Helmamuovit pois?
Helmamuovit pois?
Onko kukaan tehnyt autoonsa tällaista suurempaa hitsaus hommaa, jossa poistetaan kokonaan noi helmamuovit ja hitsataan tilalle peltiset helmat?
9-5 2.0 sedan vm.2002
Re: Helmamuovit pois?
Eikai kukaan semmosta mätäpesäkettä autoonsa kovalla työllä hitsaa?
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Helmamuovit pois?
Kyllähän se mätäpesäke on tämän muovisen helman allakin. Haponkestävää peltiä vain, niin ei ruostu.
9-5 2.0 sedan vm.2002
Re: Helmamuovit pois?
Kumitiivisteen alla on pitkä rivi ruuveja ja helmamuovin alaosassa muoviset mutterit näkösällä. Ne helmamuovit lähtee ihan kohtuudella sen jälkeen kun on irroittanut vielä sen etupäässä olevan yhden piilomutterin. Eli yksi mutteri on piilossa ja pitää etupyörän muovinen kaari ottaa raolleen jotta pääsee avaamaan sen. Oman 9-5:n tapauksessa irroitin toisen puolen väkivalloin ja onneksi kiinnike petti sopivasti niin, ettei helmamuoviin tullut näkyvälle kohtaa reikää kiinnikkeen irtoamisen takia. Huh. Muoviset helmat ovat mielestäni suorastaan helpottava tekijä helmakoteloiden hitsauksen kannalta. Niiden alle jää peltityöt kivasti suojaan ja pois näkyvistä. Jos helmojen ruostumista haluaa hidastaa ja estää, kannattaa muovit ottaa hyvissäajoin jo irti ja putsailla pintaruosteet, maalata ne ja massata vähintäänkin muovista auton keskiosaan päin oleva paljaana oleva alue. Kivet kun hakkaavat tietenkin peltiä siitä helmamuovin vierestä. Paljolta ne muovit säästää helmaa, mutta ei kaikelta kiviryöpyltä. Näissä vehkeissä ei ainakaan oman kokemuksen mukaan ruoste ala koteloiden sisältä, kuten monissa muissa GM:n tuotteissa (vaikkapa Opel vectra B), vaan juurikin ulkopuolelta kiinnitysruuvien ympäriltä. Toinen tyypillinen ruosteen alkupaikka on takakaaren etureuna lähellä takaoven alareunaa. Siitä se alkaa ja etenee oikein nopsasti helmamuovin alle. Muovin alla ruostuminen ehtiikin sitten muhia isoksikin ennen kuin omistaja havahtuu todellisuuteen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Helmamuovit pois?
Juu no en ihan vakavissani tuota ole tekemässä. Kysäisin, vain olisiko joku tehnyt näin. Ajattelin korjauttaa ne helmat nyt hyväksi ja irrotella muoveja noin puolen vuoden välein. Poistaa sieltä liat ja käsitellä jollakin aineella, vaikkapa kotelosuojalla tai vastaavalla. Menin irrottaan ne omat väkivalloin myös ja nyt muovi jää hivenen irvistämään edestä. No laitan siihen oman viritelmän, kun saan helmat korjattua. Siihen on aika helppo joku pultti kehitellä.
9-5 2.0 sedan vm.2002
Re: Helmamuovit pois?
Ne muovimutterit kannattaa kiertää kiinni kotelosuoja-aineen kera. Vaihdoin omaan femmaani helmamuovit vuonna 2010 ja viime syksynä irroittaessani helmat uudelleen yhdenkään kierretapin ympärillä ei ollut ruostetta. Epäilen, että pelkkä maalaus ei noissa riitä, koska se muovimutteri hankaa maalipinnan kuitenkin puhki. Aika syvältä tuo tuommoinen kiinnitystapa on kyllä tuollaisessa paikassa, jossa kosteudella on hyvät mahdollisuudet muhia. Niissä muttereissahan ei itsessäänhän ole kierrettä uusina lainkaan, vaan se tappi tekee sen kierteen samalla kun se kierretään kiinni.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Helmamuovit pois?
Mikä lie ollut tarkoitus näidenkin autojen käyttöiäksi. Jos saksalaisten tyyliin ajettaisiin 150-200tkm enintään autoilla ja pantaisiin ne suosiolla paaliin siinä iässä, ei helmoja tarvitse silloin hitsailla... Syytän siis verotusta tästäkin kurjuudesta. Tietysti meidän Saabistien ongelmana on rakkaan automerkkimme masentava tilanne: uusia Saabeja on tihkunut markkinoille huolestuttavan hitaasti uuden omistajan tuotantolinjoilta. Eli vanhoja pitää vaan korjailla, tai sitten koittaa metsästellä parempikuntoisia yksilöitä omaan talliin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Helmamuovit pois?
Päteekö tämä 9-5 2.0t Linear Wagon vm. 2003?
Siis repsikan puolen helmamuovi pitäisi saada pois kun konttorilla löytyikin reikä sieltä helmasta.
En ole vielä tarkemmin tutkinut. Olisi kiva saada ehjänä pois ja sitten paikkauksen jälkeen vielä takaisinkin. Ja kunhan kelit lämpenee, niin voisi ottaa toisenkin puolen tarkastukseen/putsaukseen/suojamömmäykseen yms.
Siis repsikan puolen helmamuovi pitäisi saada pois kun konttorilla löytyikin reikä sieltä helmasta.
En ole vielä tarkemmin tutkinut. Olisi kiva saada ehjänä pois ja sitten paikkauksen jälkeen vielä takaisinkin. Ja kunhan kelit lämpenee, niin voisi ottaa toisenkin puolen tarkastukseen/putsaukseen/suojamömmäykseen yms.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Helmamuovit pois?
Samat menettelyt on.
https://saabwisonline.com/c6/9-5/2003/8 ... emove-565/
https://saabwisonline.com/c6/9-5/2003/8 ... emove-565/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Helmamuovit pois?
Ok, kiitoksia.
Kurkistelin juuri sinne alle minkä tuossa nyt mahtui omassa autokatoksessa autoa nostelematta. Takakurakaaressa yksi mutteri/pultti, edessä ilmeisesti piilossa vastaava kurakaaren muovin alla, alta löytyy 5 kpl jonkin näköisiä kiinnityksiä kolosissaan ja sen kumitiivisteen alta x-määrä ruuveja kun sitä raottelin.
Ei (pitäisi olla) paha ollenkaan. Eikun TI-halliin ruuvailemaan.
Kurkistelin juuri sinne alle minkä tuossa nyt mahtui omassa autokatoksessa autoa nostelematta. Takakurakaaressa yksi mutteri/pultti, edessä ilmeisesti piilossa vastaava kurakaaren muovin alla, alta löytyy 5 kpl jonkin näköisiä kiinnityksiä kolosissaan ja sen kumitiivisteen alta x-määrä ruuveja kun sitä raottelin.
Ei (pitäisi olla) paha ollenkaan. Eikun TI-halliin ruuvailemaan.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Re: Helmamuovit pois?
Ja kannattaa ehdottomasti hiukan etukäteen ruiskia reilusti irroitusöljyä tms. niihin muovimuttereihin. Turhan helposti se koriin hitsattu ruuvi katkeaa mutteria vääntäessä. Öljy liukastaa tehokkaasti sen muovin, tapissa on harva jenka, niin hyvin sinne väliin öljy imeytyy.AarniR kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 18:50Ok, kiitoksia.
Kurkistelin juuri sinne alle minkä tuossa nyt mahtui omassa autokatoksessa autoa nostelematta. Takakurakaaressa yksi mutteri/pultti, edessä ilmeisesti piilossa vastaava kurakaaren muovin alla, alta löytyy 5 kpl jonkin näköisiä kiinnityksiä kolosissaan ja sen kumitiivisteen alta x-määrä ruuveja kun sitä raottelin.
Ei (pitäisi olla) paha ollenkaan. Eikun TI-halliin ruuvailemaan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen