Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kaasua nostaes tulee aina pari msisfireä olkoon TP akseleita tai ei.
9-3SS 1.8t Vector -08 StageMAX350cc
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4225
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Toki.. mutta ei kuuttakymmentä. Ennen ketjun poistoa +1400mg:n toteumasta tuli luokkaa 20 mifiä kun nosti yllättäen kaasun tai painoi kytkimen pohjaan. Mutta nyt niitä tulee se n.60 kun nostaa kaasun edes varovasti 600-700mg:n toteumasta. Näitä ei siis ennen ketjun poistoa ole tullut. Mifiongelman ilmaantumiseen on vain yksi nimittäjä ja se on ketjun poisto. Ei se kaasuläppä ole hajonnut samalla konepellin aukaisulla..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Salt
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 20:42
Paikkakunta: Karjaa

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Salt »

Wow tp ketjun puuttuminen aiheuttaa missfireä 8O
Toi on jo uutta. Peukku sille :lol:
Kaikki koneet mitä olen elämäni aikana rakentanut (paitsi nykyinen hirschin kone) ovat varmaan menneet pieleen ja pahasti ku ei ole vilkkunu missfireä vaikka ei ole ketjua kiinni 8O
Jotain muuta siellä on ongelmana joka sen aiheuttaa.
Jako pielessä? Ketjuun jäänyt löysää pakonokan puolelle? Kaasuläppä temppuilee? Sytkäkassun aiheuttamaa? Jne...
-00 9-5 Aero Stw (talviKA)
-99 OG 9-3 3D WannabeViggen (kesäKA)
-86 9000 CC " Stage1+ (HA)
+muutama purkutonnari (osia löytyy, kyselyt yksityisviestillä)

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4225
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jako ei ole pielessä eikä ketju ole löysä. Hän joka sen viimeksi laittoi kun hydrauliset nostajat vaihdettiin ei tee tuollaisia virheitä. Kasetti on uusi kuten kirjoitin jo aiemmin. Kaasuläppä ei oireile millään tavalla ja 250tkm ajettu läppä ei vaan ole rikki, se ei vain ole mahdollista. En 500 euron osaa lähde fiilispohjalla vaihtamaan ilman vikakoodia läppäkotelon toimintavirheestä. Eikä nuo läppäkotelot ole hajoilleetkaan ilman vikakoodia. Syyt läppäkotelon hajoamiselle ovat olleet niitä ettei läppä saavuta haluamaansa asemaa vaan värisee liiaksi tavoiteaseman ympärillä.

On liian suurta sattumaa että ongelmat alkoivat heti kun ketju poistettiin. On liian suurta sattumaa että oireet ja ongelmat ovat vain ja ainoastaan sillä kierrosalueella jolla muutkin TP-ketjun poistosta seuranneet ominaisuudet ovat. Sitäpaitsi, autoon on muutenkin uusittu kaikki puskureiden välissä olevat komponentit, jotkut jopa useaan kertaan niin on erittäin epätodennäköistä että siellä olisi sattumalta tullut juuri sillä hetkellä kun ketju poistettiin joku muu vika. Kannattaa muistaa että moottoritkin ovat yksilöitä...

Tässä hiljan tuli vailla mitään syytä ja selitystä bypassin vikakoodi. Poistui itsestään eikä ole sen jälkeen näkynyt. Mutta pässi toimii (vahvistettu maptun), letkut ovat paikoillaan ja mankkuvenan ohitusranetuksia ei ole eikä tule. Täytyy varmaan uusia se mankkuvena kokeeksi, mutta on epätodennäköistä että siinä se vika olisi.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Bapsu
"Viggen"
Viestit: 608
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Sen voin ihan perstuntumalta kertoa, että TP-ketjuton 2.3 on täysin kamala laitos, en ottaisi TP-ketjutonta T7 konetta vaikka ilmaiseksi saisin.

Sitä en kyllä ketjuttomalla koneella tullut ikinä tutkineeksi antaako misfireä, en muista että olisi lukemat muuttuneet mihinkään remontin jälkeen, tosin oma on automaatti.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4225
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hienoa että joku ymmärtää sen, että TP-ketjuton 2,3 T7 on kamala laitos.. sitä se nimittäin on. Ja väitän että T5 sisuskalut pahentavat asiaa siitä syystä että ovat niin paljon T7 sisuskaluja painavempia. Uusi moottori on jo suunnitteilla ja joitakin osia on jo hankittu. Täytyy vain jostain löytää uudemman huohotuksen lohko jossa ehjät TP-akselit.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

juntti
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja juntti »

Tämä keskustelu on jo ajautunut aika paljon sivuraiteelle alkuperäisestä aiheesta, mutta muutama väite osui silmään.

Varsinaiseen väittelyyn siitä, aiheuttaako tp-ketjun poisto misfirejä vai, en ota kantaa, koska omaa kokemusta siitä ei ole, mutta
Pakari kirjoitti:Jako ei ole pielessä eikä ketju ole löysä. Hän joka sen viimeksi laittoi kun hydrauliset nostajat vaihdettiin ei tee tuollaisia virheitä.
Kaikki voi tehdä virheitä. Joskus vika voi olla juuri siinä missä sen ei ainakaan pitäisi olla.
Pakari kirjoitti: Kaasuläppä ei oireile millään tavalla ja 250tkm ajettu läppä ei vaan ole rikki, se ei vain ole mahdollista.
Mielenkiintoinen väite. 250tkm on ainakin joillekin osille todella paljon. Uusikin voi olla jo tehtaalta lähtiessään viallinen.
Pakari kirjoitti: On liian suurta sattumaa että ongelmat alkoivat heti kun ketju poistettiin.
Ei välttämättä. Nimenomaan isomman remontin yhteydessä on voinut tapahtua jotain, joka aiheuttaa mystisiä ongelmia.

Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 883
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

En kyllä itse kauhiaa muutosta huomannut kun tasapainoketjun poikki täräytin. On 2.3 tomaatilla ja vakio sisuskaluilla. Voi tieten olla että ku töissä ryskää nuitten pillareitten ja komatsujen kans niin ei pikku värinä enään tunnukkaan pahalta. En ole saanut open sidiä hommattua tuohon että missfire ongelmaan en voi kantaa ottaa.
Saab
Elämää ohituskaistalla
9-5 Aero 2006 Saab 9-3 Aero 2006

nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja nugge »

juntti kirjoitti:
Pakari kirjoitti: Kaasuläppä ei oireile millään tavalla ja 250tkm ajettu läppä ei vaan ole rikki, se ei vain ole mahdollista.
Mielenkiintoinen väite. 250tkm on ainakin joillekin osille todella paljon. Uusikin voi olla jo tehtaalta lähtiessään viallinen.
On se kaasuläpällekin. Ja on niitä hajonnu ilman vikakoodiakin. Vikakoodi ei tarkoita mitään muutaku että tietty softaan asetettu raja-arvo on ylitetty. Voitsä venttiilinki polttaa T7:sta laihalla ilman että se missään vaihees ilmoittaa vikakoodilla olevansa laihalla mutta kyllä se immu vaan kuitenkin on paskana.
9-3SS 1.8t Vector -08 StageMAX350cc
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ

balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja balanced »

Mistään en mitn tiiä mutta omasta oli kaasuläppäkotelo menny vaihtoon siinä 250tkm nurkilla tai aiemmin.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Mulla meni kuukausi sitten läppäkotelo kilometreillä 224000. Ei tullut vikavaloa, mutta välillä heitti fcodin.
Oireili nypyttämisellä tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ajaessa.
Missfirejä kertyi huomattavasti enemmän viallisella kotelolla verrattuna uuteen...
Saab 95 2.3t autom.-06

like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

Runkolinjaa ei ollu tarkastettu? :roll: Siinä todennäköisin syy btw.

Lopputulema on kuitenkin se että laakereilta on loppunut öljy, se mistä se johtuu on sit erijuttu. Tasapainoakselien puuttumisen aiheuttamasta värinästä ei ainakaan. Se värinä mikä niiden puuttumisesta tulee, ei vaikuta RK laakereiden kestävyyteen.

Käytetyllä öljymerkillä ja laadulla, paskoilla osilla ja väärin tehdyillä ranetuksilla varmasti suurin vaikutus tähänkin porsimiseen.
Viimeksi muokannut tturku, Su Heinä 30, 2017 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: siivottu viestiä
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4225
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

henkkaw10 kirjoitti:Mulla meni kuukausi sitten läppäkotelo kilometreillä 224000. Ei tullut vikavaloa, mutta välillä heitti fcodin.
Oireili nypyttämisellä tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ajaessa.
Missfirejä kertyi huomattavasti enemmän viallisella kotelolla verrattuna uuteen...
Läppäkotelo ei oireile millään tavalla niin vaikea on uskoa siinä olevan vikaa. Kaikki läppäkotelot ovat hajonneet vikakoodin kera, limppiä jne..
juntti kirjoitti:Kaikki voi tehdä virheitä. Joskus vika voi olla juuri siinä missä sen ei ainakaan pitäisi olla.
Voi, mutta asia on tarkastettu niin se vika ei ole tässäkään.

Kuten ensimmäisessä viestissä jossa ongelman toin esille painotin ettei missfiret todennäköisesti ole todellisia vaan virhetunnistuksia. Ketjun poisto ei varmasti aiheuta todellista missfireä vaan se voisi aiheuttaa virhetunnistuksen.
Viimeksi muokannut tturku, Su Heinä 30, 2017 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: siivottu viestiä
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

pamppu
"Viggen"
Viestit: 553
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Jos tästä nyt tekee yhteenvedon:

1) Alkuperäinen kone hajonnut 167tkm kohdalla ja uusi tehty lohkoon X kampiakselilla Y ilman minkään sortin käyntiä koneistamolla (kampuran tsekkaus, runkolinjan tsekkaus, kaulojen kiillotus jne).

2) 80tkm jälkeen runkolakrut taas basana ja syyksi epäillään mm. väärää sisäänajoa tai "huonoa" uudempaa öljypumppua, joka toimii kyllä painavempien 2.0 T5 hilujen kanssa.

3) Tehdään rane-remppa ja katkaistaan TP-ketju + lyödään uudet laakerit taas kerran tsekkaamatta yhtään mitään. Nyt antaa missfireä ja tämä on sitten TP-ketjun poiston syy. Tosin taitaa olla ensimmäinen tapaus foorumilla kun muilla kyllä toimii ilman TP-hiluja 2.3 T5 padat.

Kasattiinko muuten "uusi" kone aikoinaan vanhalla öljypumpulla ja tsekattiinko tähänkään liittyen yhtään mitään? Uudet öljypumpun rattaat saa PCS:ltä 70e numerolla oe2702 ja OEM-öljypumpun kansi ulkomuistista n. 40e. Nämä on tulleet jokaiseen mun remppaamaan pataan tähän mennessä, mielestäni halpa vakuutus...
9-3 Sport 2.3T -00
9-3 Aero Coupe 2.3T -01
Pakosarjoja ja rst-putkistoja: www.instagram.com/prfabrication

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4225
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Alkuperäisessä moottorissa todettiin mäntävaurio 167tkm kohdalla. 3kpl T7-mäntiä olivat kuluneet niin että niiden halkaisija ei ollut tehtaan toleransseissa. Moottori piti kilkattavaa ääntä puolilämpöisenä, eli männät pääsivät heilumaan sylintereissä. Moottorin laakereissa ei ollut pienintäkään sanottavaa tai kulumaa, myös kampiakseli oli tehtaan mitoissa. Koneistaja kävi hallilla mittailemassa, uusia ja vanhoja mäntiä ja lohkoa jne. Öljypohjassa ei ollut mitään ylimääräistä ja sihti oli siisti ja moottori muutenkin puhtaanoloinen. Tällöin koneeseen vaihdettiin T5-sisuskalut ja laakeroitiin uudestaan. Kampiakselia pyöritettiin uusilla laakereilla lohkossa ilman veivejä ja mäntiä - ilman ongelmia. Öljypumppu tarkastettiin silmämääräisesti. Vanha lohko hoonattiin ja kone lyötiin nippuun uudella jakopäällä jne...

Mäntävaurion syyksi todettiin erään softafirman onneton virisofta josta mm. nakutustunnistus oli otettu pois käytöstä. Vakio T7-osilla (suuttimet, putkisto jne...) oli yritetty bensalla repiä 290hv. Ei ollut biopoweroitu.

Noin 80tkm jälkeen kunnostetun moottorin runkolaakerivaurioon johtanut vika alkoi kuulua äänenä joka kuului ensimmäisen kerran heti sen jälkeen kun moottoria oli pyöritetty n. 6500rpm uudella viritysasteella. Ääni paheni pahenemistaan ja vikaa haettiin ja etsittiin kunnes se sitten löytyi. Kyllä purkkapatentilla kone on lyöty nippuun vain uusilla laakereilla ja ihme kyllä kampurakin näytti parin Saabspesialistin mukaan kelvolliselta joten kokeiluun vain uudet laakerit ja ketju poikki. Kuten totesin uutta konetta suunnitellaan parasta aikaa ja joitakin osia on jo hankittu, purkkapatentin ei ole tarkoitus ollakkaan lopullinen ratkaisu.

Eli runkolaakerivaurio on alkanut kehittyä juuri tuolloin kun konetta käytettiin ensimmäisen kerran vakiota korkeammilla kierroksilla.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Vastaa Viestiin