Ruosteongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -JS »

Kaarien alaosat tuhrattu. Illasta käytin tunnin tuhratessa ovien alaosia. Joka ovesta oli nurkassa näkyvää ruostetta sisäosassa, yhteen jo levinnyt vähän ulkopuolelle. Alalistat lähtee nyppäsemällä pois, siellä oli ruosteetonta. Kittisauman alla pesi noin 10cm ylöspäin verran ruostetta. Puhallus ja maalit päälle.
Kuva
Nyt saa meikkaaminen riittää tältä erää, ei tuosta uutta saa :lol: maalipinta siistiytyi tarpeeksi (vielä kun vahaa) kun sai näkyvät ruosteet pois ja tärpätti rätillä asvalttipiet/massaroiskeet pois.
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -JS »

Yllätys :cry: puslaremontti paisui hieman..

Kuva[/u

[url=https://aijaa.com/zUqhdJ]Kuva


Pikaiseen koitin tehdä niin päittäin sovituksesta fuskasin, puoli senttiä saumat päällekkäin ja maalit/kotelosuoja molemmin puolin.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

-JS kirjoitti:
Su Elo 09, 2020 15:46
Yllätys :cry: puslaremontti paisui hieman..

Kuva[/u

[url=https://aijaa.com/zUqhdJ]Kuva


Pikaiseen koitin tehdä niin päittäin sovituksesta fuskasin, puoli senttiä saumat päällekkäin ja maalit/kotelosuoja molemmin puolin.
Herää kysymys missä katsastuksessa maksetaan kun tuollainen menee läpi?

Ootko katellut jo kontin nurkat ja varapyöräkotelon? :P
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja vfr »

Ja jalkatilojen kumitulppien kohdat on tuossa vaiheessa myös peltiä vailla :D
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -JS »

Kontin pohja täysin terve :!: Pohja muutenkin ok.
katsastuksessa nämä ei oikein löydy kun muovinen sisälokari peittää paikan, vain alasauma näkyy ja se ns kova kun useampi pelti päällekkäin. Oikein avonaisella vanteella näkee jotain, pelti vanteen takaa ei pääse tökkimään. Itse en omaa autoa saa katsastaa :wink:
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Nää on niitä ruosteettomia femmoja, mitä on paljolti myytävänä :lol:

Sellaisena itsekin pidin meidän viiruAeroa, ei ruostetta kontin pohjassa, eikä kumitulppien ympärillä. Todella hyväkuntoinen maalipinta, josta on edellisetkin kaksi omistajaa pitäneet hyvän huolen.

Mitättömän pieni kupru ilmestyi kuskinpuolen takakaaren maalipinnan alle, pinta ei ollut edes kunnolla rikki.
Sitäpä aloin fiksaamaan, lopputuloksen voi nähdä kuvina edelliseltä sivulta :roll:

Katsastuksen kannalta auto oli kyllä kunnossa, puhkiruostumista ei peltipinnoissa ollut. Vielä.
Eikä myöskään ole vielä muutamaan vuoteen 8)

Ja kuten tarkkasilmäiset hoksaavatkin, kuvat korjauksesta ovat vänkärin puolelta.
Ja sillä puolella takakaarikin oli ihan virheettömässä kunnossa päällepäin 8O
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Takakaariin on ilmestynyt ruostetta ja olisi tarkoitus käyttää tuota kaveria paikattavana. Meinailivat alustavasti, että noiden sisälokasuojien kiinnitysruuvit olisivat yksi syy miksi tiettyihin kohtiin ilmestyy ruostetta. Varmaan ainakin osin totta, luulen kuitenkin, että noita on paikkailtu ihan riittävästi, että olisi tiedossa miten tämä temppu kannattaa tehdä. Mahtaisiko kukaan osata sanoa millainen korjaus voisi olla kokolailla kestävä ratkaisu?
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja mikan »

-JS:n kuvia katsellessa tuli mieleen, että yllättävän paljon femmat eroavat toisistaan. Mun 2000 vuoden aerolla oli ajettu yli 450 tkm ja kun sisälokarit oli irti, niin ei ainottakaan reikää. Onkohan vuosimalleissa ja niiden suojauksisa sitten paljon eroa, joka tähän vaikuttaa? Muistan, että tutun 2002 vuoden vähemmän ajetussa Aerossa oli nyrkin kokoinen reikä tuolla sisälokarin alla piilossa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja suapas »

