Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
pamppu
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja pamppu » Ti Heinä 03, 2018 20:35

Foorumia selaamalla löytyi, että ilmeisesti 2bar kohdalla pitäisi aueta. Öljyruutta irrallaan puhaltamalla noita testattu ja tuo hajonneesta koneesta napattu on ollut ainut kappale, jonka saanut falskaamaan...kovin paljoa jäykempää jousta en kyllä noihin laittaisi :?:
#2813
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2916
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja V-M » Ke Heinä 04, 2018 19:51

Kannattavuudesta en tiä. Tuolla on poljettu sen jälkeen 140tkm säälimättä (270tkm mittarissa) max tehoilla mitä t25 lähtee.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 # 2135

kopote12
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja kopote12 » To Heinä 05, 2018 21:06

Mistä muuten tilaatte hyvät kampiakselin ja kiertokangen laakerit? Tässä Joensuussa ei saanut tilattua kampiakselille runkolaakereita ollenkaan.
Saab 9-5 2,0t -1999

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari » To Heinä 05, 2018 21:38

Merkkiliikkeestä orkkikset tai sitten ihan Glycot vaikka Motonetistä tai muusta varaosaliikkeestä.

Esim:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=498
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=498

Itellä on glycot, ei valittamista toistaiseksi ainakaan.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

kopote12
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja kopote12 » To Heinä 12, 2018 10:55

Käykös nuo tonnarin runkolaakerit 9-5 2,0t -1999 koneeseen?
Saab 9-5 2,0t -1999

mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mkaisla » Pe Heinä 13, 2018 08:05

Pakari kirjoitti:Mikähän hajottaa kaikki runkolaakerit femmasta? Mutta kaikki kiertokangenlaakerit ovat täysin kulumattomat/virheettömät voisi sanoa että uuden veroiset.

Moottori on uusittu sisuskaluiltaan 80tkm sitten. Öljyjä vaihdeltu ensimmäisen 5tkm aikana 3 kertaa ja sen jälkeen 9-11tkm välein. Olisi tarve selvittää tämän hajoamisen juurisyy jotta tämä ei toistuisi hetken päästä uudestaan.

Voiko uusi sisäänajomenetelmä, se kuormitusperustainen olla nyt kaiken takana? Koska tribologinen fakta on että jos kuluminen pääsee alkamaan, sitä ei pysäytä mikään ja lopputulos on tässä. Sen minkä voi sillä uudella menetelmällä voittaa männänrenkaissa niin häviää laakeroinnissa..

Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä koska olen ollut siinä käsityksessä että kiertokangenlaakerit ovat ne heikko kohta ja ne pettävät ensimmäisenä. Mutta tässä tapauksessa ne ovat uuden veroiset ja runkolaakerit aivan finaalissa.

Tässä kuva yhdestä:
Kuva
Mitä tämä "kuormitus sisäänajo" meinaa käytännössä? Nimi kuulostaa maalikon korvaan arveluttavalle.
9-5 2.0T aut.2007 Biopower

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari » Pe Heinä 13, 2018 08:15

kopote12 kirjoitti:Käykös nuo tonnarin runkolaakerit 9-5 2,0t -1999 koneeseen?
Juu, samat laakerit.

Kuormitussisäänajo pähkinän kuoressa:
Mineraaliöljyt koneeseen. Ajetaan uutta tai kunnostettua moottoria kuormittaen 40-50km jotta osat hioutuvat yhteen kuulemma paremmin. Öljynvaihto ja normaalia ajoa sen jälkeen.
Tätä linkkiähän jaeltu aiemmin: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

kopote12
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja kopote12 » Pe Heinä 13, 2018 11:06

Ok...kiitti. Mites noi kiertokangen laakerit...onko nekin samat ku tonnarissa?
Saab 9-5 2,0t -1999

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9111
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Pe Heinä 13, 2018 13:00

Nimenomaan runkolaakerit ei juurikaan tunne moottorin kuormaa vaan kierroslukua joten en syyttäisi sisäänajokuormitusta. Niillä mineraaliöljyillä ajellessa välttelisin korkeita öljynlämpötiloja ja kierroslukuja, sisäänajoon riittää max 4000rpm ihan hyvin. Laakerit eivät sinänsä muutenkaan mitään sisäänajoa tarvitse. Runkolinjan suoruus tarkastettu rempan yhteydessä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4842
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mestari » Pe Heinä 13, 2018 20:14

oliko kaikki rk tuosa kuvan kondiksessa vai vaan keskimmäiset
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari » Pe Heinä 13, 2018 20:34

Kaikki olivat tuollaisessa kunnossa ja saab original laakerit.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Heinä 14, 2018 17:12

jcarlson kirjoitti:Nimenomaan runkolaakerit ei juurikaan tunne moottorin kuormaa vaan kierroslukua joten en syyttäisi sisäänajokuormitusta.
Eli tarttee varmaan peiliin katsoa kun piti mennä nostamaan rajoitin 6800rpm:ään... eli uuteen koneeseen tulee vakiotakin alhaisempi rajoitin ehkä 6000rpm. Moottorin epänormaali sivuääni alkoi heti, kun ensimmäisen kerran paukutin muutaman kerran rajoittimelle kun kellotettiin aikoja...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9111
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson » La Heinä 14, 2018 18:37

Ei ne kyllä 6800rpm:stä vielä hajoa vaan jotain muuta oli pielessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi » La Heinä 14, 2018 20:12

Jospa se vikaantuminen alkoi tp - akselin väljyydestä, joka johti öljynpaineen romahtamiseen? Tämä taasen johti kampiakselin laakerien vaurioon.

Mitä on tullut kunnostettuja koneita otettua käyttöön, en mie ainakaan ole osannut varoa niiden kierrättämistä tai kuormittamista uutena. Ihan ne 10W40 halpis öljyillä on ajettu sisään (männänrenkaiden sisäänajon takia) ja laakerit on pysyneet ehjinä.

Ainoa mitä voisi mennä vikaan laakereiden kanssa on laittaa öljyä laakeripesän ja laakerit väliin. Sellaisessa käsityksessä olen ollut, että se pienentää välystä ja voi aiheuttaa ongelmia. Eli laakerit kuivana paikalleen, voidellaan kitkapinnat ja kanpiakseli paikalleen. Samoin laakerit kuivana runkolaakeripukkeihin ja voidellaan kitkapinnat ennen kokoamista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Heinä 14, 2018 20:38

Tämäkin käynyt mielessä, mutta miksi se sitten nyt toimii kutakuinkin normaalisti? Ja yli 15tkm ajosuoritteella laakereissa ei ollut mitään mainitsemisen arvoista kulumaa. Tilannehan on nyt edelleen sama, sillä erotuksella että vioittunut pakopuolen TP-akseli ei pyöri. Vai hukkuuko öljynpainetta/tilavuusvirtaa enemmän viallisen laakerin kautta kun se akseli pyörii vs. tilanne kun se ei pyöri? Muistaakseni Keme laittoi kuvan että laakerissa on voitelu-ura jonka kautta öljy pääsee kulkemaan pyöri se akseli tai ei.

Haluaisin ainakin uskoa, että jos runkolinjassa olisi jotain pahasti vialla niin tällä samalla kilometrimäärällä laakerien olisi kuluminen alkanut. Ainoa ero ajokäyttäytymisessä on se, että lentokentät ja ratapäivät ovat jääneet välistä...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Vastaa Viestiin