Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Pakari kirjoitti:mutta kyllä 2,3 litrainen moottori tasapainoakselit tarvitsee
Ei tarvi. Jollain pienellä kierrosalueella huomaa jotain, mutta aivan sama.

Sinällään toi on jännää, että runkolaakerit on paskana ja kiertokangen laakerit on ehjät, koska voitelu menee runkolaakereiden kautta.

Eikös tässä ollut tasapainoakselin laakeritkin soseena?
jeeeeeee!
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Pakari kirjoitti:Tuskin siellä 2,3l tonnareissa erilaista öljypumppua on vain huvin vuoksi...
Meinaat siis, että uudempi öljypumppu on niin huono, että rikkoo 2.3 T5 kanssa runkolakrut, mutta toimii hyvin 2.0 T5 kanssa?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

pamppu kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Tuskin siellä 2,3l tonnareissa erilaista öljypumppua on vain huvin vuoksi...
Meinaat siis, että uudempi öljypumppu on niin huono, että rikkoo 2.3 T5 kanssa runkolakrut, mutta toimii hyvin 2.0 T5 kanssa?
Ja tuottaa kuitenki about saman öljypaineen noin 0.1-0.2 erolla. Mikä tarkoittaisi että toleranssia ei ole yhtään eli yks naarmu öljypumpus -> pox, yks aste liian litkut öljyt -> pox, yks aste liian tiukat öljyt -> pox, kuun asento heittää pikkusen -> pox.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Niijuu, oliko kaikki runkolaakerit paskana vaiko vain yksi pari?
jeeeeeee!
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kaikki runkolaakerit olivat hajalla, kuva ekalla sivulla on pahimmasta. Ja tosiaan tp-akseli pakopuolelta heilui aika paljon että sen laakerointi oli hajonnut myös.

Ja kyllä 2,3 tarvitsee tp-akselit mielestäni. Eron huomaa selvästi äänenä, ei värinänä tai tärinänä. En suosittele kenellekkään käyttöautoon tp-akselien poistoa. Joten täytyy alkaa suunnitella pikkuhiljaa uutta konetta jotta saa tp-akselit pelaamaan...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja TTH »

Pakari kirjoitti:Sellaisiakin teorioita on heitetty ilmoille että T5-sisuskalut olisivat liian painavia pyörimään T7 lohkossa erilaisella öljypumpulla. Kuulemma T5-öljypumppu on suurempi tuottoinen ja näinollen ongelmia voisi esiintyä korkeissa lämpötiloissa ja kuumilla öljyillä ja matalilla kierroksilla (esim. tyhjäkäynnillä..). Tästä syystä nyt on nostettu tyhjäkäyntikierroksia 825rpm -> 935rpm...
Nyt täytyy debunkata, T5 2.3 sisuskalut on vähän kevyemmät kuin T5 2.0, mäntä on käytännössä sama mutta 2.3 laesta puuttuu tavaraa ja kiertokanki on lyhyempi. Jos kerta sama öljypumppu on tuottanut riittävästi tavaraa painavemmille sisuskaluille kolkin T5-mosassa, niin eiköhän se riitä ihan femmassakin. Tosin kannattaa huomioida että T5-jakopään kopassa on isompi kanava imusihdiltä pumpulle, tiedä sitten paljonko vaikuttaa.

Isoimmat ongelmat aiheuttavat nuo TP-akselit, tuo jakopään puoleinen "laakeri" on aika horo minne varmasti menetetään sitä kriittistä öljynpainetta jonkun verran. Ne laakerit siellä lohkon sisällä on aika hurjan näköisenä tulleet pihalle ihan "ehjissäkin" koneissa, ehdottamasti semmoiset jotka kannattaa vaihtaa konerempan yhteydessä, tai ottaa akselit kokonaan pois ja tulpata.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Pakari kirjoitti: Ja kyllä 2,3 tarvitsee tp-akselit mielestäni. Eron huomaa selvästi äänenä, ei värinänä tai tärinänä. En suosittele kenellekkään käyttöautoon tp-akselien poistoa. Joten täytyy alkaa suunnitella pikkuhiljaa uutta konetta jotta saa tp-akselit pelaamaan...
Ei tarvitse. Tp-Akselit ovat mukavuustekijä ei mitään muuta.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minun mielestäni 2,3l moottori tarvitsee TP-akselit, enkä yksinkertaisesti voi suositella kenellekkään niitä käyttöautosta poistamaan. Minulla on nyt siitä kokemusta ja voin tuoda oman mielipiteeni esille aivan kuten sinäkin. Moottorista tuleva epätasapainon ääni on häiritsevä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Millaista ääntä epätasapaino pitää? Voitko nauhoittaa?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Se on sellainen, hmm mitenkähän sitä kuvailisi... "vaimea sähkömäinen humina/hurina". Tulee kun kierroksia nostaa 2500rpm ->.

Tyhjäkäynnillä rattiin tuntuu myös pientä huminaa/värinää. Vaikka kuinka minulle kerrottiin ettei vaikuta tyhjäkäynnillä mutta kyllä se vaan vaikuttaa. Älkää hyvät ihmiset vain poistako TP-ketjua 2,3 litraisesta moottorista...

Minulla on ollut yksi 2,0 litrainen josta ei kyllä voinut sanoa yhtään että onko poistettu ketju vaiko ei. ÖP:n avauksessa paljastui että ketju oli poistettu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Montaa teoriaa ja veikkausta on ilmassa, mutta entä jos syypää onkin tribokeraamisessa pinnoitteessa? Enkä edes pelkästään käännä veistä haavas, vaan ihan tosissaan meinaan, että vaikka Sierra kulkiki sen voimin hienosti niin joku ryssien löytämä taikatahna konees ei välttämättä olekaan niin huikeaa kuin myyntitykit väittää.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ääni oli olemassa tietyllä kierrosalueella n. 2kk jo ennen RVS:ää. Voi olla jopa rvs:n ansiota että kampura oli vielä ehjä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
juntti
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja juntti »

Pakari kirjoitti: Älkää hyvät ihmiset vain poistako TP-ketjua 2,3 litraisesta moottorista...

Minulla on ollut yksi 2,0 litrainen josta ei kyllä voinut sanoa yhtään että onko poistettu ketju vaiko ei.
Mikä tässä on takana, että 2.3 tarvitsee tp-akselit, mutta 2.0 ei? Eikö koneet ole ihan samat, mutta iskunpituuksissa eroa, vai juuri siitäkö johtuu?
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Pakari kirjoitti:Kaikki runkolaakerit olivat hajalla, kuva ekalla sivulla on pahimmasta. Ja tosiaan tp-akseli pakopuolelta heilui aika paljon että sen laakerointi oli hajonnut myös.
Oliko tuo etusivun runkolaakeri 2. tai 4. runkolaakeripukista? Oliko se tasapainoakselin rikkinäinen laakeri samasta pukista tulevan öljykanavan päässä? Periaatteessa olisi jännä tietää koneen öljynpaineet tällä hetkellä, kun se hukkaa painetta sen rikkinäisen tasapainoakselin laakerin kautta.
jeeeeeee!
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ihan mielenkiinnosta vain että onko laakerit ruostuneet vai mitä tuo "ruskeus" kuvassa on?
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin