Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Auto on 175 tkm ajettu vuoden 2004 9-5. 2-litrainen manuaali, stage 1 ja etanolisofta. Vaivana on viive voiman annostelussa; sitä on kyllä ihan yllin kyllin, mutta tulee "potkaisemalla". Selkein esimerkki on kun lähtee 80-alueella ohi: lyön kolmosen sisään ja annan ronttosta, niin menee vajaa sekunti tai pari, jolloin kiihtyy kuin vapari, sitten kun on vähän kierroksia kerännyt niin sitten potkaisee ja mennään. Maltillisemmin kiihdyttäessä tätä ei huomaa vaan voimaa tulee ihan luontevasti. Sama tuntuu nelosellakin, vitosella vähemmän, mutta johtuneeko se jo pitkästä välityksestä. Autosta oli taannoin hukkaportti juminut kiinni ja paineet meni by-pass valven kautta pihalle, sielläkin oli joku letku poikki ja puhalsi paineet sieltä ulos. Nyt letkut ehjätty ja hukkaportti herkistelty. Silti se tunne niinkuin alussa paineet katoaisi pienemmillä kierroksilla jonnekin. Olisko vinkkejä, mistä alkaisi etsiä vikaa? Vähän epämiellyttävää näin ajella...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Omassa T7 kolkissa oli aikoinaan saman tyyppistä vaivaa kun ilmamäärämittari oli tiensä päässä
B.Ewing kirjoitti:Auto on 175 tkm ajettu vuoden 2004 9-5. 2-litrainen manuaali, stage 1 ja etanolisofta. Vaivana on viive voiman annostelussa; sitä on kyllä ihan yllin kyllin, mutta tulee "potkaisemalla". Selkein esimerkki on kun lähtee 80-alueella ohi: lyön kolmosen sisään ja annan ronttosta, niin menee vajaa sekunti tai pari, jolloin kiihtyy kuin vapari, sitten kun on vähän kierroksia kerännyt niin sitten potkaisee ja mennään. Maltillisemmin kiihdyttäessä tätä ei huomaa vaan voimaa tulee ihan luontevasti. Sama tuntuu nelosellakin, vitosella vähemmän, mutta johtuneeko se jo pitkästä välityksestä. Autosta oli taannoin hukkaportti juminut kiinni ja paineet meni by-pass valven kautta pihalle, sielläkin oli joku letku poikki ja puhalsi paineet sieltä ulos. Nyt letkut ehjätty ja hukkaportti herkistelty. Silti se tunne niinkuin alussa paineet katoaisi pienemmillä kierroksilla jonnekin. Olisko vinkkejä, mistä alkaisi etsiä vikaa? Vähän epämiellyttävää näin ajella...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Eikö viallinen ilmamassamittari sytytä vikavalon? Mulla ei pala vikavalo.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Ei välttämättä sytytä, mulla ei sytyttäny, eikä ollu vikakoodejakaan ja immun uusimisella vaiva katosB.Ewing kirjoitti:Eikö viallinen ilmamassamittari sytytä vikavalon? Mulla ei pala vikavalo.
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
OK, kiitos tiedosta. Vois kokeilla putsata tuon mittarin noin aluksi...
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Tai sit vaa investoi sen 70€ ennenkö kone sulaa. 13v ja 175tkm jälkeen on ihan asiallista vaihtaa ko palikka.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Sillä ilmamassamittarin puhdistamisella ei ole mitään merkitystä mihinkään. Se pitää vaihtaa se osa tai sitten ajella niin pitkään kunnes on mäntä halki. Ilmamassamittarivika harvemmin sytyttää mitään vikavaloa... mikä kertoo sille anturille että se mittaa väärin? Ilman referenssimittausta on turhaa kuvitella että mikään järjestelmä pystyisi itsediagnosoimaan oman mittaustuloksensa oikeellisuutta... Niin pitkään kun lukema on järkevä niin järjestelmä olettaa sen olevan oikea vaikka näin ei olisikaan.
Minä vaihdan ilmamassamittarin 150tkm välein ellei oireita aiemmin esiinny. Turhan kriittinen komponentti leikkiä täydellisen moottorituhon vaaralla.
Minä vaihdan ilmamassamittarin 150tkm välein ellei oireita aiemmin esiinny. Turhan kriittinen komponentti leikkiä täydellisen moottorituhon vaaralla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
En tiennytkään että noin fataali osa. Mistä sen saa noin halvalla? (70 €)
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Hämmentävää. Motonetissä 200 €. Kiitokset vinkeistä!
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Marmoritiskiltä uusi ilmamassamittari (89 €) ja ongelma ratkesi. Nykiminen hävisi ja voimaakin löytyy alakierroksilla paljon entistä enemmän. Kiitokset diagnoosista!
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Eräässä huonoa huoltoa saaneessa 2.0t:ssä alakierroksien ponnettomuus johtui ikivanhoista sytytystulpista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Vähän päivitystä: ilo oli ennenaikainen . Tyhjäkäynnin lievä epätasaisuus hävisi ja pikku nykyttäminen kiihdyttäessä myös. Mutta edelleen tekee sitä että toisinaan ei ensin anna tehoa ja sitten nykäisee, ihan kuin 70-luvun turboissa. Mistä seuraavaksi etsimään aiheuttajaa? Edellämainitut sytytystulpat ovat käytännössä tuliterät...Ilmeisesti ainakin kahden ongelman symbioosi, josta uusi imm korjasi osan...
Re: Ei vetoja alemmilla kierroksilla, sitten ponkaisee!
Hukkaportti oli jo aiemmin jumissa ? Voi olla vika edelleen siinä. Hukkaportti takeltelee ja jää välillä raolleen ja sitten on alakierroksilla hengetöntä.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99