Ruosteongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Juu ja ne taka pyöräkotelot sisälokarien alta ja iskarin takaa.. itselle kun viirua etsin niin huomasin että ei juuri kilsoilla ollut edes väliä, lähes kaikissa oli kuskin puolen takapyöräkotelosta yhteys peräluukkuun.. eniten ruostuneet oli ruotsin tuonteja :?

Onkohan enään edes olemassa og femmoja mitä ei tarvisi hitsata :lol:
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Jaahas, sinne en sitten katsokkaan. Palaan asiaan vaikka parin vuoden jälkeen. :D

Saa nuo tuosta kuntoon niin jos pysyisi sitten hyvänä muutaman vuoden.

Melkosia tilkkutäkkejä nämä femmatkin alkaa olemaan ja taitaapi olla viimeinen itselle kun kerran mätänee näin pahasti käsiin. Äidillä tuossa ajossa toinen 9-5, sanoinkin sille että en ole aikeissa edes katsoa nyt miltä siellå näyttää ettei tule lisätöitä. :roll:
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
jupirre
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Touko 19, 2007 18:02
Paikkakunta: Liminka

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja jupirre »

Moikka,

Kyselin helmapeltiä kuskin puolella muutamasta tarvikeliikkeestä Oulun alueella. Ei kuulemma ole saatavissa ollenkaan tai ainakaan heidän tukkureilla. Olisi antaa vinkkiä, jos jostain löytyisi helmapeltiä Saab 9-5 VM1999?

Saahan pellin puutteen piiloon muovien taakse kohtuu helposti. Muttei tuo tunnu oikealta ratkaisulta.

t. JuhaP
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

metritavarasta joutunee tekemään.

kerralla kuntoon :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja 900i »

Merkkiliike kysytty?
Vasta muutama vuosi sitten tehtiin peltiosia varastoon oriolla(saabilla) sen verran että ei pitäisi jäädä og9-5 kohdalla osiensaannista kiinni autoilu.
Eriasia kuuluuko valikoimaan perus helmapellit vai tuleeko jonkin muun osa kokonaisuuden kera tuo osa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Takakylkiä näyttäisi olevan alta kahden sadan, sisältää pätkän helmaa (osanro esim. 5072061, muutama eri vaihtoehto vuosimallin mukaan).
Edempänä helma on osa etuovenkarmia (12775851)ja niiden ohjehinnat kuudensadan korvilla.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Saako näihin mistään uusia takakaaria vai onko metritavarasta tehtävä?
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Wege »

Varapyöräkotelon pohja omassa femmassa aivan laho,
purkaamolta löytyi hyväkuntoinen kaukalo joten palastelun sijaan vaihdoin koko kaukalon.
Samalla löytyi takakontin reunamilta ilmanpoistoventtilien kohdilta pehmeät kohdat molemmilta puolilta.
Takapenkkien kohdalla auton pohjassa on hitsattavaa.

Kaikissa näissä ruostekohdissa yhdistävänä tekijänä on korissa olevat reiät joissa on koritulpat, samanlaiset kumitulpat niin varapyöräkotelossa kuin muuallakin korissa, eivät ole vedenpoistotulppia vaan käsitykseni mukaan kun valmistuksessa koria uitetaan kemikaalialtaissa täytyy näiden litkujen takia korissa olla noita hiton reikiä.
Esim. varapyöräkotelon pohjassa on nuita tulppia useampi, tulppien päälle on lätkäisty bitumimatto joten se siitä vedenpoistoista. Tuonne pellin ja bitumin väliin vettä niin eipä ihme että pohja putoaa :evil:
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Janza »

Wege kirjoitti:Kaikissa näissä ruostekohdissa yhdistävänä tekijänä on korissa olevat reiät joissa on koritulpat
Sama havainto, ja se massa yläpuolella ja muovipinnoite alapuolella niin näyttää äkkiä katottuna vielä hyvälle vaikka pelti on jo hävinnyt välistä laajalti :x
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Täälläkin on sitten aloitettu femman hitsaus. Kuplivaa maalipintaa jo hetken katsellut ja nyt oli aika ryhtyä toimeen. Helmaan paikka ja sisäkaareen paikka. Näkyvää pintaa piti vain hieman puhaltaa ja sen jätin pakkeloimatta. Ajatuksena, ettei sitten taas lähde kitin alla vaivihkaa etenemään. Ei tietysti ihan niin siistin näköinen, kun ei ole kitattu.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Osittain otsikkoon liittyen, syövyttääkö Annitrol maalipintaa, fosforihappo on vaikuttavana aineosana.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602124/ ... stoaine-1l

Vanhemmassa femmassa on pari pientä korjattavaa ruostevauriota, hitsausta eivät vaadi, ja hiekkapuhallusvehkeet löytyy.
Nätti paikkamaalaus vaatisi kuitenkin pienen puhallusruiskun käyttöä, eikä sillä välttämättä irtoa ruosteet kunnolla, siksi harkitsen tuota Annitrolia avuksi.

Isolla puhallusruiskulla putsattu alue vaatisi taas maalauksenkin ruiskuvehkeillä, siinä joutuu turhaan kunnostamaan ehjää peltiä ja maalipintaa :?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Käytettiin tota annitrolia kesällä, chevyn tulipellin ruosteita poisteltiin sillä. Ei syövytä maalia, ei yhtään. Ainakaan jenkkien maaleja. :)

Monesti tippui ei hiotulle, maalatulle osalle kys. mömmöä, köllötteli siinä kuten vesi konsanaan.

Annitrol on sitten tooosi hidas aine,varsinkin jos on enempi ruostetta niin saa päiväkaupalla uittaa. Kuivuu myös joten joutuu tuorekelmulla jne eristämään. Lämpö edesauttaa asioita, en tiedä toimiiko edes kylmässä tallissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve
Vielä vähän yli vuosi sitten syksyllä saapikas )9-5, vm. 1999) meni katsastuksesta läpi huomautuksitta. Mutta vain muutamaa kuukautta myöhemmin huoltomies kertoi, että pohjassa on paaaljon hitsattavaa. Taisi olla lopulta 6 taikka 7 kohtaa, johon pistettiin uutta peltiä. Varapyöräkotelon pohjakin vaihdettiin. Mutta siitä huolimatta jo seuraavassa katsastuksessa viime syksynä tuli ruosteen takia hylky. Vasen helmakotelo kaipasi uutta peltiä. "Hyväkuntoinen pohja" olikin siis nopeasti muuttunut pahemman kerran ruostevaurioiseksi. Onkohan tavallista, että kun ruoste saapikkaan pohjaan lopulta iskee, niin ruostuminen etenee sen jälkeen tosi nopeasti? Aion viedä saapikkaan varmuuden vuoksi keväällä tutkittavaksi pohjan kunnon osalta, ettei mikään paikka yllättäen petä.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Bapsu kirjoitti:
Ke Joulu 05, 2018 05:51
Käytettiin tota annitrolia kesällä, chevyn tulipellin ruosteita poisteltiin sillä. Ei syövytä maalia, ei yhtään. Ainakaan jenkkien maaleja. :)

Monesti tippui ei hiotulle, maalatulle osalle kys. mömmöä, köllötteli siinä kuten vesi konsanaan.

Annitrol on sitten tooosi hidas aine,varsinkin jos on enempi ruostetta niin saa päiväkaupalla uittaa. Kuivuu myös joten joutuu tuorekelmulla jne eristämään. Lämpö edesauttaa asioita, en tiedä toimiiko edes kylmässä tallissa.
Hups, unohtunut kiittää tästä informaatiosta. Dänks :D
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja artso »

Vuosi sitten tehtiin femmaan iso ruostekorjaus. Alunperin näkyi kuskinpuolen takakaaren alaosassa kuplia joka laajeni sitten lähes koko peräkontin uusimiseen. Syyksi arveltiin juuri nuo Wegen mainitsemat koritulpat jotka estävät kosteuden haihtumisen.
9-5 2.3T-00
Vastaa Viestiin