Ruosteongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Vuosimalli 2003. Repesi jarruputki, ja siinä betonilla könytessä tuli tarkemmin katseltua femman alustaa. en ole asiaa juuri ajatellut, kun koskaan katsastuksessa ei insinööri ole tutkinut ruosteita sen tarkemmin, joten olen aina olettanut että alustan ruosteongelmat ovat näissä vielä pieniä. Takakaaren etupäät tässä on ruostuneet ja pintaruostetta on myös ovien etureunoissa ja bensatankin luukussa.

Tökkäsin sormen siitä takakaaren etuosan kohdalta helmamuovin alle, ja järkytyin. Helma näyttäisi olevan umpilaho, ts. helma antoi jo sormen alla niin paljon periksi, että siitä olisi saanut työnnettyä sormen läpi. En halua edes kuvitella miltä se helma näyttää, jos muovin irrottaisi kokonaan. Muuten alustassa ei ollut isoja ruosteita esim. kontin pohjassa tai tankin pannoissa. Takapöntössä taitaa olla menossa viimeinen peltikerros :) Ilmeisesti tuo muovi huijaa helmoissa sen verran, ettei katsastusmies ole uskaltanut alkaa sinne meisseliä survomaan. Vai onko femmani vain poikkeuksellisen ruosteinen yksilö, eli muilla helmat on kunnossa?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Takakaaren etuosa on todella paha ja yleinen paikka femmoissa. Silloin kun pintapellillä näkyy maalissa kuplia, helmakotelossa ja pyöränkotelossa on jo hitsattavaa. Silloin kun kaaren etuosassa on jo aivan ruostetta niin pyöränkotelo voi olla aivan katastrofi jo. Syy johtuu siitä, että sivuhelman takaosa kerää vuosien saatossa likaa täyteen sen takaosan ja sitten se mätänee sieltä.

Jarruputkien ongelmat yleensä johtuvat siitä että jarrunesteenvaihto laiminlyödään. Jarruneste kerää ilmankosteutta ja sitten kun jarrunesteessä on tarpeeksi vettä seassa niin alkaa putken ruostuminen sisältäpäin. Femmaani vaihdettiin jarrunesteet edellisen kerran elokuussa 2015 ja nyt kesäkuussa 2017 näyttää jarrunestetesteri jo oranssia eli 0,5-2,0% vettä jarrunesteen seassa. Eli se 2 vuoden vaihtoväli jarrunesteessä ei ole turhaan...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eihän ne helmapellit ikuisia ole. Levikkeen alla kun kura ja p*ska ehtii 10 vuotta muhia niin lopputulos on rapea. Yleensä ruostetta on vielä vähän avitettu tunkilla tai kiinniajolla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7458
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei välttämättä, juuri irroitin pyörää ja aeron helmaa siitä takaa 05 mallista, pintaruostetta oli joita hinkattiin veke ja sinkkimaalia päälle,tosin jos ei nyt olisi tehnyt mitään olisi voinut kohta parin vuoden sisään olla hitsailtavaakin, tosin auto oli saksasta käymässä täällä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Katsureita ei selkeästi nuo helmat paljoa kiinnosta kun on muovi edessä niin kaikki hyvin.

Käskin k1:stä syynäämään ruostetilannetta hieman tarkemmin ennen koneremppaa, katsuri sanoi että kaikki oli ihan ok näköistä.

No mentiin koneremppaan niin ensimmäinen asia joka käveli vastaan oli nyrkin kokoinen reikä helmassa. :D

Missään muualla ei liiemmin pahanlaatuista ruostetta ollutkaan jossei takakaaria lasketa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve, teetin 2 vuotta sitten keväällä ruostekorjaukset SaabiAntilla. Hyvä tuli. Ruostetta oli takakaarissa, helmoissa ja ovissa. Uutta kukintoa ei ole tullut korjattuihin kohtiin ja maalauksen jälkikin on ihan priima. Kyselin ensin korjauksen hintaa pääkaupunkiseudun ruostekorjaamoilta ja automaalaamoilta, mutta sitä ei uskallettu antaa. "Korjaustarpeen laajuuden näkee sitten, kun on ryhdytty tekemään", todettiin. Se on ymmärrettävä asia, mutta kuluttajalle tietysti hankala tilanne. Siksipä suuntasin etelään. Hinta-arvio piti muistaakseni kutinsa.
Bo73
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Touko 13, 2017 12:13
Paikkakunta: Hollola

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bo73 »

Mitä maksoi Antilla korjaus? Itsellä todennäköisesti vielä hyvä tilanne, mutta pari alkua on, jotka pitäisi ottaa kiinni.
Saab 9-5 2.3T Vector 2004
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7458
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu hankala kyllä antaa arviota sellaisesta mitä ei itse näe kuten ok talon pohjan tekeminen, ei tiedä pitääkö räjäyttää kalliota vai onko ihan hiesumaata, melkein kannattaa kaivaa talon pohjia tikkakoskella niin silloin ei tule yllätyksiä :D
taikka yksityisellä synnytyslaitoksella urakakka hinnoittelu synnytykseen, ei tiedä saako asiakas sen omin avuin ulos vai pitääkö tilata oikein ulosottomies paikalle :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Bo73 kirjoitti:Mitä maksoi Antilla korjaus? Itsellä todennäköisesti vielä hyvä tilanne, mutta pari alkua on, jotka pitäisi ottaa kiinni.
Terve,
nuo hinnat riippuvat tietysti ihan siitä, kuinka korjaukset, suojaukset ja maalaukset tehdään. Oman saapikkaani tapauksessa takakaariin ja helmoihin laitettiin uutta peltiä, apparin puoleinen etuovi vaihdettiin ruosteettomaan ja vasemman takaoven ruostekohdat taidettiin korjata perinteisempään tyyliiin, ja ovessa olleet pienet painaumat myös oikaistiin. Ja sitten vielä tehtiin normaali vuosihuolto. Parasta varmaan on, että otat kuvia autosi korjausta kaipaavista kohdista ja lähetät kuvat ja hintatiedustelun SaabiAntille. Kotimaastakin kannattaa tietysti kysyä ja käydä autoa näyttämässä. Hyviä osaajia varmasti on.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Samoja ongelmia. Takakaaret korjattiin parisen vuotta sitten, ja jo vain taas näkyy ruostetta. Helmamuovien alla tottakai ruostetta riittää, mutta pehmeältä ei tilanne vielä vaikuta. Ovissa myös ruostetta, fiksattiin myös parisen vuotta sitten, ja ruostetta taas näkyy. Nämä korjaukset siis teetin paikallisella korjaamolle. Takakontin pohja on sentään vielä käytännössä ruosteeton.

Niin ja tänään pamahti katsastuksessa jarruputki poikki. Ruosteessa siis nekin ja huolella.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
ramba
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja ramba »

Monesta ruosteongelmasta säästyy kun pestäisiin alusta ja maalipinta säännöllisesti. Talvella niin moni unohtaa sen pesun alustasta ja pyöränkaarista, vaikka kuinka muuten pitäisi autostaan huolta.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tuolla pesulla ei ole mitään vaikutusta tähän ongelmaan. Ongelma on helmamuovin sisälle, sivuhelman takaosaan aikojen saatossa kertyvä tavara. Ainoa mikä tähän auttaa on että helmat irroitettaisiin parin vuoden välein ja puhdistettaisiin helmakotelon takaosa. Millään pesukeinolla sinne ei pääse.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
xuff-95
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Touko 11, 2017 10:21

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja xuff-95 »

Metallinen puskuri muovipuskurin takana saattaa ruostua jossain tapauksissa. Ja sen näkee ottamalla muovipuskurin irti. En tiedä kuin yleistä on....pari tapausta olen nähny.
Saab 9-5 2.3t vector 2003
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Sen takalokarin etuosan ongelman hahmottaa kyllä hyvin, kun ottaa helmamuovin ja sisälokarin pois. On tehty pellistä ikään kuin hylly mihin kaikki kökkö jää muhimaan ja kittisauma kruunaa teoksen. Omassa autossa vaikutti siltä, että ruoste on alkujaan lähtenyt juurikin siitä pellin kittisaumasta. Eipä ollut reikiä kuitenkaan vaikka kukka kurkkasi jo toiselta puolelta pintapellille. Toinen mahtava keksintö on ne hemmetin muovimutterit. Niissä tosin näyttää auttavan, jos ne kiertää kiinni kotelosuoja-aineen kera (edellyttäen, ettei ruoste ei ole jo lähtenyt alulle).
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Vaihdoinpa tossa puslia taakse, nyvin apurungon alas tukivarsineen + putkisto mäkeen.

Katselin, että on vähän alkua kontin pohjien nurkissa. No, otin teräsharjan ja aloin rapsuttamaan niin harja läpi sieltä takapöntön kohalta kontin nurkasta. 5min myöhemmin siinä oli n. 10cm leveä ja lähemmäs 20cm reikä.

Siirryin toiselle puolelle vastaavaan kohtaan. Meisseli laakista läpi ja n. Nyrkin mentävä reikä syntyi lopputuloksena.

Sitten se varapyöräkotelo. :D romut ulos kontista ja varapyörä ylös. Vedenpoistoreikien päältä paineli peukulla, kaikki 5 laakista läpi. "Kulhon" reunat sentään hyvät eli pärjännee hitsaamalla varapyörän kokoisen lämpäreen pohjan tilalle. Ehkä.

Aika näkkileivältä näyttää femman kontti tällä hetkellä... 400tkm reilu mittarissa,vajaa pari vuotta sitten tehtiin helmaan paikka, siitä matkaa n. 30tkm. Jos nyt nämä sitten laittelisi ja ajelisi muutamaan vuoteen sen puoli miljoonaa ja tuon jälkeen kohti paalia.

Ainiin joo, auto on katsastettu n. 6kk ja 10tkm sitten, tekisi kyllä taas mieli kysyä mitä siellä konttorilla ollaan katseltu, noi ei ihan viikossa synny.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin