Vikakoodi P0743 9-5 vm-99 man

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Vikakoodi P0743 9-5 vm-99 man

Viesti Kirjoittaja eegas »

Haulla etsin, viittaa automaattilaatikkoon, mutta tämä on manuaali?
Tulee satunnaisesti, kun auto sammutettuna ja seuraavaksi käynnistää, ei koskaan ajossa. Kun kuittaa tyhjäkäynnillä Torque Android ja EML327 yhdistelmällä, tyhjäkäyntikierrokset tippuu vähäsen, tuon jälkeen toimii normaalisti.
Autoon vaihdettu venttiilikoppa-imusarja välinen takaisku metalliseen malliin, samoin uusi ByBass venttiili ja Imukobra-Bybass metalliputkessa oleva O-rengas, joka hävinnyt ruuvin ja kiinnikkeen irrottua (edellisen asentajan huolimattomuutta).
Ilmavuotoja etsitty moneen kertaan, kaikki letkut ja putket ehjät.
Tulpat vaihdettu NGK BCPR7ES 11 Japan mallisiin, edelliset Ranskalaiset, joissa 3tkm ajettuna posliinirikkoa.
Sytytyskasetteja vaihdeltu kolmea ehjää, jotka toimineet hyvin edellisessä samanlaisessa autossa, ei muutosta.
Ehkä suurempi ulkolämpötila, samoin reipas ajo ja asuntovaunun veto, vaikuttaa tuon yleisyyteen.
Autossa JC biopower softa, kuitenkin ajeltu vaan bensiinillä.

Edit: Lisätietoa
Tuli taas vikakoodi, Katsoin SID-infosta:
nErr 2
1004882 - 650 (vaihtelee 640-660 välillä käydessä)
-22 1 3
En ymmärrä tuosta yllä kahdella rivillä olevasta numeroista mitään.
Kokeilin ajella vikakoodi päällä, toimii aivan hyvin, ehkä kierrokset tippuu vaihdettaessa hitaamin ja kulutus ehkä sellainen 1 litra enempi.

Edit2: Vaihtelin vielä kerran tulpat, tonnariin ostettu, mutta ei vielä vaihdettu Champion EON2, vastaa NGK BCPR6ES tulppaa, joissa oli alle 1mm:n kärkiväli. Yksi virhe oli käynnistyksen jälkeen SID-infossa Fcod 4882, nollasin, olen ajellut toista viikkoa, ei ole CE-valo palanut, eikä mitään virhettä antanut, eli ei tykkää minun autoni NGK:n tulpista? Nuo Champion tulpat ovat pari-kolme mm lyhyemmät NGK:ta, venyttelin kasetin jousia, kosketuksen parantamiseksi. Saa nyt nähdä kuinka kauan toimii, ensi lauantaina 19.8 on sellainen 1000km reissu edessä.

Edit3: Reissu tehtynä, ei murheita eikä CE-valon palamista, eikä muutakaan virhettä SID-infossa.

Edit4: Taas ajeltu pari viikoa ja toinenkin tonnin reissu, eikä CE-valo palanut eikä SIDissä virhettä. Kokeilen vielä myöhemmin uusia NGK:n tulppia pienemmällä kärkivälillä?
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Vikakoodi P0743 9-5 vm-99 man

Viesti Kirjoittaja eegas »

Melkein vuosi sitten menikin ilman murheita, kuukausi sitten vaihdoin öljyt ja suodattimen, samalla tulpat Championit pois ja NGK 7 tilalle, ei löytynyt motonetistä Japanilaisia, jouduin tyytymään Ranskalaisiin. Yksi reissu meni Liperistä Ilomantsiin vaunun (Solifer artic 500, kevyt vaunu vetää) kanssa ilman murheita, toinen reissu Raatteentielle sitten ei. Mennessä tankkasin Lieksan Teboililla 98E:tä, tankkauksen jälkeen pysähdyimme Rukajärventiellä kahville, lähtiessä CHECK ENGINE valo jäi palamaan, openSIDistä vika Fcod 4882, viittaa ilmeisesti syttykasettiin, sen vaihdoin ihan uuteen takakontista (Motonetistä OEM 299€), ei korjaantunut, vaikka otin sulakkeen 17 pois vaihdon ajaksi, seuraavalla pysähdyksellä sama CHECK ENGINE paloi, taas sulake irti kahvittelujen ajaksi. Menikin pari pysähdystä ilman vikavaloa, mutta seuraavalla uusiutui. Vikavalo päällä ajelin kotiin, tarkastelin vielä kaikki alipaineletkut, testasin pypass venttiilin ja takaiskuventtiilit, ei löytynyt niista vikaa. Syttykasetin vaihdon yhteydessä varmistin, että kaikki pinnit ovat liitoksessa pohjassa, eikä havaittavaa hapettumaa, lisäsin suihkaiksen WD-40 ennen liitoksen kytkemistä. Seuraavaksi pitää vielä vaihtaa Champion EON2 tulpat takaisin, kunhan vaan löydän ne täältä Joensuun seudulta, edelliset löytyi Alavudelta Fixus liikkeestä. Onko vielä muuta tarkistettavaa? Sama auto kuin edellissäkin viestissä 9-5 2.3t sedan SE -98 loppuvuodesta rekisteröity vm.-99, JC Biopower softa ostaessa, Tamperelaisen merkkihuollon asentamana.
Onko tuo vaan uskottava, että ei tykkää vaunun vedosta lämpimällä säällä, eikä NGK:n tulpista?
ps. aina ajettu vaunun kanssa 98E bensalla, ilman vaunua joskus 95E:llä, ei koskaan juopotellut 8)

Lisäys: Hain kuitenkin vielä uudet tulpat Motonetistä, NGK 7 Ranskalaiset, kun ei saa Japanilaisia. Koeajoa muutama kymmenen kilometriä, vähän viileämmässä säässä, ilman vaunua. CHECK ENGINE valo pysyi pimeänä, eikä openSIDissäkään vikailmoituksia. Huono näillä Suomen nopeusrajoituksilla rasittaa riittävästi. Täällä Ylämyllyllä on 10km:n motarin pätkä Joensuuhun päin, siinä ei paljoa pääse testaamaan, kun 100km/h rajoitus, Kajaaniin päin samaa satasta, mutta pidemmältä.
Ps. Tutkiskelin noita Ranskalaisia NGK:n tulppia, ei näkynyt posliinirikkoja, niin kuin edellisellä kertaa 3tuhatta ajettuna :)

Lisäys2: Uusin IMM ja uudet tulpat. Meni hyvin vaunutta ajoa monta päivää, ei ongelmia. Vaunun kanssa Kolovedelle (80km), kaikki hyvin, pilvipoutaa, samoin Savonlinnaan, mutta lämmöt n.20 astetta, ja aurinko paistoi. Aurinkopaisteessa ajelua reilu sata kilometriä Varistaipaleelle, jätskin syötyämme jatkoimme matkaa, CHECH ENGINE valo jäi palamaan :x , enkä alkanut edes katsomaan vikakoodeja, enkä niitä uusia NGK ranskalaisia tulppia. Nyt alkaa olla mitta täysi, pitää varmaankin vaihtaa koko auto, kun muuta en osaa enää tehdä tuon parantamiseksi.
Voisiko vikaa olla tuolla softapuolella?
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Vikakoodi P0743 9-5 vm-99 man

Viesti Kirjoittaja eegas »

