Runkolaakerien hajoaminen
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Tässä on auki dokumentti T7 sielunelämästä jossa kerrotaan mm. misfiren havaitsemismenetelmästä. Tiivistettynä ja vapaasti käännettynä pätkä:
Ionisaatiomittauksella tunnistetaan misfire johtamalla jännitettä sytytystulppaan. Tulpan kärkivälin ohi virtaavasta ionivirrasta tunnistetaan palotapahtumaa.... jne.
Päätelmä: Jos tähän virtaukseen syntyy häiriö johtuen värinästä tai äänestä niin tästä on mielestäni mahdollista seurata virhetunnistus.
Ionisaatiomittauksella tunnistetaan misfire johtamalla jännitettä sytytystulppaan. Tulpan kärkivälin ohi virtaavasta ionivirrasta tunnistetaan palotapahtumaa.... jne.
Päätelmä: Jos tähän virtaukseen syntyy häiriö johtuen värinästä tai äänestä niin tästä on mielestäni mahdollista seurata virhetunnistus.
Viimeksi muokannut tturku, Su Heinä 30, 2017 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: siivottu viestiä
Syy: siivottu viestiä
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Eikai kukaan oikeasti esitä sitä, että mikäli moottorissa olisi edelleen laakeriongelma tai runkolinjaongelma niin se aiheuttaa moottorin transienttitilassa missfiren? Tuohan vasta järjetön päätelmä on. Kyllä ne ongelmat tulisivat täyskaasuvedossa, osakuormilla ja perusajossa.
Joku muuttuja aiheuttaa nyt häiriötä transienttitiloihin eli tilanteisiin jolloin kaasuläppä alkaa mennä kiinni kierrosalueella 2700-3200rpm ja tämäkin näyttäisi tapahtuvan vain jos moottorin lämpötila on 74-82c. Näiden edellämainittujen ehtojen tulee täyttyä että missfire laskurit alkavat juosta.
Eli
1. Kierrosnopeus väliltä 2700-3200. Eli juuri se alue jolloin moottori valittaa puuttuvia tp-akseleita.
2. Moottorin lämpötila 74-82c väliltä. em. lämpötila-alueen ulkopuolella ei taas tapahdu missfiretunnistuksia.
3. Kaasuläppä alkaa mennä kiinni. Ei ole väliä kuinka nopeasti päästää kaasun eli läpän sulkeutumisnopeudella ei ole merkitystä.
Ennenkuin joku ottaa sen kaasuläpän taas esille niin SIDistä seurattuna kaasuläpän parametrit eivät värise tai tee mitään muutakaan hassua, vaan läpän asennon pyyntö ja toteuma ovat ok.
Mitä taas tulee B206i:hin niin se ei ole trionic vaan bosch motronic ja se on 2 litrainen. Trionicia ja motronicia ei voi edes samana päivänä verrata keskenään, eikä 2,0 ja 2,3:sta ei muutenkaan voi verrata keskenään mitä tulee näihin TP-akseliasioihin.
Joku muuttuja aiheuttaa nyt häiriötä transienttitiloihin eli tilanteisiin jolloin kaasuläppä alkaa mennä kiinni kierrosalueella 2700-3200rpm ja tämäkin näyttäisi tapahtuvan vain jos moottorin lämpötila on 74-82c. Näiden edellämainittujen ehtojen tulee täyttyä että missfire laskurit alkavat juosta.
Eli
1. Kierrosnopeus väliltä 2700-3200. Eli juuri se alue jolloin moottori valittaa puuttuvia tp-akseleita.
2. Moottorin lämpötila 74-82c väliltä. em. lämpötila-alueen ulkopuolella ei taas tapahdu missfiretunnistuksia.
3. Kaasuläppä alkaa mennä kiinni. Ei ole väliä kuinka nopeasti päästää kaasun eli läpän sulkeutumisnopeudella ei ole merkitystä.
Ennenkuin joku ottaa sen kaasuläpän taas esille niin SIDistä seurattuna kaasuläpän parametrit eivät värise tai tee mitään muutakaan hassua, vaan läpän asennon pyyntö ja toteuma ovat ok.
Mitä taas tulee B206i:hin niin se ei ole trionic vaan bosch motronic ja se on 2 litrainen. Trionicia ja motronicia ei voi edes samana päivänä verrata keskenään, eikä 2,0 ja 2,3:sta ei muutenkaan voi verrata keskenään mitä tulee näihin TP-akseliasioihin.
Viimeksi muokannut tturku, Su Heinä 30, 2017 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: siivottu viestiä.
Syy: siivottu viestiä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Ketjusta poistettu kaikki piikittely pois. Seuraava joka ei osaa kirjoittaa asiallisesti ilman että tarvitsee mennä henkilökohtaisuuksiin tässä ketjussa / asiassa pääsee lomille.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Runkolaakerien hajoaminen
10w60:set öljyt vaihdettu tänään pois femmasta ja talveksi hieman matalampiviskoottista tuli laitettua. Laakerien vaihdon ja TP-ketjun poiston jälkeen ajettu n. 8tkm.. Jos seuraavaan öljynvaihtoon asti pelaa niin jos sitten käyttäisi ÖP:n auki ja tarkastaisi että ovatko laakerit alkaneet taas kulumaan.
Edelleen TP-akselien käytöstä poistamisesta aiheutuneet sivuäänet ym. seikat häiritsevät.. Mennään nyt silti tällä vaan niin pitkään kun vaan kulkee.. Täytyisi varmaan alkaa miettiä että mihin lohkoon ja millä laakereilla uuden koneen sitten rakennuttaa. T5 lohkoa on esitelty, mutta sitten pitäisi se huohotus rakentaa uusiksi ja ranettaa cobran liitin sekä venakoppakin pitäisi vaihtaa toisenlaiseen huohottimen liitännän vuoksi... Myös TP-akselit pitäisi vaihtaa koska T5 lohkoissa 1998 mallivuotta lukuunottamatta taitaa olla erilaiset rattaat joita ei enää saa... TP-akseiden pois jättäminen ei ole vaihtoehto.
Laitoin ensimmäistä kertaa autooni muuta öljyä kuin Castrollia. Reippaan 5tkm päästä tulisi taas tasalukemia mittariin niin jospa sitten ensi vaihdossa taas... Tällä kertaa meni 5w50:set sisään, ehkäpä ne siellä seuraavaan vaihtoon asti siellä pyörii.
Edelleen TP-akselien käytöstä poistamisesta aiheutuneet sivuäänet ym. seikat häiritsevät.. Mennään nyt silti tällä vaan niin pitkään kun vaan kulkee.. Täytyisi varmaan alkaa miettiä että mihin lohkoon ja millä laakereilla uuden koneen sitten rakennuttaa. T5 lohkoa on esitelty, mutta sitten pitäisi se huohotus rakentaa uusiksi ja ranettaa cobran liitin sekä venakoppakin pitäisi vaihtaa toisenlaiseen huohottimen liitännän vuoksi... Myös TP-akselit pitäisi vaihtaa koska T5 lohkoissa 1998 mallivuotta lukuunottamatta taitaa olla erilaiset rattaat joita ei enää saa... TP-akseiden pois jättäminen ei ole vaihtoehto.
Laitoin ensimmäistä kertaa autooni muuta öljyä kuin Castrollia. Reippaan 5tkm päästä tulisi taas tasalukemia mittariin niin jospa sitten ensi vaihdossa taas... Tällä kertaa meni 5w50:set sisään, ehkäpä ne siellä seuraavaan vaihtoon asti siellä pyörii.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Kovasti kyllä erilaiset kokemukset eri ihmisillä noista TP-akseleista ja kovin suuria tunteita tuntuvat herättävän puoleen sun toiseen
Itellä tonnari ollut ~5vuotta ilman ja tehoja kuitenkin jonkin verran ja hyvin on pelannut. Femma ollut pari vuotta ilman eikä siinäkään mitään valittamista.
Itellä tonnari ollut ~5vuotta ilman ja tehoja kuitenkin jonkin verran ja hyvin on pelannut. Femma ollut pari vuotta ilman eikä siinäkään mitään valittamista.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Runkolaakerien hajoaminen
On niitä T7 tasapainoakseleita löytynyt vanhemmistakin kuin 1998 vuoden lohkoista eli ihan sama mitkä kepit siellä pyörii. Tosin, miksi tekisit konetta mihinkään muuhun kuin T7 lohkoon?Pakari kirjoitti:Myös TP-akselit pitäisi vaihtaa koska T5 lohkoissa 1998 mallivuotta lukuunottamatta taitaa olla erilaiset rattaat joita ei enää saa
Oon nauranu samaa.j0ne kirjoitti:Kovasti kyllä erilaiset kokemukset eri ihmisillä noista TP-akseleista ja kovin suuria tunteita tuntuvat herättävän puoleen sun toiseen
jeeeeeee!
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Sitä minäkin olen miettinyt.. Uusimman huohotuksen lohkoversiolla eli MY2004-> lohkoja on vain kovin vähän tarjolla.. Kun siinä on se uusi reikä huohotusta varten lohkossa. Siksi MY1998-2003 lohkot eivät käy, sitten olisi aivan sama tehdä se T5 lohkoonkin... Tarve kun olisi pelkälle lohkolle jossa TP-akselit. Kun kaikki muut osat oikeastaan löytyy jo joitakin irto-osia kuten laakereita ja jakopäätä lukuunottamatta.Keme kirjoitti:On niitä T7 tasapainoakseleita löytynyt vanhemmistakin kuin 1998 vuoden lohkoista eli ihan sama mitkä kepit siellä pyörii. Tosin, miksi tekisit konetta mihinkään muuhun kuin T7 lohkoon?Pakari kirjoitti:Myös TP-akselit pitäisi vaihtaa koska T5 lohkoissa 1998 mallivuotta lukuunottamatta taitaa olla erilaiset rattaat joita ei enää saa
Jotkut pystyvät elämään/sietämään sen metelin kanssa mikä TP-akselittomassa 2,3 litraisessa moottorissa on. Jotkut taas tekevät "kilpamoottoreita" joissa ei varmasti ole prioriteettina mukavuus... Minun mielestäni se meteli ja värinä mikä TP-akselittomasta 2,3 moottorista tulee on lähes sietämätön. Ei sovi sitten yhtään käyttöautoon jolla ajetaan kymmeniätuhansia kilometrejä vuodessa.j0ne kirjoitti:Kovasti kyllä erilaiset kokemukset eri ihmisillä noista TP-akseleista ja kovin suuria tunteita tuntuvat herättävän puoleen sun toiseen
Minä olen päässyt kuuntelemaan muitakin 2,3 litraisilla moottoreilla varustettuja Saabeja joista TP-akselit ovat poistettu käytöstä ja niissäkin on ollut sietämätön meteli.. Kyllä osaakin olla sitten ikävä TP-akselillista 2,3 litraista moottoria Saabissani...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Olisiko jollain laittaa ääninäytteitä videon muodossa akseleilla ja ilman?
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Pakarilla varmaan on.juntti kirjoitti:Olisiko jollain laittaa ääninäytteitä videon muodossa akseleilla ja ilman?
jeeeeeee!
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Saa olla sitten muuten todella hyvä äänityslaitteisto ja myöskin toistolaitteisto jos aiotaan äänitettä kuuntelemalla asiaa pohtia. Mua itse asiassa on naurattanu nuo pakoputkien ääninäytteet jollain kännymikrofonilla otettuna.
Tasapainoakselien puute tai epäsynkka kuuluu ja tuntuu jokaisesta saabin koneesta mitä itse olen päässyt kokeilemaan. Ärsytyskynnys on varmasti niin henkilökohtainen asia että pyöritään samoissa pöydissä kitka- vs nastarengas väittelyissä. Äänen lisäksi tuntuu värinä ja molempien magnitudi riippuu moottorin tuennan ratkaisusta ja puslista. Riittävän äänekkäällä pirssillä kiertoääni ja värinä katoaa yleismeluun. Koska tapauskohtaisia eroja esiintyy niin väittelyissä ei ole voittajaa yhden lauseen perusteella.
Kukin taaplaa tyylillään, itselläni iän myötä tuntuu tuo koneen hiljentäminen olevan oleellista. Sähköautoja odotellessa ...
Tasapainoakselien puute tai epäsynkka kuuluu ja tuntuu jokaisesta saabin koneesta mitä itse olen päässyt kokeilemaan. Ärsytyskynnys on varmasti niin henkilökohtainen asia että pyöritään samoissa pöydissä kitka- vs nastarengas väittelyissä. Äänen lisäksi tuntuu värinä ja molempien magnitudi riippuu moottorin tuennan ratkaisusta ja puslista. Riittävän äänekkäällä pirssillä kiertoääni ja värinä katoaa yleismeluun. Koska tapauskohtaisia eroja esiintyy niin väittelyissä ei ole voittajaa yhden lauseen perusteella.
Kukin taaplaa tyylillään, itselläni iän myötä tuntuu tuo koneen hiljentäminen olevan oleellista. Sähköautoja odotellessa ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Ruisku"
- Viestit: 122
- Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Runkolaakerien hajoaminen
öljykanavien epäpuhtaus on varmastikkin se juttu. öljykanavatkin pitää pestä.
itse olen jenkki ja traktorin moottoreita pessyt myös öljykanavat sitruunahapolla ja höyrypesurilla.
mutta tietysti tasapaino kaikessa pyörivässä on a ja o jos moottori on kasattu useammasta konesta otetuista osista ni voipi olla että ei kaikki ole tasapainossa. aikasemmin tuolla oli puhetta tuosta että runkolaakerille ei riitä paine mutta kiertokangelle riittää?????? siis hä kiertogangen voiteluhan menee runkolinjan läpi eiks vaan?
itse olen jenkki ja traktorin moottoreita pessyt myös öljykanavat sitruunahapolla ja höyrypesurilla.
mutta tietysti tasapaino kaikessa pyörivässä on a ja o jos moottori on kasattu useammasta konesta otetuista osista ni voipi olla että ei kaikki ole tasapainossa. aikasemmin tuolla oli puhetta tuosta että runkolaakerille ei riitä paine mutta kiertokangelle riittää?????? siis hä kiertogangen voiteluhan menee runkolinjan läpi eiks vaan?
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Tyhjäkäynnilläkin esim. liikennevaloissa pitää kädet irroittaa ratista kun muuten kädetkin värisee/"surisee" jos pidempään joutuu rattia pitelemään... Ajossa ei ratti värise onneksi värise, muuten tp-ketjuttomalla ei ajaisi metriäkään. TP-ketjun poiston/TP-akseleiden puutteen tunnistaa ihan mistä tahansa Saabin 2,3 litraisesta moottorissa alle 3 sekunnissa. Siitä ei ole pienintäkään epäselvyyttä.
Matkapuhelin tai digikameranauhoutuksilla ei kyllä selkää käsitystä äänestä saa. Aikaisemminkin olen jotain moottorin ääniä nauhoittaa puhelimella ja ihan sekametelisoppaa seon ollut. Pirkanmaan potkuissa voin ääninäytteitä antaa silloin kun en ole iltavuorossa.
Matkapuhelin tai digikameranauhoutuksilla ei kyllä selkää käsitystä äänestä saa. Aikaisemminkin olen jotain moottorin ääniä nauhoittaa puhelimella ja ihan sekametelisoppaa seon ollut. Pirkanmaan potkuissa voin ääninäytteitä antaa silloin kun en ole iltavuorossa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Nyt selvisi syy railakkaisiin missfire lukemiin vihdoin ja viimein. Ei johtunut TP-akseleiden puutteesta, eikä myöskään kaasuläppäkotelosta. Reilun vuoden vanha mäntämallisenn vahvistetun bypassin mäntä oli kiilautunut vinoon ja aiheutti missfiret. Ei vaan taas millään meinannut uskoa että reippaan vuoden vanha osa voisi edes olla rikki. Tuli ilmi kun femma alkoi antaa bypassin vikakoodia, ensin satunnaisesti ja sitten pysyvästi. Kun välissä oli jo tulipellin magneettiventtiilikin uusittu, ja letkut ym. niin pakko oli laittaa orkkis boschin pässi kiinni ja kappas... Huooh.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Hyvin jännä, päteekö silti suositus olla poistamatta tp-ketjua/akseleita?Pakari kirjoitti:Nyt selvisi syy railakkaisiin missfire lukemiin vihdoin ja viimein. Ei johtunut TP-akseleiden puutteesta, eikä myöskään kaasuläppäkotelosta. Reilun vuoden vanha mäntämallisenn vahvistetun bypassin mäntä oli kiilautunut vinoon ja aiheutti missfiret. Ei vaan taas millään meinannut uskoa että reippaan vuoden vanha osa voisi edes olla rikki. Tuli ilmi kun femma alkoi antaa bypassin vikakoodia, ensin satunnaisesti ja sitten pysyvästi. Kun välissä oli jo tulipellin magneettiventtiilikin uusittu, ja letkut ym. niin pakko oli laittaa orkkis boschin pässi kiinni ja kappas... Huooh.
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: Runkolaakerien hajoaminen
Kyllä, koska sitä epätasapainon meteliä ei vaan käyttöautossa pysty kuuntelemaan pidemmän päälle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89