään. Öljypohja on kerran tiputettu Pro Car Servicellä puhdistusta varten, joten oiskohan siinä jo temput tehty. Vai irtoaako se muutenkin, kunhan vain tietää oikean tekniikan.
Poraushomma on alkupään manuaaliaeroissa. Ei koske sinun autoa.
Jos koskisikin, niin ne reiät on sinne jo tehty, kun kerran pohja on käytetty irti.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nyt se hajos!

Tosin kansipahvi taisi "vain" räjähtää, mutta eipä tuohon mottiin enää toinna pahvia vaihtaa. Saa femma mennä seisontaan talven ajaksi ja täytyy sitten pohtia uuden koneen rakennuttamista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jaahas. Tarpeeksi pitkään tai paljon kun virtaa vettä Tammerkoskessa, niin alkaa tämänkin juurisyy selvitä.

Vanha kampiakseli osoittautui mittauksissa 5-runkopukin kohdalta 0,15mm kieroksi ja muu kampura oli suhteellisen suora. Enää jää vain hämärän peittoon se, etttä mikä sen kampuran oli kieroon vääntänyt nimen omaan tuosta kohtaa. Todennäköisin syy on ennen auton Suomeen tuontia Ruotsin puolella sattunut moottorivaurio, kun ensimmäisen konerempan yhteydessä havaittiin yksi uudehko mäntä ja 3 hyvin kulunutta.

Mitä tästä olisi opittava? No ainakin se, ettei konerempan yhteydessä jätetä mitään vanhaa, tai ainakaan laiteta paikoilleen mitään vanhaa ilman mittauksia. Oppi ja ikä kaikki. :mrgreen:

Onneksi talvella 2020 tehtyyn koneeseen ei jäänyt mitään vanhaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Lähes olematon ero nykyisessä og 95 2.3 ilman keppejä ja tp ketjua verrattaen vanhaan missä oli paikallaan. Ratista näkee pienen tärinän mikä ei sormissa edes tunnu, jännä juttu.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
jarrur
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Kesä 28, 2019 20:30
Paikkakunta: Laheest

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja jarrur »

Mikä osanumero on runkolaakereille ja mikä osanumero on kk-laakereille? Onko niille osanumeroita?
9femma
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2021 20:14

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja 9femma »

runko 9145418 t7
kk 30551893 t7
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Tuo kampiakselin pyörittely ei todella kerro yhtään mitään.

Tiedän että eräs hemmo Tampereella pyörittelee kampiakseleita ja kasaa koneita sillä perusteella että kampi pyörii lohkossa kivasti.Meno on muutenkin vähän sinnepäin, ja varmaan monella muullakin. Mutta silti.

Itse en koskaan rakentaisi konetta tällä menetelmällä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tekeekö myyntiin asti vai jobbaako eteenpäin..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin