Jarrulevyjen vaihdosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Täytynee sitten tulla tulokseen että kummasti ne tarvikelevyt sitten haistaa ne "asennusvirheet" kuukausienkin päästä asennuksesta vaikka pinnat ois vetäny puhtaalle raudalle ja laittanut vimosen päälle.

Sen verta monet tarvikelevyt menny kieroon ja ongelma poistunu aina orggislevyillä (ilman mitään ihmeiden tekoa vaihdon yhteydessä) että en enää noita romurautalevyjä osta.

Nyt pihalla auto jossa tarvikelevyt ja yllättäen jarrut nypyttää vähän, sekä auto jossa orggislevyt joka ei nypytä.
Hauska seurata myös kun tarvikelevyt on ruosteessa kun hengittääkin päin orggislevyn ollessa samaanaikaan ruosteeton :?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Monenlaisia jarrulevyjä on autoissa ollut. Yhdet levyt meni kieroksi kun oli satula jumissa ja punahehkua lähenteli jo jarrulevyn lämmöt taajama-ajossa. Vannekin oli niin kuuma, että vesi kiehui vanteessa kun kuralätäköstä potkaisin vettä vanteelle. Eli laahaavan jarrusatulan kanssa kierouteen on omakohtaisesti päässyt. Joku kertoi että etukäppärillä olevassa og900:ssa saisi jarrulevyt kieroutumaan ajamalla rata-ajoa ja jättämällä auton käsijarrupäällä parkkiin heti ajon päälle. Liekkö kellään vastaavasta kokemusta? Mielestäni isoimmat erot jarruissa originaali vs. tarvike on ollut palojen kovuudessa ja sitäkautta kuinka nopeasti jarrupalat ja levyt kuluvat. Joskus olen törmännyt sellaiseen yhdistelmään jossa levyt kului ja palat ei juurikaan. Jotkut taasen valittelivat ettei tarvikepalat kestä puoliakaan siitä mitä originaalit. Nykyisin kun kumpainenkin auto on automaattivaihteisia, tulin siihen tulokseen että jarruttelun määrä on suurempi mitä manuaalilla :arrow: jatkossa originaalit jarrupalat ja levyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nyt kun oikein tarkemmin ajattelee, niin minulla on autoissani vuosien varrella ollut pelkästään tarvikejarruosia eikä yksienkään kanssa ole ollut ongelmia. Merkkeinä mainittakoon seuraavia: Pagid, Girling, LPR, NF-Parts, Remsa, foster, scantech, roadhouse, ebc...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Etujarrut vinkuneet hyvän aikaa ja yllätyksekseni huomasin niihin ilmestyneen tuollaiset kuopat (2 kpl/levy):

https://www.dropbox.com/s/2mbqncimta5ta ... 7.jpg?dl=0

Eipä ole aiemmin mokomia näkynyt :o Palat hyvänpaksuiset mutta kannattaa vissiin uusia samalla? Tekeekö Motonetin OEM-vaihtoehdolla (2.3t BP eli isompi levy) mitään?
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Trooper_75 kirjoitti:Etujarrut vinkuneet hyvän aikaa ja yllätyksekseni huomasin niihin ilmestyneen tuollaiset kuopat (2 kpl/levy):

https://www.dropbox.com/s/2mbqncimta5ta ... 7.jpg?dl=0

Eipä ole aiemmin mokomia näkynyt :o Palat hyvänpaksuiset mutta kannattaa vissiin uusia samalla? Tekeekö Motonetin OEM-vaihtoehdolla (2.3t BP eli isompi levy) mitään?
Itse tilasin https://m.autonvaraosat24.fi palat ja levyt taakse. Aten vermeet, alta satasen. Onhan noita muitakin verkkokauppoja joista saa edukkaasti tavaraa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Enpä nähnyt tuolla Aten isompaa levyä. Speedpartsilla näyttäisi olevan kohtuuhintaan etulevyt ja palat, jos PCS:n kautta kokeilisi. Kokemuksia noista?
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja balanced »

Mertmi kirjoitti:Nykyisin kun kumpainenkin auto on automaattivaihteisia, tulin siihen tulokseen että jarruttelun määrä on suurempi mitä manuaalilla :arrow: jatkossa originaalit jarrupalat ja levyt.
Tästä tuli mieleen että itellä eka automaatti käytössä ja levyt näyttää pysyvän kunnossa. Ainakin parista aiemmasta autosta on takalevyt hapantuneet ruosteeseen jossain vaiheessa kun on ollut liian vähän käyttöä. Omalla kohdalla näyttää tuo enemmän jarruttelu säästävän jarruremppakuluissa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Etulevyjen vaihto kaverin avustuksella suoritettu onnistuneesti. Lopputuloksena jarrujen ravistus ei poistunut, joten yllättäen vika olikin takalevyissä :roll:
Noh, Motonetin kautta Brembot mukaan ja takapääkin vaihtoon. Samalla huomattiin että takasatulat pahan näköiset, joten täytyypä askarrella uudet satulat sinne kun sopiva aika / keli koittaa. Uusia haasteita ja harrasteita...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Trooper_75 kirjoitti:Enpä nähnyt tuolla Aten isompaa levyä. Speedpartsilla näyttäisi olevan kohtuuhintaan etulevyt ja palat, jos PCS:n kautta kokeilisi. Kokemuksia noista?
Edessä on speedpartsilta tilatut Aten levyt+palat, asennettu viime talvena. Ei moitittavaa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Täällä meni eteen brembon kalustus etupäähän. Alustavasti näytti hyvältä kun kävin ihan parin kilsan kierroksen. Ajelen paremmin sisään kun kerkiän. Jarrutuntuma ainakin parani mojovasti.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Makwe »

9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Joo, huomasin tarkemmin katsoen itsekin nuo. Nopeammin varmaan saisi PCS:ltä, Speedpartsin osat siis ovat ATE:n valmistamat?
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Trooper_75 kirjoitti:Etujarrut vinkuneet hyvän aikaa ja yllätyksekseni huomasin niihin ilmestyneen tuollaiset kuopat (2 kpl/levy):

https://www.dropbox.com/s/2mbqncimta5ta ... 7.jpg?dl=0

Eipä ole aiemmin mokomia näkynyt :o Palat hyvänpaksuiset mutta kannattaa vissiin uusia samalla? Tekeekö Motonetin OEM-vaihtoehdolla (2.3t BP eli isompi levy) mitään?
Taitavat olla ihan vain kulumisindikaattoreita. Sitten kun "kuoppa" lakkaa näkymästä, niin levy on loppu. Ainakin Brembo käyttää tuollaisia joissain jarrulevyissään
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Ok, enpä ole moisiin törmännyt. Mutta eipä nuo levyt tosiaan ohuilta näytä. Palat merkkiä Mekonomen vaan vinkuvat melkoisesti.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja HEV »

230 tkm kohdalla edessä menossa kolmannet levyt/palat (org/org - ATE/org - org/org) takana toiset (org/org - org/org) eikä ole jarruissa ollut mitään ihmeteltävää (muuta kuin hyvä teho sekä tiellä että katsastuksessa :) ). Vaihtojen yhteydessä satuloiden liukupintojen putsaus ja kuparitahna. ATEt ja orggigset tulleet PCS:ltä erittäin kohtuulliseen hintaan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin