Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4842
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mestari » Su Heinä 15, 2018 08:03

mitä jos sen vioittuneeen laakeripesän pakopuolella tulppaisi sokealla tulpalla niin ölyä ei enää menisi sinne ylös runkolaakerilinjasta
olikohan täällä jossakin joskus ollut juttua aiheesta?
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Heinä 15, 2018 09:50

Käsitin väärin sen tasapainoakselin jutun. Jotenkin ajattelin että oli "korjattu" muutenkin, kuin katkaisemalla ketju. Siitä johdin ajatuksen öljyjenpaineiden karkaamisesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4842
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mestari » Su Heinä 15, 2018 10:18

Sehän on ilmiselvää että jos akselin takapää on väljä laakerin ja paine tuo öljyä vaikkei aksila pyöri niin sehän Turiseekoko ajan yli eli linjasta paine putoaa. Eri asia on sitten kuinka paljon
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8828
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Heinä 15, 2018 11:42

Pakari kirjoitti:Ainoa ero ajokäyttäytymisessä on se, että lentokentät ja ratapäivät ovat jääneet välistä...
Käypä kokeilemassa auto- ja kiitoradalla, niin ehkä tämäkin mysteeri selviää. :mrgreen:

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Heinä 15, 2018 14:42

On siinä varmasti laakerit kovilla, kun vedetään 0-250kmh tai mitä se nyt ehtii kiihtyä vrt. maantiekiihdytykset. Moottorikaan ei taida ihan vakiotehoinen enää olla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9111
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Su Heinä 15, 2018 15:08

Ei se teho juuri runkolaakereita rasita, on näitä rääkätty paljon isommillakin voimilla (ja kierroksillakin) ja jos jotain menee niin se on kk-laakerit ensin.
Runkolaakereiden hajoaminen viittaa johonkin perustavammanlaatuiseen ongelmaan ko. moottorissa, pyörinyt kuivana tmv.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja rock n roll » Su Heinä 22, 2018 07:37

Nyt tuossa temutessani b235 koneen kanssa mittasin uusien ”orkkis” laakereiden välykset olivat toleranssin ulkopuolella. .063-.076
Laakerit tuli itselle speedpartsilta NE engine bearings ja speedpartsin tarra mis on oe,0940
Oma kampiakseli ja lohko kävi hämeendieselis tarkastuksessa eli moottorin osissa ei ollut vikaa. Vaan laakereissa on väärä välys.
Oma koneeni ei ollut menny rikki vaan kasaan koneen uusilla osilla ennenkö laitan nokalle.

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari » Su Heinä 22, 2018 09:34

Hienoa... Täytyypä mittauttaa omatkin laakerit sitten kun tehdään uutta konetta. Kiitoksia hyvästä huomiosta!

Saitko jostain uudet laakerit väärällä välyksellä olevien tilalle ja olivatko ne toleransseissaan?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4842
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mestari » Su Heinä 22, 2018 10:33

luulisi laakereitten olevan tolanssissa jos laakerivälysmitalla mittaa ja avaa kannen ja toleroi välystä ja se on out of order, niin onko akselista jo lähtenyt ainetta pari satkua?
kuten tuossa
https://www.youtube.com/watch?v=y2sejXlJfhk
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja rock n roll » Su Heinä 22, 2018 11:52

Tuolla plasticgaugella on helppo ne ite mitata. Tämä laakeri homma tuli eilen itsellä eteen ja maanantaina haen uudet clygot tai king racet katotaan kummat saa nopeampaa käsiin. Kiertokangenlaakeri välykset oli orggis laakerilla ,038 kaikissa. Ei minkäänlaista kulumaa kampparissa ja kamppari kävi hämeendieselis ni akseli mitattiin ja suoruustarkistettiin sekä kiillotus ja tasapainotus. Jokainen kaula oli std mitalla.

rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja rock n roll » To Heinä 26, 2018 15:30

Nyt on acl laakerit ja joka kaulalla 5 satkun välys. Eli NPR laakerit on mitä sattuu.

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari » To Heinä 26, 2018 15:51

Taidan itsekkin päätyä noihin ACL:n runko- ja kiertokangen laakereihin kun seuraavaa moottoria tehdään.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4842
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja mestari » Pe Heinä 27, 2018 07:28

jäi hieman epäselväksi mitä ne oli välykset niillä toisilla laakereilla
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja rock n roll » To Elo 02, 2018 07:06

0,053 jokaiselta kaulalta mitattu.

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1112
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja anv » Su Elo 12, 2018 17:02

Itsellä on kyllä käsitys noista TP-akseleista että niiden ainoa tehtävä on mukavuuskysymys. Moottorin sisäisiä voimia ne eivät vähennä, mutta vaimentavat moottorin kokonaistärinää, mikä tuntuu hytissä.

Edit: voivat itseasiassa lisätä moottorin sisäisiä voimia kun kampuran tms. voimia vaimennetaan sisäisesti vastavoimilla.

T. Antti
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Vastaa Viestiin