Kokeillaan vielä kerran, ostin täältä foorumilta käytännössä uuden tarvike sytytyskasetin (skruvatista ostettu), samalla laitoin vielä uudet tulpatkin, tietenkin ranskalaiset seiskat, tarkastelin kärkivälin, oli aika reilu 1,1mm, kopautin vähän pienemmäksi, nyt menee 1,1 liuska tihkeästi väliin. Edellisillä en ajellut kuin muutama sata kilometriä, aivan ehjän näköiset olivat. Ehkä parin viikon sisällä sitten testataan, lähdemme Hossan kansallispuistoon ja sieltä Kuusamoon ja ehkä vieläkin pohjoisemmaksi, jos vain auto kestää polttelematta moottorivaloa, sama vaunu perässä kuin ennenkin.
Ja tietenkin tuo Motonetistä ostettu kasetti takahutlariin, tai se on siellä jo.
Jos vaihtaa moottorinohjausyksikön (ECU) samanvuotisesta -99 manuaalivaihteisesta, joka on alkuperäisellä softalla, tarvitseeko TECH2:ta?
Luultavasti ei ole tuo minun autoni softa tarkoitettu ajettavaksi vakionopeussäätimellä asuntovaunu perässä, ylämäissä luukuttaa tehokkaasti, kun haluaa pitää nopeuden pyydetyssä. Vetelen tuota vaunua 4-vaihteella, siinä on sopiva n. 2500r/min, ja vie sen 11l/100km 98E bensiiniä.

Edit: Eilen (14.7) testasin tuota uutta Motonetistä ostettua sytytyskasettia farkkufemmalla ja asuntovaunu perässä, lämpötila näytti lähtiessä +28 astetta, ajelin vaihtelevissa mäkimaisemissa vakionopeussäätimellä n.60km suuntaansa, ei alkanut CHECK ENGINE valo palamaan, tarkistelin myös muut vikakoodit ELM327 ja Torque Free Android puhelimella, kun tuossa ei ole openSID auki, eikä muutakaan alkuperäisestä poikkeavaa. Tuota sytytyskasettia ei varmaankaan saa vaihdettua takuuna, kun toimii alkuperäisvarusteisella autolla? Tulpat ovat parituhatta kilometriä ajetut NGK 6:set, Japanilaiset, jotka sinne kuuluvat.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Vikakoodi P0743 9-5 vm-99 man

Viesti Kirjoittaja eegas »

Reissu tuli tehtyä, tarvike (Pp Sweden) syttykasetti kesti koko reissun, Ylämylly-Kuhmo-Suomussalmi-Kuusamo-Suomussalmi-Piippola-Ylihärmä-Lapua-Ylämylly. Mutta CHECK ENGINE alkoi palamaan ajattessa takaisinpäin tullessa Suomussalmella, P1110 = fcod4368 = Bypass antoi testeri viaksi, uusi oli takakontissa, viiden minuutin työ, ja taas oli kunnossa koko loppumatkan. Vaihdoin vielä lähtiessä Champion EON2 tulpat, tarkistin kärkivälin ja säätelin 1mm:iin. NGK:t varalle takakonttiin, joilla ei ajettu kuin vajaa 100km. Koko reissun keskikulutus oli 11,6 l/100km. Kerran tankkasin Kuusamossa Shell`in V-Poweria 62 litraa, eli oli melko tyhjä tankki, en huomannut mitään eroa normaaliin 98 E5 bensiiniin.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Vikakoodi P0743 9-5 vm-99 man

Viesti Kirjoittaja suapas »

eegas kirjoitti: Kerran tankkasin Kuusamossa Shell`in V-Poweria 62 litraa, eli oli melko tyhjä tankki, en huomannut mitään eroa normaaliin 98 E5 bensiiniin.
Eron huomaa lompakossa. Paitsi jos uskoo mainosukkoja...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Vikakoodi P0743 9-5 vm-99 man

Viesti Kirjoittaja eegas »

Taas yksi vajaan viikon reissu tehtynä, kansallispuistoja kierrellen, Heinävesi-Etelä-Konnevesi-Pyhä-Häkki-Lappajärvi-Ylihärmä-Lapua-Viitasaari-Ylämylly.
Lämpötilat maltillisemmat, eikä minkäänlaista murhetta koko reissulla. Kulutuskin pysyi koko ajan alle 11l/100km. Tarvike sytytyskasetti ja Champion tulpat paikalla ja sama vaunu perässä.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Vastaa Viestiin