Runkolaakerien hajoaminen
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Siis.. Vinokoneeseen tuli parannettu kampura ? Kuinka ihmeessä tälläinen on Saabilla täysin laiminlyöty.. Eipähän tarvitse tätäkään ongelmaa enää pohtia. Juurisyy laakerivaurioihin on todennäköisesti löytynyt ja se vaikuttaa olevan kampiakselin luokattoman huono suunnittelu. Onneksi B207:ssa on ymmärretty käyttää tuota uudempaa suunnittelufilosofiaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Noniin.. 15tkm ajettu purkkakorjauksesta, eli kertauksena että vain uudet laakerit koneeseen ja tp-ketju poikki koska pakopuolen tp-akselin laakerointi oli vioittunut ja akseli heilui kuin se kuuluisa hullun mu...
Öljypohja avattu ja runko- ja kiertokangen laakerit tarkastettu. Laakereissa ei havaittu kulumaa, ja vanhoilla laakereilla nippuun ja kovaa ajoa.
Johtopäätökset:
- Viallisen tp-akselin laakeroinnin kautta öljynpaine ei karkaa niin että se haittaisi merkittävästi. (Kun akseli ei pyöri)
- Edellisten runkolaakereiden hajoamiseen johtaneet syyt edelleen hämärän peitossa. Mikäli runkolinjassa olisi jotain vikaa, niin laakereissa olisi nyt jo kulumaa 15tkm ajosuoritteella.
- 5w50 öljy toimii talvella hienosti, ja 10w60 öljy kesällä.
- Minulle ei Saabin moottoreihin tule enää koskaan muita öljyjä kuin 5w50 tai 10w60. Usko meni lirulörö-öljyihin kertaheitolla.
Öljypohja avattu ja runko- ja kiertokangen laakerit tarkastettu. Laakereissa ei havaittu kulumaa, ja vanhoilla laakereilla nippuun ja kovaa ajoa.
Johtopäätökset:
- Viallisen tp-akselin laakeroinnin kautta öljynpaine ei karkaa niin että se haittaisi merkittävästi. (Kun akseli ei pyöri)
- Edellisten runkolaakereiden hajoamiseen johtaneet syyt edelleen hämärän peitossa. Mikäli runkolinjassa olisi jotain vikaa, niin laakereissa olisi nyt jo kulumaa 15tkm ajosuoritteella.
- 5w50 öljy toimii talvella hienosti, ja 10w60 öljy kesällä.
- Minulle ei Saabin moottoreihin tule enää koskaan muita öljyjä kuin 5w50 tai 10w60. Usko meni lirulörö-öljyihin kertaheitolla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Miten se saab mittailikaan missfirejä. Mistä siis tulee laskuriin lukuja. Saabin palotilan tapahtumia seurataan sytytystulpan kautta eli moottorin kyljessä ei ole nakutuksen tunnistavaa anturia eikä siis ääneen perustuvaa seurantaa. Palotapahtumia seurataan vain tulpan kautta.
Sitä en osaa sanoa että miten se tapahtuu mutta aivan kuten startatessa määritellään milloin ykkönen tarvitsee kipinän eikä nelonen. Saabissahan ei ole nokka-akselin asennon tunnistinta vaan ainostaan kampiakselilla on induktiivinen anturi. Sehän taas antaa joka kierroksella samat pulssit. Sytytyshän tarvitaan nelarilla vain joka toisella kierroksella/ sylinteri. Siispä kertokaa mistä se missfire saadaan. Tulpallehan tulee kipinä mutta palotapahtumassa on varmaan jotain häikkää jonka tulpan kautta mittaamalla ECU päättelee missfireksi...
-Arska-
Sitä en osaa sanoa että miten se tapahtuu mutta aivan kuten startatessa määritellään milloin ykkönen tarvitsee kipinän eikä nelonen. Saabissahan ei ole nokka-akselin asennon tunnistinta vaan ainostaan kampiakselilla on induktiivinen anturi. Sehän taas antaa joka kierroksella samat pulssit. Sytytyshän tarvitaan nelarilla vain joka toisella kierroksella/ sylinteri. Siispä kertokaa mistä se missfire saadaan. Tulpallehan tulee kipinä mutta palotapahtumassa on varmaan jotain häikkää jonka tulpan kautta mittaamalla ECU päättelee missfireksi...
