9-5 Saabin osto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Heisenberg
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 17:14

9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

Moikka moi kaikille foorumilaisille! Parin vuoden harkinnan jälkeen olen tässä merkin vaihtoa tekemässä Saabiin, ja nyt olisi kiikarissa 2.0 automaatti 9-5, vm 2006, ajettu 200 000 km. Huomenna pääsisi autoa koeajamaan. Mitä lähinnä kannattaa koeajossa huomioida kyseisessä autossa, mikä voi olla hajalla/mikä voi olla menossa hajalle noilla kilometreillä? Ja saako olla parin vuoden sisään olla jotain isoa huoltoa tekemässä. Eniten toi jakopää mietityttää ja automaattilaatikko. Aiheesta olen täältä koittanut tietoa etsiä ja jotain olen löytänytkin, mutta ajatelin nyt vielä avata uuden topicin ja oikeen kysellä asiasta. Toisena vaihtoehtona olisi saman vuoden 2.3 manuaali, 220 000 kilometreillä. Mitä nyt itse olen ymmärtänyt niin ei noilla moottorimalleilla ainakaan mitään sen isompia eroja ole, muutakuin tehoja isommassa enempi. Auttakaahan uutta saabistia jos viihtitte :D
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5325
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Faq kandee lukee.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Heisenberg
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 17:14

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

Mistäs mä löydän Faq? Tää on tätä tämmösillä prkl tableteilla..
9k CSE
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 08:33
Paikkakunta: Vörå

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja 9k CSE »

Toi 200t km on vaan semmonen raja missä iskarit/jouset, pakoputki, apurungon puslat, bensapumppu. turbo ja jakopää on parhainsa jo antanut, osta se missä nää kohdat ovat vaihdettu, tai ota hinnassa nää huomioon, niin kauppakäynti on molemmille mukavampaa :D
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5325
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuollahan toi faq stickynä ylimpänä

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=150107
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Se 5v automaattikin alkaa olemaan venapöydän puolesta joskus ehtoopuolella noilla kilsoilla. Kiinnitä huomiota laatikon käytökseen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Riippuu ihan älyttömästi edellisen omistajan huolloista ja korjauksista tommosen auton kunto. Täältä foorumilta löytyy monenlaisia kertomuksia ja kokemuksia. Kuittikasa mukana antaa vähän vihjettä mitä viimeaikoina on tehty. Jos autolle on tehty ruostesuojaus suhteellisen tuoreena, pitäisin etuna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Heisenberg
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 17:14

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

Oukej, kiitokset tosi paljon tiedoista :) Pitääpä tsekata tosiaan tarkkaan noi huollot. Itseäni ainaki mietityttää eniten toi longlife öljyillä ajo, tuntuu kovalta määrältä jos 20 - 30tkm on ajettu samoilla öljyillä. Mutta omakohtasta kokemusta näistä ei ole niin vaikea sanoa.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kyllä 20 tkm maantievoittoista voi periaatteessa ajaa nykyaikaisilla täyssynteettisillä öljyillä, siis moottorilla, jossa huohotus toimii eikä ole suunnitteluvirheitä. Vaihteistoöljyjen suhteen olisi hyvä olla merkintöjä alle huoltosuositusten.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

T7:lle tommoset välit ovat aika kovat, mutta jos tosiaan ollut maantievoittoista menoa niin parempi.

Kuuntelisin itse ainakin jakopään tarkasti rahistaako jo. Muutenkin korin kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota jos autoa aikoo pitää. Se koneremppa kun tulee ennemmin tai myöhemmin ja silloin alkaa yllättäen auton muu kunto painaa mittarissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Kurki auton alle vuotaako öljyjä/nesteitä.

Kylmäkäynnistyksessä kato minkä sateenkaarin värin mukaista savua tulee putkesta. Jos sieltä tulee sininen pöllähdys alkuun, niin mahdollisesti tosi huono juttu.

Rahinat, kolinat luonnollisesti. Öljynvaihdot superkriittisiä, että tehty ajallaan.

Itsellä tuoreita huonoja kokemuksia, ja nämä mainitsemani asiat ois pitäny ottaa ite huomioon vähä kriittisemmin.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5325
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ostohousuja sovitelles ottaa sen asenteen, että kaikki takuuajan ylittäneet autot on enemmän tai vähemmän paskana, jolloin tehtävä on löytää se vähiten paska eikä missään nimes maksa siitä ehjän hintaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Heisenberg
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 17:14

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

Dodih! Tuli sitten ostettua Saab ja liitytyttyä hienoon Saab perheeseen. Auto oli kaikinpuolin hyvä, jakopäästä ei kuulunut mitään,vaihteisto toimi mielestäni hyvin eikä mitään kolinoita kuulunut mistään. Peruutustutka herjaa jotain failurea,toivottavasti ei ole iso homma korjata. Maantieajossa vähän täryttää, ei mitenkään häritsevästi, mutta niin että huomaa kuitenkin. Voisiko se johtua renkaista,tasapainotukset tai kulmat säätämättä? Tuskin mistään puslista tulee koska juuri katsastettu? Vaihdelaatikon öljynvaihtoon aika varattu, kun ei ole ainakaan huoltokirjassa merkintää että olisi vaihdettu :roll:
Auton luovutuskirjassa oli tehdasasennetuissa lisävarusteissa seuraava teksti: Audojärj. ES5 7-kaiut. Comfort-pak, Pac 3-pak. Mitähän kaikkea tuo koodikieli oikeen pitää sisällään? ei ummarra :D :D

Niin ja kiitokset kaikille hyvistä neuvoista :) :)
Jacka Heineken
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2019 05:02

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Jacka Heineken »

Hei!

Hulluus iskenyt, Saabin osto mielessä, eritoten 9-5 farmari automaatilla, tilaa kun tarvitsemme. Vuosimalliltaan about 2000 - 2007.

Miten tähän on päädytty? Oma kärrymme ( vw golf farkku ) on jo niellyt aika paljon kilometrejä alleen ja vaikka autoa on huollettu melko hyvin ja osia vaihdettu viimeisten vuosien aikana kohtuullinen läjä, niin alkaa seuraavat remontit olemaan kustannuksiltaan sellaisia ettei oikeen nappaa ( tuulilasi, jakopään hihna, pakoputki ja parin vuoden aikana odotettavissa venttiilikoneiston huoltotoimenpiteet + kansiremppa. Turbokin menee jossain vaiheessa, samoin kytkin, nuo ovat alkuperäisiä ). Hyvin tuo on pelannut, ollut luotettava, paljon alkuperäistä osaa alla, mutta ruosteineen kaikkineen ei oikein nappaa enää. On hieman pienikin ja vaunun vetokyky max 1300 kg...kumpikin seikka saisi muuttua ( + automaatti olis vaan niin hyvä ).

Monia vaihtoehtoja mietitty, käyty läpi. Toyota Avensis...on täysin arpapeli. Jos on brittiosaa, niin ongelmia on tiedossa, nimim kokemusta on. Puolimoottoria vaihtoon. Ei toimi mulla arpapelit, en ole ikinä ollut ns voittajien jonossa, siksi yritetään pelata varman päälle, siten kuin se nyt näissä autoissa on ikinä mahdollista. Sitten Mondeo...juu ei. Kaveripiirissä ollut noita 2003 - 2007 kulkineita. On muuten vikaisia laitteita.
Subaruun ei rahat riitä jne.

Tätä on kypsytelty pitkän aikaa...ei ole mistään pikaisesta päähänpinttymästä kyse. Saabeja on koeajettu jo viisi kpl, syksystä lähtien. Automaatilla ja ilman, eri vuosina valmistettuina. On ne vaan hyviä ajaa, nuo saabit, tykkään kovasti. Älyttömän hyviä, oikeastaan. Ja tunnetusti hyviä vetoautoja ja talviautoja. Ja biopower versiona aikasta kivasti liikkuviakin.

