Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

9-5 aero vm-05 ja 230tkm mittarissa. Alkukesästä tapahtui ensimmäisen kerran niin että startti pyöri normaalisti, mutta moottori ei käynnistynyt. Muutaman minuutin kiroilun jälkeen onnistuin valuttamaan autoa puoli metriä taaksepäin jonka jälkeen käynnistyi normaalisti. Pari viikkoa sitten taas - pyörittää muttei käynnisty. Akun kenkä irti joksikin aikaa jonka jälkeen lähti käyntiin - sammui tyhjäkäynniltä hetken päästä, mutta käynnistyi uudelleen.
Tänään viimeisin tapaus. Pyörittää mutta ei käynnisty. Taas akun kenkä irti 5-10min ja normaalisti käyntiin.

CE ei syty, DI-kasetti ja tulpat vaihdettu tapausten 2 ja 3 välillä.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja balanced »

Tapahtuuko aina lämpimällä tai puolilämpimällä koneella, vai kylmälläkin?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

On tapahtunut kylmälläkin koneella, viimeisin tapaus oli oikeastaan ainut kun voidaan sanoa että kone oli lämmin.
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja balanced »

Asentoanturi oireilee kai tyypillisesti lämpimänä tai osittain lämpimänä. Itellä esim. silloin kun oli ajon jälkeen käynyt kaupassa ja yritti uudelleen käyntiin. Sammutti auton kerran tyhjäkäynniltäkin. Ehkä vikaa kannattaisi etsiä ensin muualta jos tekee ongelmia täysin kylmänäkin. Tosin satavarma en ole etteikö voisi tapahtua kylmällä koneellakin, joku tietäjä voisi varmaan kertoa onko anturin mahdollista oireilla kylmänä?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Teukka86
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Kesä 01, 2013 07:56

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja Teukka86 »

Todella satunnaisesti on tehnyt nyt aero sitä, että jonku verran jäähdyttyä ei starttaa kun yrittää lähtä. Lämpimällä koneella ja kylmänä lähtee aina. Kampiakselin asentoanturi tuntuisi todennäkösimmältä, mutta katsoin huoltokirjasta niin kaks vuotta sitten vaihdettu. Voisikohan se silti olla se? Autoon on vaihdettu huoltokirjan mukaan myös bensapumppu ja sytytyskasetti viimeisen kahden vuoden aikana.
Saab 9-3 MY2008 1,9 TTID Vector
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Laitetaas tänne, eli oma suappi 3.0 v6 lähti rötäämällä käyntiin, eli ihan kuin olisi käynyt vajailla. Tämän jälkeen se sitten sammui kun meinasin avittaa vähän kaasulla ja eipä sitten käynnistynyt enään... Startti pyöritti kyllä hyvin, mutta ei edes yrittänyt... Bensapumppu, kassu, kampiakselin asentotunnistin, vai jokin muu? En kerinnyt jäädä tutkimaan, kun piti äkkiä hommata auto lainaan, mutta illalla täytyy asiaan lähemmin perehtyä
Onkos kellään ollut ko. oreita omassaan? Pari kertaa aikaisemminkin saabi on lähtenyt laiskasti käyntiin (rötäämällä), mutta heti koneeseen tullut puhtia, kun on antanut vähän kaasua...
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Noniin pääsin tutkimaan suopasta ja bensapumppu näytti aika selvältä... Sulakkeet ok. akku ok. Ei vikakoodeja. Sitten yritin kuunnella pumpun surinaa siinä onnistumatta vaikka takapenkki ja pumpun luukku oli auki, niin ei kuulunut... Kansi oli kyllä niin paskainen, että on varmasti alkuperäinen ja autolla on nyt ruuvattu 290tkm, joten eihän tuo nyt ihme ole... Huomenna hakemaan uutta pumppua, niin eiköhän tuo tuosta tokene, toivottavasti.
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Pumppu oli alkuperäinen, eli kestihän se odotettua enemmän. Se mikä yllätti oli tuo äkillinen stoppi vahalle pumpulle, eli ei ajossa ennakoinut yhtään pätkimällä tmv. Tulin autolla töistä kotio ja 30min myöhemmin oli taas lähdettävä, mutta eipä enään onnistunutkaan... Oli ensimmäinen pumpun vaihto mihinkään ja helppoahan se oli tuossa saabissa vaihtaa..Tuli haettua bilteman pumppu, kun sieltä heti sai ja ei niitä ainakaan ihan kauheasti ole täällä haukuttu... Pääasia, että auto hoitaa taas tehtäväänsä, ainakin toistaiseksi...
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Teukka86 kirjoitti:Todella satunnaisesti on tehnyt nyt aero sitä, että jonku verran jäähdyttyä ei starttaa kun yrittää lähtä. Lämpimällä koneella ja kylmänä lähtee aina. Kampiakselin asentoanturi tuntuisi todennäkösimmältä, mutta katsoin huoltokirjasta niin kaks vuotta sitten vaihdettu. Voisikohan se silti olla se? Autoon on vaihdettu huoltokirjan mukaan myös bensapumppu ja sytytyskasetti viimeisen kahden vuoden aikana.
Onko originaali sytytyskasetti vai tarvike? Jos tarvike, niin usko tai älä mutta siinä se vika voi olla.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja HEV »

D1mebag kirjoitti:Pumppu oli alkuperäinen, eli kestihän se odotettua enemmän. Se mikä yllätti oli tuo äkillinen stoppi vahalle pumpulle, eli ei ajossa ennakoinut yhtään pätkimällä tmv. Tulin autolla töistä kotio ja 30min myöhemmin oli taas lähdettävä, mutta eipä enään onnistunutkaan... Oli ensimmäinen pumpun vaihto mihinkään ja helppoahan se oli tuossa saabissa vaihtaa..Tuli haettua bilteman pumppu, kun sieltä heti sai ja ei niitä ainakaan ihan kauheasti ole täällä haukuttu... Pääasia, että auto hoitaa taas tehtäväänsä, ainakin toistaiseksi...
Ihan samalla tavalla 275 tkm kohdalla ei enää aamulla lähtenyt - ei edes luvannut. Varaämpärissä ollut Partsforsaab pumppu kesti muutaman sata km ja sammui vauhdissa tuossa Prisman edessä. Nyt on Walbron 255 lph (GSS341) pumppu ja hyvin on toiminut (ja varaämpärissä dw200 kun sattui hyllyssä olemaan).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Teukka86
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Kesä 01, 2013 07:56

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja Teukka86 »

Orggis kasetti vaihdettu tilalle. Kuittikin oli tästä huoltokirjan välissä
Saab 9-3 MY2008 1,9 TTID Vector
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

HEV kirjoitti:
D1mebag kirjoitti:Pumppu oli alkuperäinen, eli kestihän se odotettua enemmän. Se mikä yllätti oli tuo äkillinen stoppi vahalle pumpulle, eli ei ajossa ennakoinut yhtään pätkimällä tmv. Tulin autolla töistä kotio ja 30min myöhemmin oli taas lähdettävä, mutta eipä enään onnistunutkaan... Oli ensimmäinen pumpun vaihto mihinkään ja helppoahan se oli tuossa saabissa vaihtaa..Tuli haettua bilteman pumppu, kun sieltä heti sai ja ei niitä ainakaan ihan kauheasti ole täällä haukuttu... Pääasia, että auto hoitaa taas tehtäväänsä, ainakin toistaiseksi...
Ihan samalla tavalla 275 tkm kohdalla ei enää aamulla lähtenyt - ei edes luvannut. Varaämpärissä ollut Partsforsaab pumppu kesti muutaman sata km ja sammui vauhdissa tuossa Prisman edessä. Nyt on Walbron 255 lph (GSS341) pumppu ja hyvin on toiminut (ja varaämpärissä dw200 kun sattui hyllyssä olemaan).
Täytyy varustautua myös vara-arsenaalilla, kun ei tuo bilteman laatu aina vakuuta... Onneksi ostin biltemasetin ämpäreineen, niin voi hankkia kaikessa rauhassa walbron pumpun orkkissettiin varalle...
sairas
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 13:25

Re: Bensapumppu vai kampiakselin asentoanturi?

Viesti Kirjoittaja sairas »

Bilteman pumppu kesti 160000 km, joskus tankattu myös etanolia. Loppui sitten kerrasta ei mitään nykimistä.
Purin pumpun ihan mielenkiinnosta, hiilet ja ankkuri kunnossa. Joku roska varmaan pumpun rattaissa jumitti.
Saapilla 1987.........
Vastaa Viestiin