Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

mitä jos sen vioittuneeen laakeripesän pakopuolella tulppaisi sokealla tulpalla niin ölyä ei enää menisi sinne ylös runkolaakerilinjasta
olikohan täällä jossakin joskus ollut juttua aiheesta?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsitin väärin sen tasapainoakselin jutun. Jotenkin ajattelin että oli "korjattu" muutenkin, kuin katkaisemalla ketju. Siitä johdin ajatuksen öljyjenpaineiden karkaamisesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

Sehän on ilmiselvää että jos akselin takapää on väljä laakerin ja paine tuo öljyä vaikkei aksila pyöri niin sehän Turiseekoko ajan yli eli linjasta paine putoaa. Eri asia on sitten kuinka paljon
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pakari kirjoitti:Ainoa ero ajokäyttäytymisessä on se, että lentokentät ja ratapäivät ovat jääneet välistä...
Käypä kokeilemassa auto- ja kiitoradalla, niin ehkä tämäkin mysteeri selviää. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On siinä varmasti laakerit kovilla, kun vedetään 0-250kmh tai mitä se nyt ehtii kiihtyä vrt. maantiekiihdytykset. Moottorikaan ei taida ihan vakiotehoinen enää olla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se teho juuri runkolaakereita rasita, on näitä rääkätty paljon isommillakin voimilla (ja kierroksillakin) ja jos jotain menee niin se on kk-laakerit ensin.
Runkolaakereiden hajoaminen viittaa johonkin perustavammanlaatuiseen ongelmaan ko. moottorissa, pyörinyt kuivana tmv.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

Nyt tuossa temutessani b235 koneen kanssa mittasin uusien ”orkkis” laakereiden välykset olivat toleranssin ulkopuolella. .063-.076
Laakerit tuli itselle speedpartsilta NE engine bearings ja speedpartsin tarra mis on oe,0940
Oma kampiakseli ja lohko kävi hämeendieselis tarkastuksessa eli moottorin osissa ei ollut vikaa. Vaan laakereissa on väärä välys.
Oma koneeni ei ollut menny rikki vaan kasaan koneen uusilla osilla ennenkö laitan nokalle.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hienoa... Täytyypä mittauttaa omatkin laakerit sitten kun tehdään uutta konetta. Kiitoksia hyvästä huomiosta!

Saitko jostain uudet laakerit väärällä välyksellä olevien tilalle ja olivatko ne toleransseissaan?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

luulisi laakereitten olevan tolanssissa jos laakerivälysmitalla mittaa ja avaa kannen ja toleroi välystä ja se on out of order, niin onko akselista jo lähtenyt ainetta pari satkua?
kuten tuossa
https://www.youtube.com/watch?v=y2sejXlJfhk
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

Tuolla plasticgaugella on helppo ne ite mitata. Tämä laakeri homma tuli eilen itsellä eteen ja maanantaina haen uudet clygot tai king racet katotaan kummat saa nopeampaa käsiin. Kiertokangenlaakeri välykset oli orggis laakerilla ,038 kaikissa. Ei minkäänlaista kulumaa kampparissa ja kamppari kävi hämeendieselis ni akseli mitattiin ja suoruustarkistettiin sekä kiillotus ja tasapainotus. Jokainen kaula oli std mitalla.
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

Nyt on acl laakerit ja joka kaulalla 5 satkun välys. Eli NPR laakerit on mitä sattuu.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Taidan itsekkin päätyä noihin ACL:n runko- ja kiertokangen laakereihin kun seuraavaa moottoria tehdään.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

jäi hieman epäselväksi mitä ne oli välykset niillä toisilla laakereilla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

0,053 jokaiselta kaulalta mitattu.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja anv »

Itsellä on kyllä käsitys noista TP-akseleista että niiden ainoa tehtävä on mukavuuskysymys. Moottorin sisäisiä voimia ne eivät vähennä, mutta vaimentavat moottorin kokonaistärinää, mikä tuntuu hytissä.

Edit: voivat itseasiassa lisätä moottorin sisäisiä voimia kun kampuran tms. voimia vaimennetaan sisäisesti vastavoimilla.

T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin