Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 260
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Laakereiden hotspotting jäi mieleeni tästä videosta:
https://www.youtube.com/watch?v=jHeO1h3U4GE

Asiasta puhutaan noin kohdassa 7-8min. Sormet kannattaa olla öljyttynä moottoriöljyllä, kun laakereita asentelee, silloin öljy "tukkii" sormien oman öljyn ja hapot ettei ne tartu laakeripintoihin.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538

Jonenii
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Tuleeko paljon kylmäkäynnistyksiä talvella? Ja osansa niihin vielä laiskasti pyörittävä startti. Mulla kesti uudet lakrut 90tkm kun öljynpainevalo alkoi tyhjäkäynnillä vilkkumaan. Itse diagnosoin syyksi useat kylmäkäynnistykset kovissakin pakkasissa ja lisänsä tähän antoi käyttämäni gm:n öljy ja laiska starttimoottori. Vaihdoin kampuran laakerit ja öljyksi paremmin talveen sopivaa 0w alkuista öljyä. Hyvin on toiminut ainakin tähän asti :). Ja kyllä starttikin matkan varrella vaihtui.
9-3 -99 RE85
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4225
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllähän kylmäkäynnistyksiä tulee mutta minulla on ollut aina 0W öljyt konessa (paitsi sisäänajovaiheessa kesällä). Mutta eipä se kone kyllä kovin kylmä koskaan ole 8h seisonnan jälkeen työpaikan pihalla josta joutuu kylmäkäynnistämään. n.90c lämpöisen koneen kun sammuttaa ja antaa 8h seisoa -20c pakkasessa niin moottorin lämpötila näyttää käynnistyksessä olevan vasta n. -10c...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Bapsu
"Viggen"
Viestit: 608
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Lähdetkö heti ajelemaan sillä -10c padalla? Tosin noita -20 käynnistyksiä tule kuin muutama etelän talvessa ainakaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4225
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

En tietenkään. Kyllä tapana on antaa moottorin pyöriä korotetulla tyhjäkäynnillä ennen liikkeellelähtöä jotta voitelua on joka paikassa ennen liikkeelle lähtöä.

Koska ei ollut mahdollisuutta juuri nyt korjata vikaa oikeasti eli rakentaa/rakennuttaa uutta moottoria uuteen lohkoon niin täytyi tehdä vain mitä pystyttiin eli TP-ketju poikki ja uudet laakerit koneeseen koska kampiakseli näytti hyvältä vielä kaikesta huolimatta ja kuten Coltti kirjoitti moottori pyöri takertelematta ympäri. Tällähetkellä n. 200km ajettu ja toistaiseksi toimii, saapa vain nähdä että kuinka kauan... mutta kyllä 2,3 litrainen moottori tasapainoakselit tarvitsee ja jossain välissä moottori on korjattava oikeasti. Täytyy alkaa etsiskellä osia pikkuhiljaa... Mutta kyllä lievästi sanottuna ketutti pyytää katkomaan TP-ketju... :evil:

Sellaisiakin teorioita on heitetty ilmoille että T5-sisuskalut olisivat liian painavia pyörimään T7 lohkossa erilaisella öljypumpulla. Kuulemma T5-öljypumppu on suurempi tuottoinen ja näinollen ongelmia voisi esiintyä korkeissa lämpötiloissa ja kuumilla öljyillä ja matalilla kierroksilla (esim. tyhjäkäynnillä..). Tästä syystä nyt on nostettu tyhjäkäyntikierroksia 825rpm -> 935rpm...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Jonenii kirjoitti:Tuleeko paljon kylmäkäynnistyksiä talvella? Ja osansa niihin vielä laiskasti pyörittävä startti. Mulla kesti uudet lakrut 90tkm kun öljynpainevalo alkoi tyhjäkäynnillä vilkkumaan. Itse diagnosoin syyksi useat kylmäkäynnistykset kovissakin pakkasissa ja lisänsä tähän antoi käyttämäni gm:n öljy ja laiska starttimoottori. Vaihdoin kampuran laakerit ja öljyksi paremmin talveen sopivaa 0w alkuista öljyä. Hyvin on toiminut ainakin tähän asti :). Ja kyllä starttikin matkan varrella vaihtui.
Jotenkin tuntuu hullulta että merkkihuolto laittaisi semmoista öljyä koneeseen joka ei sovellu kunnolla näinhin pohjoisen oloihin. Itsekkin olen nyt viime talven käyttäny femmassa tuota gm öljyä ja näin pohjoisessa noita -20 asteen kylmäkäynnistyksiä nyt vain tulee pakostakin välissä vaikka vaikka niitä pyrkii välttämään. Olen kyllä miettiny että jos laittais seuraavaksi teboilin 0w-40 sisään kun ei tuo nyt rahallisesti oikeastaan meinaa mitään. Saivat vain merkkihuollossa myytyä mulle pari tonkaa tuota gm dexos2 öljyä viimeksi.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

pamppu
"Viggen"
Viestit: 553
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Pakari kirjoitti:Sellaisiakin teorioita on heitetty ilmoille että T5-sisuskalut olisivat liian painavia pyörimään T7 lohkossa erilaisella öljypumpulla. Kuulemma T5-öljypumppu on suurempi tuottoinen ja näinollen ongelmia voisi esiintyä korkeissa lämpötiloissa ja kuumilla öljyillä ja matalilla kierroksilla (esim. tyhjäkäynnillä..). Tästä syystä nyt on nostettu tyhjäkäyntikierroksia 825rpm -> 935rpm...
Siis täh? og-kolkeissa ainakin sama öljypumppu T5 ja T7 koneissa..."parempi" karkeahampainen öljypumppu muistaakseni tonnareissa ja alkupään ng-satkuissa.
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3385
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Makwe kirjoitti: Jotenkin tuntuu hullulta että merkkihuolto laittaisi semmoista öljyä koneeseen joka ei sovellu kunnolla näinhin pohjoisen oloihin.
Jos lähetään siitä, että merkkihuolto huoltaa valmistajan ohjeiden mukaisesti ja muistetaan, että GM:n öljyä on varmaan jokunen (kymmenen?) tuhatta tuntia testattu ja kehitetty eikä sitä Saabin konettakaa varmaa yhdes yös tehty, eli sitäkin on kehitetty ja testattu (kymmeniä?) tuhansia tunteja, niin eiköhän se GM:n öljy ole ihan oikeaa kuraa koneeseen.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Jonenii
"Viggen"
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

JP_Vette kirjoitti:niin eiköhän se GM:n öljy ole ihan oikeaa kuraa koneeseen.
Noh, noh, pojat, pojat! Ajelen kyseisellä Saabilla pelkästään etanolin voimin ja useamman vuoden/öljynvaihdon kokemuksella olen sitä mieltä ettei mainittu "kura" ole hyvä vaihtoehto silloin jos todellisia kylmäkäynnistyksiä on paljon kuten minulla oli. Huomattavasti parempi vaihtoehto on joku 0w alkuinen öljy. Jos auto on vaikkapa lohkolämmittimen päässä niin asia on jo eri. Silloin tuokin öljy on jo notkeampaa, mutta kokemuksesta tiedän et etanoililla ajettaessa tuon öljyn ominaisuudet loppuvat kesken öljynvaihtovälin eli öljyjä pitää vaihtaa useammin. 5-7tkm aika sopiva vaihtoväli gm öljylle.
9-3 -99 RE85
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Ei mulla ole koskaan yli 7000km tullu täyteen öljyillä koska kaupunkiajoa suurin osa sekä etanoli kokoajan käytössä. Mutta seuraavaksi menee teboilit sisään.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4225
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

pamppu kirjoitti:og-kolkeissa ainakin sama öljypumppu T5 ja T7 koneissa..."parempi" karkeahampainen öljypumppu muistaakseni tonnareissa ja alkupään ng-satkuissa.
Nii-in, mutta montakos T5 og9-3:sta on 2,3 litraisilla moottoreilla tehtaalta rullanut pihalle? Minä en keksi ainuttakaan mallia... Tuskin siellä 2,3l tonnareissa erilaista öljypumppua on vain huvin vuoksi...

Mitä sitten tulee taas saabin moottorien suunnitteluun ja GM 5w30:seen öljyyn niin on taidettu saabin moottorit (pl. B207 ja uudemmat) suunnitella melkein 10 vuotta ennen GM 5w30:stä öljyä. 2004 vuosimallin femmassakin ohjekirjassa sanotaan että 0w30 on ensisijainen öljy... (http://www.vadengmpp.com/owners-manual/ ... b-9-5M.pdf s.273) ja 2000 vuosimallin femman kirjasessa puhutaan että perusvaatimus saabin moottorille on 10w30 tai 10w40... (http://www.vadengmpp.com/owners-manual/ ... b-9-5M.pdf s.229)

Nykyisen kokoonpanon sisäänajon jälkeen menee 10w60:set öljyt kesäksi ja talveksi vaihtuu sitten takaisin 0w40... Katsotaan kuinka tuo pikakorjattu moottori kestää tätä leikkiä näillä muutoksilla mitä on nyt tehty... seuraavaa konetta täytyykin sitten alkaa jo suunnitella että mihinkä lohkoon se kasataan ja minkälaisilla sisuskaluilla.

Edit:
2004 vuosimallin femman kirjassa sanotaan:
Approved oils:
All gasoline engines - Fully Synthetic Engine Oil fulfilling
GM-LL-A-025 requirements.
To ensure being able to take advantage of the Saab specified
service intervals, be sure to select a fully synthetic engine oil ful-
filling GM-LL-A-025 requirements.
Eli GM 5w30 ei ole hyväksytty öljy kyseiseen moottoriin koska se ei ole täyssynteettistä. Eli kun ohjekirjaa luetaan kuin piru raamattua niin hyväksyttyä öljyä on esimerkiksi Mobil 1 newlife 0w40.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ja ainakin oman -04 Aeron pellin alla on tarra: "Saab recommend Mobil oils" tjsp.
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Pakari kirjoitti: Tulipahan ajateltua asiaa niinkin, että minulla oli pitkään laiskasti pyörittävä startti ja moottorin käynnistyminen vei aikaa aina.. Tällöinhän moottori pyörii ilman öljynpainetta ja kun näitä toistoja on todella paljon niin voisikohan tällä asialla olla jotain tekemistä tämän vaurion kanssa?

.
Ei.
9-3SS 1.8t Vector -08 StageMAX350cc
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ

nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Pakari kirjoitti: Eli GM 5w30 ei ole hyväksytty öljy kyseiseen moottoriin koska se ei ole täyssynteettistä. Eli kun ohjekirjaa luetaan kuin piru raamattua niin hyväksyttyä öljyä on esimerkiksi Mobil 1 newlife 0w40.
Eli meinaat että kaatavat ja myyvät merkkihuollossa väärä tavaraa. Logiikka puuttuu vahvasti tästä.
9-3SS 1.8t Vector -08 StageMAX350cc
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4225
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä siitä logiikkaa puuttuu, olet oikeassa. Kirjassa lukee yksiselitteisesti minkälaista hyväksytty öljy on, en ymmärrä että miksi merkkiliikkeet myyvät sitten sellaista öljyä joka ei huoltokirjan mukaan ole hyväksyttyä kyseiseen moottoriin. Ennenkuin joku keksii että suositus on voinut muuttua kirjan painamisen jälkeen, niin sellaisiin suosituksiin joidenka mukaan käytettävä öljy huonontuu verrattuna alkuperäiseen suositukseen kannattaa suhtautua hyvin varauksella...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Vastaa Viestiin