Aika paljon meinaa misä ajelee. Pohjoisen autot on lähes poikkeuksetta parempi korisisa. Myös Ruotsissa..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

suapas kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 12:11
Aika paljon meinaa misä ajelee. Pohjoisen autot on lähes poikkeuksetta parempi korisisa. Myös Ruotsissa..
Varmasti näin on. Myös se onko autoa erikseen ruostesuojattu ja kuinka usein sitä on pesty. Myös hiekkatiellä ajaminen nostaa jatkuvasti kiviä alustaan ja hakkaa tietysti väkisinkin jostain maalipintaa rikki. Ilman muuta kaikki vaikuttaa.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kyllä noi uudemmat herkemmin lahoaa. Mullakin -99 450t menty eikä vielä isoja ruosteongelmia tuola pyöräkoteloissa. Sen sijaan pari faceliftiä on tullut vastaan joissa ei ole pellistä tietoakaan ko. paikoissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
JoKa00
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 18:09

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja JoKa00 »

Tuo oma Aero on takapäästä käyty läpi 2017 ja vielä ei näy kaarissa ruostetta, sillon hitsattiin noi sisäkaaret koko matkalta, helmojen päät, varapyöräkotelo paikkailtiin, kontin kulmat vaihdettiin ja lattian takareuna tehtiin uusiksi. (Nostettu uutena pohjasta väärin)
Kesällä olisi tarkotus laittaa Aero taas pajalle kunhan saan tuon tonnarin taas tien päälle, sillon olisi tarkotus korjata ovet kun eivät ole pahat vielä ja pohjaan kuskin jalkatilaan paikka kun on kumitulpan reikä muuttunu sellaseks nyrkin mentäväksi (tullut kun ilmastoinnin tyhjennys putket menny tukkoon ja päästi vedet sisään autoon ja pääs jäätymään.)
Ja kyllä noi uudemmat mätänee nopeammin kun toi oma tehtiin kun mittarissa oli 320tkm ja yksi 99 vuosimalli tehtiin kun oli ajettu 400tkm ja se ei ollu läheskään yhtä paha kun 200tkm ajettu viiru joka oli pahempi kun tuo Aero.
Tuli purettua 05 Aero ja 07 viiru jotka molemmat saman verran ajettuja niin toi viiru oli huomattavasti huonommassa kunnossa (molemmat oli ruotsin tuonteja)
9-5 Aero Sedan -01 (-04/05 facelift ja 5v automaatti swappi)
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Bapsu kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 19:29
Kyllä noi uudemmat herkemmin lahoaa. Mullakin -99 450t menty eikä vielä isoja ruosteongelmia tuola pyöräkoteloissa. Sen sijaan pari faceliftiä on tullut vastaan joissa ei ole pellistä tietoakaan ko. paikoissa.
samaa mieltä meillä isällä -97 400tkm ei ruosteita ja 2001 ei facelifti 300tkm ei ruosteita ja vanhimmalla veljeksellä 2006 viiru ja maalattu melkein yli asti.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Mutta ilmeisesti mitään erityistä hyväksi todettua tapaa ei ole muodostunut aikojen saatossa? Joku on tehnyt yhdellä tapaa ja toinen toisella ja mikä on sitten vain menty?
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
JoKa00
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 18:09

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja JoKa00 »

Meillä on tehty sillain että ensin poistettu kaikki korikitti saumoista ja sen jälkeen hitsattu uudet pellit ja lopuksi saumat täytetty koritinalla ja siihen päälle maali ja massa/kotelosuoja ainelopuksi kaiken päälle ja alle. Ollaan nyt kaksi femmaa tehty tuolla tavalla eikä ainakaan vielä tullu takaisin ruoste. Tehtiin nyt samalla tavalla tonnariin tuulilasin kehyksen alareuna.
9-5 Aero Sedan -01 (-04/05 facelift ja 5v automaatti swappi)
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
Vastaa Viestiin