9-5 Saabin osto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6448
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saab palstaa ja muita palstoja luettu ja tietoa haettu. Faq osioita, ostoneuvoja yms. Varsinkin vioista, korjauksista yms. ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Alustan osat, Open sid, turbo, jakopään ongelmat, huohotinongelmat, jotka korjattu vm 2004 ja uudemmissa, käsittääkseni...ainakin 2,0 L bensakoneessa...
mites 2,3 L bensakoneen huohotinongelmat, onko noita ja onko niissäkin ongelma poistunut 2004 mallista lähtien?
Huohotinongelma koskee kaikkia B2x5-koneita (B205=2.0 ja B235 = 2.3). Se on korjattu paremmin toimivaksi M2004- mutta kyllä jakopääremonttia on uudempiinkin tehty. Huohotus yleensä toimii kuitenkin näissä uudemmissa selkeästi paremmin...
Automaatti...siinä on lukemani perusteella ( tosin aika vähän löysin tästä juttua ) venttiilien kanssa ollut ongelmaa? Joka myös korjattu vm 2004 ja uudemmissa malleissa? Kuinka paljon tässä tekijänä liian pitkä öljynvaihtoväli?
Näissä huohotinvaivattomissa on uudempi 5v-automaatti, joka lienee luotettavin loota näissä saapeissa. Öljynvaihto olisi kuitenkin ollut hyvä tehdä lootaan huolto-ohjelmaa useammin... Toisaalta tehdasuuden lootan voi saada marmoritiskiltä noin tonnilla -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... t-5speed-2
2,3 T on ilmeisesti automaattisesti Mitsun turbolla?
Jep, isoT on aina TD04, mutta näiden kirjainten kanssa on autokaupat ihan sekaisin, joten kannattaa varmistua että kone on 2.3T eikä t, joka on garretilla. 2.3T on Aeron kone kesymmällä softalla...
Aikaisemmin sain neuvoja tutulta saabistilta, että katsele vain 2,0 t koneita. Eilen soitin kuitenkin ammattitaitoiseen Saab huoltoon ja tuolla oltiin sitä mieltä että kyllä tuo 2,3 L bensakonekin on luotettava, kunhan öljyn vaihtoväli on pidetty hyvänä...he tietävät useita kys koneita, joilla rullattu yli 300 000 km, ilman tuota tasapainoakselin kulumista ja sitä kautta tulevia ongelmia. Onko tämä totta, vai sellaista puhetta, että odottavat uutta pokaa? :D Eli kummalla koneella kannattaisi saabia katsella, kun on luotettavuus tärkeänä mittarina?
Molemmat koneet on ihan yhtä yhtä hyviä tai huonoja. Vanhoissa huohotinvaivaisissa 2.3 automaatti oli usein se huonoin yhdistelmä ja itsekin sellaisen M2000 Aeron omistaneena voin vahvistaa, että se oli melkoinen painajainen. Omasta mielestäni paras paketti on uudempi 2.3T automaatti. Yksi varma ongelma ratkeaa, kunhan koneessa on TD04-ahdin. Itse ostin 2.0t M2007:n uutena ja garretti kesti 75K (10K öljynvaihtovälillä), kun alkoi syödä öljyä. Vaihdoin sen mitsuun ja siihen tehtiin 250hv flexfuel, joten siitäkin lopulta sai ihan asiallisen :D
Aikaisemmin katselin n. 4000 - 5500 € autoja, ajettu n. 200 000 km joka antaa kuvan ettei tarvitse vähään aikaan remppailla...mutta eilisen keskustelun aikana kys korjaamon mekaanikko oli sitä mieltä että osta mieluummin halvempi, enemmän ajettu...ei kannata tuijottaa kilometrejä, osta auto johon on tehty kaikki rempat ja säästä touhutonni tuleviin remppoihin, sen sijaan että ostaa vähemmän ajetun, siistimmän ja kalliimman ja rahaa ei jää tilille noihin korjaamisiin. Mitä mieltä tästä?
Tämä on tapauskohtainen juttu, kalliskin auto voi hajota käsiin tai halvin ruoska kestää yllättävän hyvin. Tärkeintä olisi, että kori on kunnossa, eli alustan ruostuminen on jo usein päässyt vauhtiin näissäkin yli 10 vuotiaissa vehkeissä. Oman havaintoni mukaan uudemmat viirusilmät ovat jopa ruostuneet herkemmin kuin vanhemmat, mutta uutena tehty ruostesuojaus säästää isommilta hitsaushommilta...

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Liikkeessä teetetty ruostesuojaus auton huoltokirjassa on kyllä iso plussa. Ero korissa oli melkoinen kun vaihdoin 6v nuorempaan femmaan ja kori on paljon pahemmassa kunnossa mitä oli ekassa. Eka oli suojattu melko uutena. Esim. takana muovilokarit oli irroitettu ja suojattu peltipinnat. Ei yhtään ruostetta. Vastaava paikka tuossa nykyisessä kulkineessa on kauttaaltaan ruosteinen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jacka Heineken
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2019 05:02

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Jacka Heineken »

Hei!

Kiitos kaikille vastauksista :D Loistavaa.

Etsintä jatkuu yhä...eihän tässä mitään kiirettä ole...sopiva kulkine sopivalla hinnalla pitäisi löytyä alle kuukaudessa :)
Vastausten perusteella tosi paljon rajoittui hakuehdot, helpottaa omaa "työtä".

Edelleen tulee katsottua muitakin merkkejä, mm Subarua, mutta tässä vaiheessa Saab on ensimmäisenä vaihtoehtona :)

YT:
Jukka
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Eski kirjoitti:
Ke Helmi 06, 2019 08:51
Saab palstaa ja muita palstoja luettu ja tietoa haettu. Faq osioita, ostoneuvoja yms. Varsinkin vioista, korjauksista yms. ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Alustan osat, Open sid, turbo, jakopään ongelmat, huohotinongelmat, jotka korjattu vm 2004 ja uudemmissa, käsittääkseni...ainakin 2,0 L bensakoneessa...
mites 2,3 L bensakoneen huohotinongelmat, onko noita ja onko niissäkin ongelma poistunut 2004 mallista lähtien?
Huohotinongelma koskee kaikkia B2x5-koneita (B205=2.0 ja B235 = 2.3). Se on korjattu paremmin toimivaksi M2004- mutta kyllä jakopääremonttia on uudempiinkin tehty. Huohotus yleensä toimii kuitenkin näissä uudemmissa selkeästi paremmin...
Automaatti...siinä on lukemani perusteella ( tosin aika vähän löysin tästä juttua ) venttiilien kanssa ollut ongelmaa? Joka myös korjattu vm 2004 ja uudemmissa malleissa? Kuinka paljon tässä tekijänä liian pitkä öljynvaihtoväli?
Näissä huohotinvaivattomissa on uudempi 5v-automaatti, joka lienee luotettavin loota näissä saapeissa. Öljynvaihto olisi kuitenkin ollut hyvä tehdä lootaan huolto-ohjelmaa useammin... Toisaalta tehdasuuden lootan voi saada marmoritiskiltä noin tonnilla -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... t-5speed-2
2,3 T on ilmeisesti automaattisesti Mitsun turbolla?
Jep, isoT on aina TD04, mutta näiden kirjainten kanssa on autokaupat ihan sekaisin, joten kannattaa varmistua että kone on 2.3T eikä t, joka on garretilla. 2.3T on Aeron kone kesymmällä softalla...
Aikaisemmin sain neuvoja tutulta saabistilta, että katsele vain 2,0 t koneita. Eilen soitin kuitenkin ammattitaitoiseen Saab huoltoon ja tuolla oltiin sitä mieltä että kyllä tuo 2,3 L bensakonekin on luotettava, kunhan öljyn vaihtoväli on pidetty hyvänä...he tietävät useita kys koneita, joilla rullattu yli 300 000 km, ilman tuota tasapainoakselin kulumista ja sitä kautta tulevia ongelmia. Onko tämä totta, vai sellaista puhetta, että odottavat uutta pokaa? :D Eli kummalla koneella kannattaisi saabia katsella, kun on luotettavuus tärkeänä mittarina?
Molemmat koneet on ihan yhtä yhtä hyviä tai huonoja. Vanhoissa huohotinvaivaisissa 2.3 automaatti oli usein se huonoin yhdistelmä ja itsekin sellaisen M2000 Aeron omistaneena voin vahvistaa, että se oli melkoinen painajainen. Omasta mielestäni paras paketti on uudempi 2.3T automaatti. Yksi varma ongelma ratkeaa, kunhan koneessa on TD04-ahdin. Itse ostin 2.0t M2007:n uutena ja garretti kesti 75K (10K öljynvaihtovälillä), kun alkoi syödä öljyä. Vaihdoin sen mitsuun ja siihen tehtiin 250hv flexfuel, joten siitäkin lopulta sai ihan asiallisen :D
Aikaisemmin katselin n. 4000 - 5500 € autoja, ajettu n. 200 000 km joka antaa kuvan ettei tarvitse vähään aikaan remppailla...mutta eilisen keskustelun aikana kys korjaamon mekaanikko oli sitä mieltä että osta mieluummin halvempi, enemmän ajettu...ei kannata tuijottaa kilometrejä, osta auto johon on tehty kaikki rempat ja säästä touhutonni tuleviin remppoihin, sen sijaan että ostaa vähemmän ajetun, siistimmän ja kalliimman ja rahaa ei jää tilille noihin korjaamisiin. Mitä mieltä tästä?
Tämä on tapauskohtainen juttu, kalliskin auto voi hajota käsiin tai halvin ruoska kestää yllättävän hyvin. Tärkeintä olisi, että kori on kunnossa, eli alustan ruostuminen on jo usein päässyt vauhtiin näissäkin yli 10 vuotiaissa vehkeissä. Oman havaintoni mukaan uudemmat viirusilmät ovat jopa ruostuneet herkemmin kuin vanhemmat, mutta uutena tehty ruostesuojaus säästää isommilta hitsaushommilta...

Eski
Oliko siis tuossa 2004+ korjattu jo nuo venttiilipöytä ongelmat askista? Ainakaan aiemmat (2001---> ) 5v laatikot eivät niin hyvässä maineessa vs. se vanha 4v loota joka löytyy 98 eteenpäin, 4v en ole oikeastaan kertaakaan kuullut että olisi vikaa, oma ajettu 420tkm nyt.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie olen kyllä tykännyt kovasti 5 lovisesta. Polttoainetalous ei häpeä yhtään manuaalille. Venttiilipesän mie kunnostin tuosta kun muutaman kerran välivapaata tarjosi 2->3 vaihdossa. Ongelma hävisi kohtuullisin kuluin, kun itse tein.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6448
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä tiedä miten A5-lootia muutettiin aikanaan, mutta toiminnallisesti se on paljon parempi kuin vanha A4.
Uusia saa kuitenkin marmoritiskiltä kohtuuhintaan, jos loota porsii...
-> https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... smission95

Eski
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Joo, mutta harvaa kiinnostaa lootan vaihto ostaessa 2k€ autoa. Eikä sitä venttiilipöytääkään sorvailla ihan hetkessä kuntoon. Toki tämäkin vika lienee epätodennäkäinen.

Nelivaihteisessa ei taida edes olla mitään tyyppivikaa, sen kun öljyä vaihtaa. Polttoainetaloudessa se toki ottaa turpiin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mä voin myydä tuon Femman pois, jos ei sopivaa muuten löydy.

193tkm ajettu, Mitsu + Stage 1 ja A5, koneeseen ja laatikkoon vaihdettu öljyjä riittävästi.

Toki jos ketjun aloittaja etsii näyttelykapinetta niin tämä ei ole se.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 9-5 Saabin osto

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Velimies tiesi Kontiolahdelta loistokuntoisen 9-5:n, josta omistaja olisi kuulemma valmis luopumaan. Hintaa en tosin tiedä. Ajattelin käväistä moikkaamassa velimiestä ja voin käydä samalla reissulla katsomassa millainen peli on tarkkaan ottaen kysymyksessä.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Vastaa Viestiin