Pohjustetaanpas hieman tätä kysymystä, eli kyseessä on my2002 Aero, manuaalilaatikolla ja etanolisoftalla. Mittarissa seisoo n.257tkm ja viimeisen 10tkm aikana öljynkulutus alkoi olemaan aika huomattavaa (melkein mittatikun viivojen väli/500km), mutta huomattavaa savutusta ei esiintynyt(!?).
No, seurailin tilannetta ja lueskelin tätä foorumia sekä tutkailin huohotusta, yms.
Laiska kun olen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Jokin aika sitten päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja asentaa viimeisestä kimppatilauksesta ostetun mossemiehen kokoputkiston kiinni ja samalla kokeilin vakio ahtimesta välyksiä, mutta mitään huolestuttavaa ei tuntunut. Hyvin pieni sivuttaisvälys ja pitkittäisvälystä tuntui juuri sen verran että sen kuitenkin huomasi.
No lähdin ajelemaan uuden putkiston kanssa ja huomasin samantien että ripeässä kiihdytyksessä vaihteita vaihtaessa (eli kun kun kytkin pohjaan --> ahdot putoaa) tuli hyvin komea sininen pöllähdys taustapeilistä näkyvään maisemaan. Siis ihan James Bond-tyylinen vihollisen hämäyspilvi, ei voi olla huomaamatta. Normaalisti ajettaessa ei jättänyt näkyvää pilveä, tämä siis vain vaihtaessa isommalle ripeämmissä kiihdytyksissä.
No ynnäilin siinä asioita ja päättelin että ahdin laskee öljyä läpi = syypää öljynkulutukseen.
Uusi ahdin tilaukseen ebayn ihmeellisestä maailmasta, tietenkin mallia kiina ja kokoluokkaa 19T. Tämä siis ihan puhtaasti johtuen tämän hetkisestä budjetti-tilanteesta ja porukalla kuitenkin ollut ihan kohtuullisia kokemuksia noista kiinalaisista ahtimista myös. Tiedostan kuitenkin tämän venäläisen ruletin riskit...
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
No viikonloppuna uusi ahdin kiinni ja ei kun koeajolle. Nyt ei enään pölläyttele vaan savuttaa tasasesti heti kun ahdot nousevat -0,2bar:iin ja siitä ylöspäin. Kyseessä on siis ihan sellainen afterburner-pilvi että näkee motarilla pitkän matkaa omat ajolinjansa taustapeilistä. Saabihan on hävittäjien sukua, tämä vaan jättää maan pinnalla oman tiivistymisjuovansa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jälleen laiskana miehenä en siis putsannut cooleria öljystä (oikeasti loppui päivä kesken ja olut maistui liikaa), yms sellaista niin ajattelin että nehän siellä palaa vaan pois...mutta öljynkulutus on edelleen aikalailla samoissa lukemissa, eli takaisin lähtöruutuun.
Onko jollain kokemuksia/tietoa mikä on nyt särki?
Tässä hieman omia (varmasti jopa osittain virheellisiä) johtopäätöksiä ja muita tietoja:
- Uusi ahdin kiinalaisilla tiivisteillä vuotaa kuin seula läpi?
- Kone ei pölläytä kylmänä ollenkaan tai savuta tyhjäkäynnillä muutenkaan --> männänrenkaat kunnossa?
- Huohotuksesta johtuvaa? Kuitenkin vain ahdoilla tapahtuva (näkyvä) savutus...
- Muuten kone tuntuu kyllä toimivan hyvin ja ainoa vikakoodi tulee putkiston vaihdosta johtuvasta etulambdasta kun ei ole eliminoitu pois.
Kaikenlaista infoa/tietoa/mutuilua otetaan vastaan.
Melkein kaikissa savutukseen liittyvissä topiceissa puhutaan kylmänä savuttamisessa, mutta tämä ei ole (ainakaan vielä) sellainen oire.