Jarrulevyjen vaihdosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Ajattelin yrittää etulevyjen vaihtoa ensimmäistä kertaa itse. Homma ei vaikuta liian haasteelliselta ja selkeitä ohjeitakin on tarjolla.
Kysymys kuitenkin hyvistä asennusaineista.
- Youtube videolla kaveri laittoi pyörännapaan valkoista töhnää joka estää levyn kiinnijumittumisen. Mistähän aineesta mahtoi olla kyse?
- Oletteko käyttäneet ruuvilukitteita?
- Mistä löydän pulttien oikeat kiristysmomentit? Vai oletteko vedelleet vain reilulla käsivaralla?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Yksi yleisimmistä syistä epäonnistua jarrulevyjen vaihdossa on jättää napaosa, jarrrulevyn vastinpinnat puhdistamatta. Tämä on yksi yleisimmistä syistä mikä johtaa jarrulevyjen kieroutumiseen/ravistukseen jarruttaessa. Vastinpintojen tulee olla riittävän puhtaat että uusi levy asettuu kunnolla napaan. En itse suosittele vastinpinnoille mitään tahnoja. Muista poistaa uusista levyistä varastointirasva jarrucleanerilla. Samalla kannattaa laittaa uudet jarrukumirasvat liukutappeihin kun jarruremppaa tekee ja toki uusien levyjen kanssa laitetaan aina uudet jarrupalat. Vanhat palat ovat kuluneet vanhan levyn pinnan mukaisesti enemmän tai vähemmän viistoon/vinoon. Mikäli jättää vanhat palat uusien levyjen kanssa, on uusien levyjen kieroontumisen vaara olemassa koska jarrupala ei jarruta tasaisesti ennenkuin se kuluu suoraksi. Tällöin aiheutuu lämpörasitusta levylle epätasaisesti..

Valtaosa ravistavista jarruista tai nopeasti kieroksi menneistä uusista jarrulevyistä johtuu asennusvirheestä. Jarrulevystä pystyy päättelemään kieroontumiseen/ravistukseen johtaneen asennusvirheen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

myös jarrulevyjen valmistaja vaikuttaa :::

2xbrembon levyt kieroksi ennenkuin vaihdoin merkkiä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kuten sanoin, jos levyt kieroontuvat tuolla tahdilla on mitä todennäköisimmin syynä asennusvirhe tai sitten kyseessä on vielä korjaamaton vika jarrujärjestelmässä. Näkemättä levyjä sisä- ja ulkopuolelta ei pysty sanomaan että missä vika.

Jarrulevyyn useasti tarttuu jarrupaloista kitkamateriaalia ja se palaa levyn pintaan kiinni. Tällöin levy muuttuu puhekielessä "kieroksi" vaikka itse levy on kunnossa mutta syynä on heikompilaatuiset jarrupalat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sama valmistaja.

mut juu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Keskiviikkona justiinsa laakerin vaihdon yhteydessä tappelin vasemman etulevyn kanssa. Tietysti joutui varomaan levyä kun en sitä ollut vaihtamassa. Lopulta laakeri irti levyineen ja kunnon pajavasaralla ruuvipenkissä levy irti. Kuparitahnaa pistin väliin , kestää kuumuutta, muttei ole valkoista :mrgreen: Oliskohan levyt alkuperäiset 114k oli ajettu 2006 nyt 245k, mutta jarruttelen kyllä vaihteilla. Joka tapauksessa helevetin lujassa oli :evil: Ota sitten vähintään 1/2" E20 torxi hylsy varttinen on vähän hintelä 140Nm +45ast on aika lähellä kannakkeelle. Ja satula tais olla T45.

Off topic:
Laakerin testaus toimii kun rengas ylhäällä pyörittää ja sormi jouselle. Kyllä se piru resonoi, jos menossa vaihtoon.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jarrut kannattaa ajaa sisään asennuksen jälkeen. Joku rauhallinen tie ja jarruttelee parikymmentä kertaa 60 kmh vauhdista mateluvauhtiin. Sitten voi tehdä samaa vielä muutaman kerran kovemmissakin nopeuksista. Sen jälkeen maantieajoa ilman jarruttelua noin 10km jotta jarrut jäähtyy tasaisesti ja sisäänajo on valmis.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Kiitos vinkeistä. Näillä mennään. National Performancen levyt menossa alle. Edellisessä Saabissa toimi hienosti. Kiinni jämähtäneet pultit jännittää eniten, mutta eiköhän nekin lämmittämällä aukene ;)
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja suapas »

Eilen ja toissapäivänä innostuin uusimaan viirun jarrut. Uudet Zimmermannit ja palat oli ollu varastossa jo useamman vuoden... No parempi myöhään ko milloinkaan. Tosin entiset alko olla jo vaaralliset,vaikka leimalle kelpasivat. Levyjen mukana oli sisäänajo-ohjeet. 100--50kmh, ajassa 3-5 sek, 10-15 toistoa. Ja sit 100--25kmh sama juttu. Joka jarrutuksen välissä n. 3 min jäähdytystä. Tänään kävin ajamassa suurinpiirtein ohjeen mukaan.
Onhan noilla eroa,kuin yöllä ja päivällä. Eli kyllä kannatti kiroilla auton alla ja vähän vieressäkin... Ps. Samalla piti vaihtaa myös jarrunesteet,mutta se tökkäs ensimmäiseen ilmausruuvin,joka katkesi... Ja taas kiroiltiin... :D
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

suapas kirjoitti:Eilen ja toissapäivänä innostuin uusimaan viirun jarrut. Uudet Zimmermannit ja palat oli ollu varastossa jo useamman vuoden... No parempi myöhään ko milloinkaan. Tosin entiset alko olla jo vaaralliset,vaikka leimalle kelpasivat. Levyjen mukana oli sisäänajo-ohjeet. 100--50kmh, ajassa 3-5 sek, 10-15 toistoa. Ja sit 100--25kmh sama juttu. Joka jarrutuksen välissä n. 3 min jäähdytystä. Tänään kävin ajamassa suurinpiirtein ohjeen mukaan.
Onhan noilla eroa,kuin yöllä ja päivällä. Eli kyllä kannatti kiroilla auton alla ja vähän vieressäkin... Ps. Samalla piti vaihtaa myös jarrunesteet,mutta se tökkäs ensimmäiseen ilmausruuvin,joka katkesi... Ja taas kiroiltiin... :D
Hyvät sisäänajovinkit. Täytyypä muistaa toimia noin.
Noi ilmausruuvit on kyllä aikamoisia. Nytkin takana yksi katkennut ruuvi, joka meni huollossa. Eivät enää ehtineet uusimaan, joten jää seuraavaan kertaan
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Tuli myös tehtyä jarruremppa. Etulevyt oli kuluneet aivan rajoille ja jarrutusteho oli huomattavasti alentunut sekä otti hieman epätasaisesti. Halusin huolella varmistaa, että uudet levyt ei mene pilalle sen takia, että laakerit on väljät. Tarkistin heitokellolla ja kierroksella tuli heittoa 1-2 sadasosaa. Puolet siitä varmaankin navan pinnan epätasaisuudesta johtuen. Tällä kertaa levyiksi tuli ATE:n Powerdiscit ja Ferodon palat. Vaihdoin samalla jarrunesteet. Säiliö ensin tyhjäksi ja otin joka nurkasta sen jälkeen n. 1,5dl. Sisäänajo suoritettu ja lopputulokseen olen tyytyväinen.

Sisäänajo ei ole mitään rakettitiedettä. Käy vähän jarruttelemassa ja varoo kuumentamasta levyjä liikaa. Sitten normaalia ajoa ja välttää kovia jarrutuksia kunnes palat otaa levyihin täydeltä pinnalta ja levyt saaneet useita nousujohteisia lämpösyklejä.

Kuva Kuva
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omassa 9-3:ssa oli jarrukehdot kuluneet sellaisiksi, että jarrupala ei liikkunut kunnolla. Pala oli kaivanut kehtoon kuopan jota en saanut edes viilaamalla aukkoa suoremmaksi pois. Pala siis liikkui kyllä kehdossa, mutta liukupinta oli jarrulevyjen suuntaan "ylämäki".

Tilasin PCS :n kautta uudet ja sain jarruista paljon kevyemmät käyttää. Havahduin asian laitaan kun eräs tuttu autokorjaamon omistaja sanoi jarrujani raskaiksi vs. muut Saabit yleensä. Sitä tottuu kaikkeen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja matsson »

Jep. Tuota navan puhdistusta ei voi liikaa korostaa. Mulla oli femmassa jarrut loppu kun ostin sen. Ravistelivat pahasti jarruttaessa jne. Vaihdoin levyt ja palat autokatoksessa iltahämärissä ja putsasin navat porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalaikalla ihan mielestäni huolella. Ravistelua jäi rempan jälkeen ja myös noin satasen vauhdissa ilman jarrua ratissa pieni vatkaus. Ajattelin että napa mahtaa olla kiero ja unohdin homman pariksi kuukaudeksi. V-tutus kasvoi kuitenkin ylitsepääsemättömäksi ja kävin heittokello-ostoksilla. Kuskin puolelta löytyi ihan kunnon heitto ja otin laikan pois. Navasta paljastui semmoista ruosteista rypylää joka ei ollut lähtenyt teräsharjalla. Vuolin ruosteen pois temmiraudalla ja a-vot oli tärinä poissa sekä ajossa että jarruttaessa. Joillakin ollu ongelmia Brembon kanssa mutta minä ainakin annan Brembolle pisteet siitä että tällaisestakin virheestä huolimatta levy pysyi suorana.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin, se jarrulevy on oikeasti todella harvoin kiero vaan siinä on joku muu juurisyy joka aiheuttaa sen ravistuksen...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Jarrulevyjen vaihdosta

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

En nyt ihan tiedä sitten, tarviiko levyjä sen kummemmin sisäänajaa? Jos parikymmentäkin kertaa jarruttelee kuudestakympistä, alkaa levyt kyllä jo kuumenemaan. Jos on puhdistanut suojarasvan pois, ja asennus on onnistunut, pitäisi kaiken olla kunnossa. Pieni testaus, ja ajoa vaan.
Vastaa Viestiin