Ruosteongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
-Hese-
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Löytyisikö clubilaisista joko tekijää tai tietoa keneltä voisi kysäistä kun pitäisi -98 sedaniin korjata/uusia helmat molemmin puolin? Pk-seutu/Etelä-Suomi ensisijaisesti. Pitäisi saada ennen Tammikuuta fiksattua kun leima umpenee silloin eli ei ole hirvittävä kiire. On myös taloudessa kakkosautona eli joutaisi seisomaankin jonkun aikaan jos sikseen.

Itse kotoisin Itä-Suomesta ja siellä tämä järjestyisi mutta kartoitetaan löytyisikö hieman lähempää.

Yhden vinkin täältä sain Oiva-Autoon mutta sieltä eivät ole vastanneet yhteydenottopyyntöön.

Tuntuu ettei autohuoltoja kiinnosta nykyään tehdä peltitöitä.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
Saab 9-3 2000
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 2000 »

Diman Autopaja. Tuolla omat ruostehommat ja muutkin teetättänyt. Just kävin Saabiin hitsauttamassa tunkin kohdan kun oli tullu reikä eikä mennyt leimasta, kokonaista 40€ otti hommasta. Korjaamo on sellainen pieni rähjäinen paja ja henkilökunta venäläistä mutta puhuvat ihan ok suomea, ymmärretyksi tullaan puolin ja toisin. Kaikki hommat tehty edullisesti ja hinta on aina ollut sovittu.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Itselläkin nuo takakaaret vaivaa. Täytyisi löytää joku hyvä tekijä Satakunta/ Länsi-Suomi alueelta :?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja willbst »

Onko näistä jollakin kokemuksia?
https://saabklubben-reservdelar.se/9-5- ... nsplat-nt/
Ei halpoja mutta olis "bolt on".
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Jooli
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Loka 25, 2015 13:25

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Jooli »

Omassa autossa oli jo aika pahan näköset noi takakaarien etuosat, ei muuta ku muovihelmat syrjään ja hiomalla pellille asti, ei onneksi mennyt vielä puhki asti, niin selvis happomaalilla pakkelilla ja maalit+lakat, tuli kummasti paremman näkönen koko autosta olevinaan :D
Pintamaalin sävy ei ollut ehkä ihan täydellinen kun se oli jeepin värikoodilla, mutta tommonen kapea osa menee hyvin häivyttämällä.
Kuva

Kuva
Saab 9-5 2,3t arc -05 Chevy van 6.2d
Volvo 740 2,3t -88 Volvo 244 2,0t -80
Volvo 360 2,0i -89 Jeep GrandCherokee
Jeep cherokee Kia picanto
moranisse
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Syys 09, 2017 16:29

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja moranisse »

willbst kirjoitti:
La Loka 05, 2019 11:33
Onko näistä jollakin kokemuksia?
https://saabklubben-reservdelar.se/9-5- ... nsplat-nt/
Ei halpoja mutta olis "bolt on".
Kannaattaa suosiolla tilata näitä korjauspaloja. Itse just taistelin yhden kulman kanssa. Tuo muovihelman peltipokkauksen tekeminen on hiukka vaikea saada alkuperäiseksi.

Piti vain vähän putsata ruostuneita kulmia ja maalata, mutta ei ollu lujaa peltiä yhtään.
Kuva
Kuva

Paljon kittiä päälle niin kestää sen minkä vm -99 autokin.
Kuva
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tuossa em. korjauspalassa on se etu, että pakottaa leikkaamaan katkaisukohdat niin pitkälle, että yleensä on jo varmasti tervettä peltiä vastassa. Helposti tulee tehtyä liian pieni aukko ja ruosteinen pelti sitten palaa alta, kun yrittää hitsata peltejä päittäin.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-Hese-
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

-Hese- kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 12:36
Löytyisikö clubilaisista joko tekijää tai tietoa keneltä voisi kysäistä kun pitäisi -98 sedaniin korjata/uusia helmat molemmin puolin? Pk-seutu/Etelä-Suomi ensisijaisesti. Pitäisi saada ennen Tammikuuta fiksattua kun leima umpenee silloin eli ei ole hirvittävä kiire. On myös taloudessa kakkosautona eli joutaisi seisomaankin jonkun aikaan jos sikseen.

Itse kotoisin Itä-Suomesta ja siellä tämä järjestyisi mutta kartoitetaan löytyisikö hieman lähempää.

Yhden vinkin täältä sain Oiva-Autoon mutta sieltä eivät ole vastanneet yhteydenottopyyntöön.

Tuntuu ettei autohuoltoja kiinnosta nykyään tehdä peltitöitä.
Nyt on Saabissa uudet helmat koko matkalta, 400e köyhdyin. Asikkalassa Kurren Pajalla, muuten ei olisi ollut asiaa tuonne asti mutta appivanhemmat asuvat naapurissa ja käyttäneet tuolla vanhoja autojaan huollossa. Ei hätäiselle, parisen viikkoa auto tuolla seisoi mutta onpahan nyt laitettu. 👍🏻
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Tulipa tuossa viikko sitten sukuun -09 mallin femma. Kori aika rivossa kunnossa kolhua ja ruostetta, mutta kun varusteet muuten täsmää niin eipä pelätä pieniä korihaasteita. Aina kun femma tulee ensikertaa käsittelyyn revitään nuo helmat pois. Tällä kertaa hain oikein keittiövaa'an (ei kerrota emänälle) autotalliin ja punnitsin helmoista löytyneen hiekkamäärän.
Kosteaa hiekkaa löytyi punnitukseni mukaan 9,6kg, et eipä ihme jos hieman hapettuu.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja mestari »

moranisse kirjoitti:
La Marras 02, 2019 12:17
willbst kirjoitti:
La Loka 05, 2019 11:33
Onko näistä jollakin kokemuksia?
https://saabklubben-reservdelar.se/9-5- ... nsplat-nt/
Ei halpoja mutta olis "bolt on".
Kannaattaa suosiolla tilata näitä korjauspaloja. Itse just taistelin yhden kulman kanssa. Tuo muovihelman peltipokkauksen tekeminen on hiukka vaikea saada alkuperäiseksi.

Piti vain vähän putsata ruostuneita kulmia ja maalata, mutta ei ollu lujaa peltiä yhtään.
Kuva
Kuva

Paljon kittiä päälle niin kestää sen minkä vm -99 autokin.
Kuva
tuhon hintaan pystyykin jo useamman tunnin naputteleen bediä alkup mallin mukaan. mikä muotoilussa menetetään se tinaamalla korjataan :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

P.Y-J. Kannisto kirjoitti:
Ma Tammi 27, 2020 17:12
Tulipa tuossa viikko sitten sukuun -09 mallin femma. Kori aika rivossa kunnossa kolhua ja ruostetta, mutta kun varusteet muuten täsmää niin eipä pelätä pieniä korihaasteita. Aina kun femma tulee ensikertaa käsittelyyn revitään nuo helmat pois. Tällä kertaa hain oikein keittiövaa'an (ei kerrota emänälle) autotalliin ja punnitsin helmoista löytyneen hiekkamäärän.
Kosteaa hiekkaa löytyi punnitukseni mukaan 9,6kg, et eipä ihme jos hieman hapettuu.
Jos hiekkaa on helmojen takana sitten on sitä myös SAABin moleman sivun takaiskarin ja muovisen lokasuojan urien piilossa. Ainoa varmempi tulos ruosten hillitsemiseksi on - SAAB hallinosturilla ylös , kunnon huuhtelu ainostaan vedellä painepesurilla ja sen jälkeen kelista riippuen viikoksi tai pariksi johonkin katton alle kuivumaan. Sen jälkeen kaikki suojavat muovit pois ja myös takaiskarit ja takapuskuri. Harjalla pölynjäänökset pois ja vaikka Dinitrol kotelonsuojamassalla koko pohjan ja onteloiden käsittely. Sen jälkeen muovit /helmat/takapuskuri paikalleen ja sauma-massa sinne mihiin tarvis ja kalvo kotelosuojamassa sauman päälle. Jos parin vuoden kuluessa samanlainen käsittely uudestaan sitten ehkä viellä monenksi vuodeksi ei katsastusinssil mitään korin kunnosta huonoa sanottava. Ei nämä takakaarien etuosan peltit , lokasuojan reuna ja takapuskurin / lokasuojan liitössauma puhki ruostu jos tuoretta rasva ehjän pohjamaalin pinnan suojamiseksi on sinne vaikka joka syksy ennen motareiden suolakäsittely levitetty.
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Kyllä eilen tiputin kaikki muovit pois kaskspilarinostinella ja annoin painepesuria. Nyt laitoin talliin 20 lämpöä jotta kuivuis. Hiontaa, maalausta ja Dinitrolia perään.
Oman auton vaststaavasta operaatiosta on kohta pari vuotta. Keväällä ajattelin senkin ottaa taas samanlaiseen hoitoon.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -JS »

Pieni fiksaus aloiteltu. Näkyvää ruostetta taka kaaren alaosassa noin 3-5cm helmasta ylöspäin. Muovihelmat otin pois ja pesu. Helman alla takaosassa noin kämmenen kokoinen ruoste alue, muttei vielä pehmeä. Hioin rälläkällä ja teräsharjalaikolla enimmät pois ja biltema pistehiekkapuhaltimella loput. Jos olisi oikea, eli isompi kompura niin suoraan puhallusta. Pikkukompuralla just sen verran riittää teho että hiomalla putsatut alueet saa puhallettua oikeasti ruosteettomaksi. Maalailut jäi vielä viikonloppuun, mutta kilikoli ruosteenesto pohja ja värikoodi pinta maali ja lakka. Jos hyvin tekisi niin oikeaa maalia kynäruiskulla voisi kokeilla, mutta olkoot nyt tuollainen meikkaus. Kokeilen vaikka toiselle puolelle teippirajaa toiselle sumurajaa niin näkee kumpi pistää vähemmän silmään.. Muovien ja lokareiden väliin sitten kotelosuoja öljyä.
Muutaman pikkuläikän ajattelin dremelillä hioa ja tuputtaa vaikka pumpulipuikolla maalia, en ole ennen kokeillut niin kokeillaan.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Voin olla myöhässä tämän vinkin kanssa, mutta kannupuhalluksen perään kun sivelee pelteihin tuota:
https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85-- ... ava-uph001

...niin jälki alkaa näyttämään siltä, että siihen kannattaa laittaa kunnon pohjamaalia päälle.

Yleisesti mainostettu Annitrol -ruosteenpoistoaine sisältää 28-35 % fosforihappoa, joka on siis ko. liemen tehoaine ruosteen neutraloimiseksi.

Tuo 85 prossainen fosforihappo ei pilaa maalipintoja, ja sitä voi levittää tavallisella maalipensselillä. Kangashanskoista se menee läpi sekunneissa, eikä todellakaan tunnu mukavalta iholla (kokemusta on :roll: ) Vesiämpäri viereen sutiessa, happo kun on vesiliukoinen.

Ei tuo tavara kuitenkaan hetkessä vahingoita ihoa pahasti, varovaisuutta ja hyvät öljyä kestävät hanskat riittää meikäläisen käyttökokemuksen mukaan hyvin.

Otiko muuten irti ne muoviset sisälokarit? Niiden alta voi paljastua aika surullinen tilanne ruosteongelmien suhteen :(

Oma resepti pyöränkoteloiden kunnostamiseen oli:

- Lehtevää paksua ruostetta, ei vielä puhki => rälläkällä palat pois molemmista takapyöränkoteloista
- Ruosteenpoistoa erinäisillä pyörivillä hiomatyökaluilla
- Hiekkapuhalluskannulla suhuuttamista.
- 85% fosforihappoa ruostekohtiin https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85-- ... ava-uph001
- Pari purkkia Wurth Rost Stoppia https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Tartu ... fi/FI/EUR/
- 4 desiä DP40 - epoksipohjamaalia. Tuo ruuta toimi hienosti: https://www.nettivari.fi/ylakannuruisku-hvlp-gold
- 8 desiä Raptoria massaruiskulla https://www.nettivari.fi/u-pol-raptor

Saumoihin kunnon koriliimaa:
https://www.ikh.fi/fi/koriliima-195ml-s ... 20-sik4720

Kuva

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-JS
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 21:15
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja -JS »

En noin perusteellisesti tee kun vain emännän käyttis. Lokareiren alla ruostetta on, ei puhki vielä. Pesu ja kotelosuojaine öljyä hidastamaan ruostumista.. Omaan teen hieman tarkemmin kun päältäpäin (en vielä helmoja irrottanut) parempi, vaikkei omakaan sen erikoisempi malli ole :mrgreen:
Vastaa Viestiin