Saab palstaa ja muita palstoja luettu ja tietoa haettu. Faq osioita, ostoneuvoja yms. Varsinkin vioista, korjauksista yms. ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Alustan osat, Open sid, turbo, jakopään ongelmat, huohotinongelmat, jotka korjattu vm 2004 ja uudemmissa, käsittääkseni...ainakin 2,0 L bensakoneessa...
mites 2,3 L bensakoneen huohotinongelmat, onko noita ja onko niissäkin ongelma poistunut 2004 mallista lähtien?

Automaatti...siinä on lukemani perusteella ( tosin aika vähän löysin tästä juttua ) venttiilien kanssa ollut ongelmaa? Joka myös korjattu vm 2004 ja uudemmissa malleissa? Kuinka paljon tässä tekijänä liian pitkä öljynvaihtoväli?

Mites tuon 2,3 L bensakoneen tasapainoakselin kuluminen ym...onko tämän suhteen muutoksia vm 2004 ja uudemmat koneet versus vanhemmat?

2,3 T on ilmeisesti automaattisesti Mitsun turbolla?

Aikaisemmin sain neuvoja tutulta saabistilta, että katsele vain 2,0 t koneita. Eilen soitin kuitenkin ammattitaitoiseen Saab huoltoon ja tuolla oltiin sitä mieltä että kyllä tuo 2,3 L bensakonekin on luotettava, kunhan öljyn vaihtoväli on pidetty hyvänä...he tietävät useita kys koneita, joilla rullattu yli 300 000 km, ilman tuota tasapainoakselin kulumista ja sitä kautta tulevia ongelmia. Onko tämä totta, vai sellaista puhetta, että odottavat uutta pokaa? :D Eli kummalla koneella kannattaisi saabia katsella, kun on luotettavuus tärkeänä mittarina?

Aikaisemmin katselin n. 4000 - 5500 € autoja, ajettu n. 200 000 km joka antaa kuvan ettei tarvitse vähään aikaan remppailla...mutta eilisen keskustelun aikana kys korjaamon mekaanikko oli sitä mieltä että osta mieluummin halvempi, enemmän ajettu...ei kannata tuijottaa kilometrejä, osta auto johon on tehty kaikki rempat ja säästä touhutonni tuleviin remppoihin, sen sijaan että ostaa vähemmän ajetun, siistimmän ja kalliimman ja rahaa ei jää tilille noihin korjaamisiin. Mitä mieltä tästä?

Kaikki neuvot saabin valinnan suhteen ovat tervetulleita. Ja jos tiedätte hyvin pidetyn ( eli oikea öljynvaihtoväli, myös automaatissa + isoimmat rempat pois alta hoidettuna, jakopäästä ei kuulu rallatusta tms, tilava farkku ( koirat ) automaatilla ja vetokoukulla...hinta n. 3500 €, saa mainostaa :D ) Mieluummin toki ns paremmalla varustuksella oleva.

Ystävällisin terveisin!
Jacka
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ei ole eroa onko 2.0 tai 2.3. Samat ongelmat on kummassakin. Jakopää, huohotus, turbo (jos garret).

Kuten tuola ylempänä mainittu, öljyjä jos koneeseen on vaihdeltu n10tkm välein ja mahd joskus vielä öljypohjakin putsattu niin hyvä.
plussaa olis mitsun turbo. Alustan osathan ovat ns.kuluvia osia ja niitä näihin joutuu vaihtelemaan niinkuin muihinkin nelipyöräisiin, mutta eivät ole kalliimasta päästä.

Jos kone kunnossa, niin sitten pitää tietysti huomioida ruoste, takakaarien etunurkka alkaa porsimaan ekä ja siitä sitten ylemmäs.
Myös takaluukun alareuna ja bensatankin luukku ottavat herkästi täplää itseensä.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin