9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pnirvi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2017 11:57

9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja pnirvi »

~170tkm vm 2000 Aero. Paljon lyhyttä, alle 15km ajoa ympäri vuoden.
Vaihdoin öljyt vuosi sitten Shell Helix 5w-30 ja joku motonet tarvikesuodatin.
Alkoi syömään öljyä ~1l/1000tkm ja laittelin pönikästä 5w-40 ööliä tilalle kun sattui sitä olemaan (virhe...) arvelin josko olis pikeentyneet öljyrenkaat.
Sitten alkoi öljypumppu ulisemaan tietyssä lämpötilassa...

Hommasin briteistä neobrohtersilta öljypohjan 'kunnostussarjan' mahdollisen liejuuntumisen varalta ja irroitelin öljypohjan joka oli kuitenkin puhdas.
O-renkaiden vaihdot, alkuperäinen suodatin ja joku 5w-30 'Saab' öljy koneeseen mikä tuli sarjan mukana.
-öljypumpun ulina lakkasi
-öljyn syönti lakkasi, nyt menty 3k ja ei käytännössä syö öljyä

Voiko joku suodatin aiheuttaa moista öljynsyöntiä vai muita teorioita/tietoa?
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Meillä '02 Aero alkoi (vuosia sitten) syödä öljyä, kun pistivät siihen huollossa jotkut GM:n litkut (aikaisemmin pidin huolta, että laittoivat aina Mobil 1:ä). Ongelma poistui, kun seuraavassa huollossa käskystäni palattiin taas Mobil 1:een (0W-40).
juntti
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja juntti »

pnirvi kirjoitti:Sitten alkoi öljypumppu ulisemaan tietyssä lämpötilassa...

-öljypumpun ulina lakkasi
-
Vai olisiko kyseessä suodatin, niillä on ollut joskus taipumusta ulista.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tässä on yksi tyypillinen esimerkki siitä kun käytetään öljyä joka ei ole pesevää (esim. gm 5w30) ja sitten vaihdetaan sellaiseen öljyyn joka on pesevää. Suodatin menee tukkoon ja alkaa ulista kun moottorissa oleva karsta lähtee pesevän öljyn vaikutuksesta puhdistumaan. Tässä vaiheessa tehdään nopea ratkaisu uusi öljy on huonoa ja toisen öljyn kokeilu oli virhe ja vaihdetaan taas siihen öljyyn joka ei ole pesevää, ja koneen karstoittuminen jatkuu...

Jos 9-5:sen käyttöohjekirjaa luetaan niinkuin piru raamattua, yksi ainoista hyväksytyistä öljyistä kirjan mukaan on Mobil 1 Newlife 0w40. GM 5w30:stä ei käyttöohjekirjan mukaan saisi käyttää. Käyttöohjekirja vaatii vain käyttämään täyssynteettistä öljyä ja gm 5w30 ei ole lähelläkään täyssynteettistä öljyä, vaan se on 70% mineraaliöljyjohdannaista perusöljyä (sensuroimattoman käyttöturvallisuustiedotteen mukaan).
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tätä olen käyttänyt vuosikaudet molemmissa suappaissa ja jeepissä myös. No problem :D
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Pakari kirjoitti:Tässä on yksi tyypillinen esimerkki siitä kun käytetään öljyä joka ei ole pesevää (esim. gm 5w30) ja sitten vaihdetaan sellaiseen öljyyn joka on pesevää. Suodatin menee tukkoon ja alkaa ulista kun moottorissa oleva karsta lähtee pesevän öljyn vaikutuksesta puhdistumaan. Tässä vaiheessa tehdään nopea ratkaisu uusi öljy on huonoa ja toisen öljyn kokeilu oli virhe ja vaihdetaan taas siihen öljyyn joka ei ole pesevää, ja koneen karstoittuminen jatkuu...

Jos 9-5:sen käyttöohjekirjaa luetaan niinkuin piru raamattua, yksi ainoista hyväksytyistä öljyistä kirjan mukaan on Mobil 1 Newlife 0w40. GM 5w30:stä ei käyttöohjekirjan mukaan saisi käyttää. Käyttöohjekirja vaatii vain käyttämään täyssynteettistä öljyä ja gm 5w30 ei ole lähelläkään täyssynteettistä öljyä, vaan se on 70% mineraaliöljyjohdannaista perusöljyä (sensuroimattoman käyttöturvallisuustiedotteen mukaan).
Terve,
Tuohan on mielenkiintoinen tieto. Lieköhän ei-pesevien öljyjen (GM 5w30) säännöllisen käytön ja öljysihtien tukkeutumisongelmien välillä yhteyttä??
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Sanoisin noiden tukkeutumisien johtuvan vain yhdestä, todellisesta syystä: Liian pitkät öljynvaihtovälit.

Tuo hemmetin "Long-Life" on niin ultimaattista typeryyttä, ettei sitä voi ihminen ymmärtää. Pahimmillaan jotkut ajavat 30tkm samoilla öljyillä ja vielä varmuuden vuoksi parikin vuotta. Ei tarvitse ihmetellä miksi kone on täynnä mustaa paskaa ja kaikki jumii. Sitten vielä valmistajat rummuttavat moisen olevan "nykyaikaa" ja "ekologista". Hoh-hoijaa. :roll:
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

pilkkitikka kirjoitti:Tuohan on mielenkiintoinen tieto. Lieköhän ei-pesevien öljyjen (GM 5w30) säännöllisen käytön ja öljysihtien tukkeutumisongelmien välillä yhteyttä??
Väittäisin että on, koska sihdin ja suodattimen tukkeentuminen on oire, ei vika. Ongelman juurisyy on moottorin likaisuus/karstaisuus. Se voi johtua useista eri tekijöistä mutta siitä harhakuvitelmasta pitäisi päästä eroon että on ihan sama mitä öljyä käyttää jos vaihtaa riittävän usein. Näin se ei ole. Halpa moottoriöljy tehdään halvasti eli käytetään mineraalipohjaista perusöljyä jota hydrokrakataan jotta siihen saadaan tiettyjä ominaisuuksia. Täyssynteettiset öljyt ovat sitten kokonaan PAO (polyalfaoleiini) pohjaisia tai esteripohjaisia. Raaka-aineet/peruspohja vaikuttaa öljyn hintaan ratkaisevasti ja tästä syystä oikeasti täyssynteettiset (PAO / Esteri) öljyt ovat kalliimpia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Omalla kohdalla on kaksi T5:sta vetänyt sihdin tukkoon, kun on vaihdettu gm 5w30:t. Että kyllä sekin taitaa aika tehokkaasti liuottaa jotain, tai ehkä se on vaan sattumaa. Molemmat moottorit onneksi säilyi ehjänä ja toisella on vuosikaudet jatkettu samalla öljyllä ilman ongelmia.
Nykyisissä öljyluokituksissa on otettu huomioon karstan kertyminenkin, se kun ei ole ainoastaan saabien ongelma.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Olen käyttänyt aina Mobil 1 öljyä, ja aion käyttää edelleen. 0W-40 tai 0W-40 ESP autosta riippuen. Vaikea sanoa, toimiiko joku toinen öljy paremmin tai huonommin, mutta uskon Mobilin olevan laadukasta. NG9-3:lla uskaltaa ajaa jo 15 tkm öljyillä, varmaan enemmänkin, ja siinä alkaa olevan pieni hinnan ero täysin merkityksetön. GM:n öljyä en laita, koska se ei ole täyssynteettistä. Mielummin pidempi vaihtoväli hyvällä öljyllä, jos vaihtoehtona on halpa mineraaliöljy, joka on muun lisäksi talvella liian jäykkää. Huohotusongelmallisilla T7 koneilla on tullut ajettua 10 tkm samoilla öljyillä. 254 tkm ajettu on ainakin vielä alkuperäisellä jakopäällä ja hiljainen. Siinä autossa on ollut öljynä aina Mobil 1 0W-40, eka satatuhatta 20 vaihtovälillä.
pnirvi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2017 11:57

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja pnirvi »

Pakari kirjoitti:Tässä on yksi tyypillinen esimerkki siitä kun käytetään öljyä joka ei ole pesevää (esim. gm 5w30) ja sitten vaihdetaan sellaiseen öljyyn joka on pesevää. Suodatin menee tukkoon ja alkaa ulista kun moottorissa oleva karsta lähtee pesevän öljyn vaikutuksesta puhdistumaan.
Siis Shell Helix Ultra 5w-30 käytetty koko historian ajan vuodesta 2000 ja viimeisimmän vaihdon jälkeen samaa kamaa alkoi öljyn syönti. Vaihdot max 15tkm välein tehty.
Pohjan kun irroitin niin oli sihti yllättävän puhdas, Sylinteriryhmän seinämät oli selvästi karstassa ja jos ne lähtee liikkeelle niin menee kyllä tukkoon per heti. Sisässä nyt lienee sama 5w-30 öljy 'Saab' pakkauksessa mitä motonetti myy ja oli tuossa yhdessä viestissä.

Onko se nyt niin että Mobil 1 0w-40 olis seuraava öljy mitä kannattaa koneeseen lyödä?
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Hmm... ite käytin aiemmin Mobil1 super3000 (5w40) muistaakseni. Sitä moottori söi n. 7desiä/10tkm(vaihtoväli) nyt pari vaihtoväliä ajellu GM dexos2 (5w30) ja öljyä ei mainittavasti vaju saman vaihtovälin aikana. Miun T7 ilmeisesti tykkää enempi tosta GM litkusta. :)
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mobil 3000 x1:ssä ei ole ainakaan ensisijaisia luokituksia saabin moottorille. Kyseinen öljy kuuluu myös voimakkaasti lisäaineistettuihin, mineraaliöljystä hydrokrakatuihin öljyihin. Lisäaineistuksen pilkkoontuessa öljyn ominaisuudet muuttuvat ja esimerkiksi öljyn kuluminen voi johtua myös siitä... New life 0w40 on taas oikeasti täyssynteettinen polyalfaoleiini eli PAO pohjainen öljy jossa ei ole käytetty niin paljoa helposti pilkkoontuvia lisäaineita voiteluominaisuuksien saavuttamiseksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Pitäiskö hakea poppareita ja limua? Suuri öljy keskustelu on täällä taas :lol:. Yli 100 tkm viinalla ja Dexos2 kuralla, 10 tkm välein vaihdettuna. Ei juurikaan vaihtovälillä vaju, n. 7 tkm:n jälkeen alkaa pikkuhiljaa häviämään. Liekö syyt noita mistä Pakari kertoi. Kuraa en meinannut vaihtaa, olis tuo tuolla tempolla temppunsa tehnyt jos olis tehdäkseen.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Nykyään myytävä new life ei täytä saabin suositusta, joten itse en ainakaan sitä laittaisi.
Vastaa Viestiin