Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Pakari kirjoitti:Nyt selvisi syy railakkaisiin missfire lukemiin vihdoin ja viimein. Ei johtunut TP-akseleiden puutteesta
En yllättynyt millään tasolla, mutta hienoa että joku vika selvisi.
jeeeeeee!
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Pakari kirjoitti:10w60:set öljyt vaihdettu tänään pois femmasta ja talveksi hieman matalampiviskoottista tuli laitettua. Laakerien vaihdon ja TP-ketjun poiston jälkeen ajettu n. 8tkm.. Jos seuraavaan öljynvaihtoon asti pelaa niin jos sitten käyttäisi ÖP:n auki ja tarkastaisi että ovatko laakerit alkaneet taas kulumaan.

Edelleen TP-akselien käytöstä poistamisesta aiheutuneet sivuäänet ym. seikat häiritsevät.. Mennään nyt silti tällä vaan niin pitkään kun vaan kulkee.. Täytyisi varmaan alkaa miettiä että mihin lohkoon ja millä laakereilla uuden koneen sitten rakennuttaa. T5 lohkoa on esitelty, mutta sitten pitäisi se huohotus rakentaa uusiksi ja ranettaa cobran liitin sekä venakoppakin pitäisi vaihtaa toisenlaiseen huohottimen liitännän vuoksi... Myös TP-akselit pitäisi vaihtaa koska T5 lohkoissa 1998 mallivuotta lukuunottamatta taitaa olla erilaiset rattaat joita ei enää saa... TP-akseiden pois jättäminen ei ole vaihtoehto.

Laitoin ensimmäistä kertaa autooni muuta öljyä kuin Castrollia. Reippaan 5tkm päästä tulisi taas tasalukemia mittariin niin jospa sitten ensi vaihdossa taas... Tällä kertaa meni 5w50:set sisään, ehkäpä ne siellä seuraavaan vaihtoon asti siellä pyörii.
Mielenkiinnolla olen seurannut keskustelua ongelmista jotka ovat mielestäni saabin keskeisiä asioita kestämisen kannalta. Oletteko seuranneet öljynpaineen käyttäytymistä ennen/jälkeen tp akselien ketjun poistoa. Mitä öljynpaine näyttää eri öljy merkeillä ja visko arvoilla lämpimänä/kylmänä.
Mistä olette mitanneet öljyn paineet. Suodattimen jalasta vai öp anturilta t-haaralla. Joku tai jotkut oleelliset syythän täytyy olla että turbotkin hajoaa saabeista. Onhan Garret ollut perinteisesti kestävä turbo. Miksi Mitsun turbo kestää eli mikä ero. Jakopää ketjun ei pitäisi olla heikko lenkki. Muistelen Saab 90/900 aikoja jolloin nämä 95 ongelmat eivät olleet ajankohtaisia. Sana GM ei riitä selitykseksi. Syy ongelmiin pitäisi löytää ja poistaa niin seurauksetkin poistuvat.
-Arska-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Todennäköisesti joku dynaaminen ongelma näissä moottoreissa täytyy olla kun laakereita hajoilee. Öljynpaineet vois toki mitata että paljonko falskaa vai falskaako ollenkaan sieltä viallisen TP-laakeroinnin kautta. Siitä syystä öljyäkin olen paksuntanut ja tyhjäkäyntikierroksia on nostettu.

Edelleen minua askarruttaa se, että miten kaikki 5 runkolaakeria voivat hajota lähes identtisesti. Vauriojäljet siis ovat identtiset. Vahvimpina vaihtoehtoina on se, että laakereiden materiaali on huono/väärä tai runkolinjasta on mennyt läpi joku partikkeli joka aloitti kulumisen jokaisessa laakerissa. Öljynpaineen alentuminen johti sitten TP-akselin laakeroinnin porsimiseen.

Runkolinjan suoruuskin.. hmm.. miksi se olisi jokaisen laakerin hajottanut, kyllä se olisi mielestäni rasittanut jotain tiettyä pukkia.. Laakerivälykset ja momentit.. no ammattilainen teki moottorin ja sillä oli ajettu ennen vauriota yli 70tkm. Joten kasausvirhe tms. se ei ole. Se nimittäin olisi porsinut jo aiemmin esim. radalla. Rataa on tullut ajettua 2-3krt vuodessa... joten rasitusta se kone on saanut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tähän voi vielä jatkokysymyksenä lisätä, että miksi jotkut moottorit kestää ja toiset ei. Mikä on se seikka, millä voi pidentää moottorin elinikää olennaisesti ja millä toimenpiteillä moottori laukeaa lähes 100% varmasti.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin.. sen kun tietäisi. Samalla reseptillä olen tuota omaani ylläpitänyt kuin isäukonkin femmaa. Isäukolla on ns. avaamaton T7 vajaa 200tkm ajettu MY2005. Avattiin siitä ÖP ja kurkattiin siitä laakerit. En minä ole aiemmin nähnyt yhtä puhdasta moottoria. Ei karstan karstaa missään eikä laakereissakaan ollut pienintäkään merkkiä kulumasta, olivat kuin uudet. Molemmissa on mm. käytetty samaa moottoriöljyä 10tkm vaihtovälillä. Ainoana rakenteellisena erona on se, että mun femmassa on T5-sisuskalut ja 19T puhallin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Cona »

Veikkaan, että suurimmassa osassa noin 100tkm ajetuissa värkeissä oletus on, että moottori on ehjä ja siinä kohtaa softataan ja laitetaan vähän Mitsua, jätetään öljypohjat irrottamatta jne. Ei siinä, näin tein itsekin, kun ostin tuon Sedanin ja hyvin mennyt toistaiseksi noin 87tkm. Voiko sitten tuollaisessa "sisäänajetussa" moottorissa olla jo jotain piilevää, alkavaa, uskoisin että hyvin voi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

like_a_glove kirjoitti:Runkolinjaa ei ollu tarkastettu? :roll: Siinä todennäköisin syy btw.

Lopputulema on kuitenkin se että laakereilta on loppunut öljy, se mistä se johtuu on sit erijuttu. Tasapainoakselien puuttumisen aiheuttamasta värinästä ei ainakaan. Se värinä mikä niiden puuttumisesta tulee, ei vaikuta RK laakereiden kestävyyteen.

Käytetyllä öljymerkillä ja laadulla, paskoilla osilla ja väärin tehdyillä ranetuksilla varmasti suurin vaikutus tähänkin porsimiseen.
Tuli mieleeni että aika painavahan on tuo kampiakseli. Jos kone resonoi tietyillä kierroksilla niin on siinä kampiakselin laakereillakin lisää työtä kun pitäisi pysyä mukana värinässä niin ettei tule kontaktia laakerin pintaan.Öljykalvon pitää kestääja estää kosketus. Toki pitää ottaa huomioon että mihin suuntaan nuo voimat moottoria heiluttaa. Joka tapauksessa tuleehan pitempi iskuisessa palotapahtuman voimat pitemmän vipuvarren myötä voimakkaampina myös moottorin tyynyille. Suora kutonenhan on siistein käynniltään johtuen kampikulmien vastavoimista...kai... Siis tärinät ja värinät ei ole ainoastaan ikävää kuskille vaan myös koneelle itselleen.. Jos esim. puhallin on pois tasapainosta eli tärisee niin laakerithan siinä tuppaa menemään.

-Arska-
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Pakari kirjoitti:Todennäköisesti joku dynaaminen ongelma näissä moottoreissa täytyy olla kun laakereita hajoilee. Öljynpaineet vois toki mitata että paljonko falskaa vai falskaako ollenkaan sieltä viallisen TP-laakeroinnin kautta. Siitä syystä öljyäkin olen paksuntanut ja tyhjäkäyntikierroksia on nostettu.

Edelleen minua askarruttaa se, että miten kaikki 5 runkolaakeria voivat hajota lähes identtisesti. Vauriojäljet siis ovat identtiset. Vahvimpina vaihtoehtoina on se, että laakereiden materiaali on huono/väärä tai runkolinjasta on mennyt läpi joku partikkeli joka aloitti kulumisen jokaisessa laakerissa. Öljynpaineen alentuminen johti sitten TP-akselin laakeroinnin porsimiseen.

Runkolinjan suoruuskin.. hmm.. miksi se olisi jokaisen laakerin hajottanut, kyllä se olisi mielestäni rasittanut jotain tiettyä pukkia.. Laakerivälykset ja momentit.. no ammattilainen teki moottorin ja sillä oli ajettu ennen vauriota yli 70tkm. Joten kasausvirhe tms. se ei ole. Se nimittäin olisi porsinut jo aiemmin esim. radalla. Rataa on tullut ajettua 2-3krt vuodessa... joten rasitusta se kone on saanut.

Radalla kun ajetaan, on öljyntaso syytä pitää ihan maksimissa, mielummin vähän yli. Tuppaa jokainen B2x4 ja B2x5 moottori hörppäämään ilmat sihdistä kun kunnolla mutkaan työntää. Ihan jo se että tikku on puolivälissä on aiheuttanut pitkässä rampissa reilummin kantatessa öljynpaineiden romahdusta.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Mites tuo öljynlämpötila. Normaali ajossa ei varmasti ongelmia mutta jos ajetaan virityksillä kovempaa menoa niin riittääkö alkuperäinen öljyn jäähdytin enää?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo, tuo öljymäärä onkin ollut tiedossa ja olenkin pitänyt aina öljyä hivenen enemmän, eli hieman yli max-merkin öljytikussa. Eikä öljyä ole mittatikusta seurattuna hävinnyt yhtään, ei edes ratapäivän jälkeen. Öljyn lämmöistä en osaa sanoa, mutta mutuilen että jos öljynlämmöt olisivat olleet ongelmana niin moottoriöljy olisi tummentunut selvästi nopeammin ja sitä olisi ehkä hävinnytkin. Ahtimelle ja jakopäälle öljyä on kuitenkin riittänyt, koska äskettäin eräs korjaamo sanoi esimerkiksi ettei jakopää ole 90tkm aikana venynyt yhtään. Jakoketkun kiristinkin on ihan alkupykälissään.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Onko sitä nyt kuitenkin tutkittu, että tuosta ylitäytöstä ei ole jotakin haittaa? Ihan näin mututuntumalla. Itse en ainakaan menisi koneeseen latomaan yhtään yli max merkin tavaraa, joskin tuo mutkateoriakin tulee ottaa huomioon, ettei ihan alarajalla olisi jos g voimista tykkää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Voisiko tuo runkolaakereiden kuluminen johtua kampiakselin vanhanaikaisesta suunnittelusta?

Oheisesta valokuvasta nähdään, että kampiakselilla on vain 4 vastapainoa (1/kiertokanki toispuoleisesti).
http://photo.platonoff.com/Auto/2006062 ... kshaft.jpg
Suuremmilla kuormilla tai kierroksilla tuo rakenne värähtelee ja notkuu runkolaakereiden varassa. Saabin kampiakselin luja teräs kestää tämän.

Järkevästi suunnitelluista rivi 4 moottoreista löytyy 8 vastapainoa, 2/kiertokanki (kiertokangen molemmin puolin).
http://www.acevauxhallparts.co.uk/images/crank1.jpg
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Asiaa on näemmä tutkittu:
http://papers.sae.org/2009-01-1938/
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Erittäin hyvä pointti. Kyllä näissä moottoreissa täytyy olla joku dynaaminen ongelma joka näitä runkolaakereita hajottaa. Ehkä tämä voi olla ainakin osasyy. Tiivistelmässähän sanotaan että on mahdollista saavuttaa hyväksyttävä kestoikä laakereille myös neljällä vastapainolla.. mikä kenenkin mielestä on sitten hyväksyttävää..

Tavallaan tässä minun tapauksessa runkolaakerit ottivat itseensä juurikin sillä kertaa kun moottoria pyöritettiin ensimmäisen kerran täydellä kuormalla yli alkuperäisen kierroksenrajoittimen (6100rpm) ja kierrokset muistaakseni kävivät 6700rpm:ssä.

Tuo kyllä pistää pohtimaan asioita uudemman kerran kun seuraavaa moottoria kasataan. Ensimmäisenä täytyy ehkä pyrkiä siihen että moottoria ei pyöritetä yli 6000rpm.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Useat autovalmistajat siirtyivät 4-limppuisista kampiakseleista 8-limppuisiin 80-90 luvun taitteessa. Samoihin aikoihin siirryttiin 16v kansiin ja perus kauppakassien moottoreiden kierosluvut nousi kuudesta tonnista ylöspäin.
Volvossa loppupään vinokoneisiin (esim B230) tuli tuo 8 vastapainoa. PSA:lla 80-luvulla 16v koneisiin tuli 8 limppua (mi16). Ford, Opel jne sama homma.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Vastaa Viestiin