-Arska-
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Ionisaatiomittauksella eli palotilan sähkönjohtavuutta sytytystapahtuman jälkeen tulpan kautta mittaamalla se misfire tunnistetaan kuten nakutuskin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Runkolaakerien hajoaminen
mites jos se takimmainen tasap axelin laakeri heiluu sielä akselin kaulalla niin varmasti vaikuttaa paineisiin ja tätä aasinsiltaa pitkin siis korjaukseenkin eli jos sen takapään laakerin lyö paikalleen toiseen asentoon että öljyreiät ei kohtaa porauksessa olevia reikiä, poistuuko ongelma/onko siitä öljynkierrolle haittaa?Pakari kirjoitti:Noniin..
Johtopäätökset:
- Viallisen tp-akselin laakeroinnin kautta öljynpaine ei karkaa niin että se haittaisi merkittävästi. (Kun akseli ei pyöri)
- Edellisten runkolaakereiden hajoamiseen johtaneet syyt edelleen hämärän peitossa. Mikäli runkolinjassa olisi jotain vikaa, niin laakereissa olisi nyt jo kulumaa 15tkm ajosuoritteella.
- 5w50 öljy toimii talvella hienosti, ja 10w60 öljy kesällä.
- Minulle ei Saabin moottoreihin tule enää koskaan muita öljyjä kuin 5w50 tai 10w60. Usko meni lirulörö-öljyihin kertaheitolla.
vai miten niitä on tulpattu ettei ne tulpat irtoile sit kuumassa koneessa? lukitaanko ne hitsaamalla vai miten?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Ei TP-akselin öljykanavia ole tukittu/tulpattu millään tavalla. Tietääkseni niitä ei pysty moottori ja akselit paikoillaan edes tekemäänkään. Pakopuolen TP-akselin viallinen laakeri on siellä keskellä moottoria. Imupuolen TP-akselin laakerit eivät ole vioittuneet.
Tällehän ei siis vuosi takaperin tehty muuta kuin TP-ketju poikki ja uudet laakerit kokeiluun josko toimisi edes jonkun aikaa, että saa pelivaraa uusien osien hankintaan. Edelleen ollaan tällä "jatkoajalla". Toimikoot niin pitkään kuin toimii ja sitten rakennetaan uusi moottori. Toistaiseksi on toiminut
He jotka ovat harrastaneet akseleiden poistoa ja tulppauksia kertokoot asiasta..
Tällehän ei siis vuosi takaperin tehty muuta kuin TP-ketju poikki ja uudet laakerit kokeiluun josko toimisi edes jonkun aikaa, että saa pelivaraa uusien osien hankintaan. Edelleen ollaan tällä "jatkoajalla". Toimikoot niin pitkään kuin toimii ja sitten rakennetaan uusi moottori. Toistaiseksi on toiminut
He jotka ovat harrastaneet akseleiden poistoa ja tulppauksia kertokoot asiasta..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Uskon että vika on\oli itse kiertokangessa, sillä lämpenemisen tai joidenkin laakereiden hajoaminen saattaa vääntää kiertokankea. Tämä pitäisi tarkistaa erikoislaitteella aina ennen kuin pistää takas kasaan sillä 0.001mm vääntynesyys voi johtaa uudelleen rikkontumiseen.
Ja siitä TP ketjusta sen verran että jos oot sen poistanut niin se saattaa olla myös syy siihen että kiertokanki lähtee vääntymään sillä TP tehtävä on vaimentaa kankeen tulevaa rasitusta sekä tärinää. Ja jos haluaa asiallisesti sen poistaa niin siihen teetetään itse "tulpat" millä tukitaan ne akseiden jättämät reijät sekä TP kiristimelle myös.
Ja siitä TP ketjusta sen verran että jos oot sen poistanut niin se saattaa olla myös syy siihen että kiertokanki lähtee vääntymään sillä TP tehtävä on vaimentaa kankeen tulevaa rasitusta sekä tärinää. Ja jos haluaa asiallisesti sen poistaa niin siihen teetetään itse "tulpat" millä tukitaan ne akseiden jättämät reijät sekä TP kiristimelle myös.
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Todennäköisesti omassa t7 kk-laakerin rikkoontuminen aiheutui kakkosen viallisesta öljyryytasta joka puhalsi jatkuvasti läpi ja näinollen tyhjäkäynnillä öljynpaineet liian matalat (tietäjät korjatkoon) Kun remppailee niin vinkiksi vaan, että kannattaa niitä öljynpaineita mittailla ja tarkastaa öljyruuttien toiminta.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Se on kyllä tiedossa, että tulpat "pitäisi" olla... mutta eipä ole sellaista seppää vielä näkynyt joka kone paikallaan ne laittaisi/tekisi. Näyttää tuo toimivan ilmankin niitä. Jos olisi merkittävästi haittaa, niin olisi jo 15tkm kenkimisellä hajonnut. Sitä paitsi, tätä purkkapatentilla nippuun laitettua moottoria voi enää edes kunnostaa, joten sinällään ei jaksa kiinnostaa mitä tuolle nykyiselle lohkolle vielä tapahtuu.
Tehdasuusi kampura sekä T5 männät ja veivit odottaa jo varastossa. MY2004 tai uudempi lohko ja tasapainoakselit vielä puuttuvat.. Tehdään vasta kun nykyinen motti laukeaa lopullisesti tai kun hermo pettää TP-akseleiden käytöstäpoistosta johtuviin hirvittäviin ääniin ja tärinöihin.
Tehdasuusi kampura sekä T5 männät ja veivit odottaa jo varastossa. MY2004 tai uudempi lohko ja tasapainoakselit vielä puuttuvat.. Tehdään vasta kun nykyinen motti laukeaa lopullisesti tai kun hermo pettää TP-akseleiden käytöstäpoistosta johtuviin hirvittäviin ääniin ja tärinöihin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
lähinnä niitä sietää tutkia kun pata on lattialla, tasapainoakseli heilui holtittomasti ja syynä laakerin tuleminen imupuolen akselin kaulalle.
millä olette tutkineet niitä öljyruuttien kuntoja jotka siis lohkossa kiinni josta öljy lentää mäntäänpäin
oliko jossakin jotakin perusohjetta aiheeseen liittyen
millä olette tutkineet niitä öljyruuttien kuntoja jotka siis lohkossa kiinni josta öljy lentää mäntäänpäin
oliko jossakin jotakin perusohjetta aiheeseen liittyen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Saatan olla väärässä mutta eikös ne ollut ihan kierteillä siellä kiinni.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Runkolaakerien hajoaminen
juu ovat mutta joku antoi ymmärtää että niissäkin on vikaa vikaa vikaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Öljyruuttienhan pitäisi aueta vasta X bar paineella, etteivät mm. hukkaa tyhjiksellä öljynpainetta.
Yllä olevan koneen öljyruutista yksi tieteellisesti todettiin vialliseksi laittamalla suulle, puhaltamalla kevyesti ja toteamalla että läpi päästää. Muissa kolmessa ei tätä tapahtunut.
Yllä olevan koneen öljyruutista yksi tieteellisesti todettiin vialliseksi laittamalla suulle, puhaltamalla kevyesti ja toteamalla että läpi päästää. Muissa kolmessa ei tätä tapahtunut.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Nuo avautuvat nähtävästi aika pienellä paineella, ainakin ne jouset jotka siellä on ovat aika hentoiset. Tuohon tonnariin vaihdoin hieman jäykemmät jouset aikanaan paikalleen, en mittaillut niitä sen kummemmin mutta sormi arvoilla noin 2x jäykemmät sinne laitoin kun sattui sopivan kokoiset varastosta löytymään.pamppu kirjoitti:Öljyruuttienhan pitäisi aueta vasta X bar paineella, etteivät mm. hukkaa tyhjiksellä öljynpainetta.
Yllä olevan koneen öljyruutista yksi tieteellisesti todettiin vialliseksi laittamalla suulle, puhaltamalla kevyesti ja toteamalla että läpi päästää. Muissa kolmessa ei tätä tapahtunut.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Runkolaakerien hajoaminen
jos työnnät crc tä siitä nokasta niin ruiskuaa sinne pultin puolella muutenhan sitä et voi todeta vai otitko sen pultin irti ja sit testasit vai miten
oliko niitä tulpan sorvaajia kehissä eli alumiinista vai raudasta olette tasapaino akselin reikään tulpan tehneet vai miten, vanha pusla joka tuli
itekseen ulos on niin väljä ettei pysy paikallaan, vissiin pitää tulpata pelkka reika valussa mutta sekin on jo ns isontunut
oliko niitä tulpan sorvaajia kehissä eli alumiinista vai raudasta olette tasapaino akselin reikään tulpan tehneet vai miten, vanha pusla joka tuli
itekseen ulos on niin väljä ettei pysy paikallaan, vissiin pitää tulpata pelkka reika valussa mutta sekin on jo ns isontunut
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,