Lambda arvot open sid

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Stail »

Koittanut kattella ja lukea että mitkä näille olisi normi arvot? Kuuluuko tyhjäkäynnillä ilman vaihdetta olla about 0? Entäs jos automaatti vaihde päällä ja jarrulla pitää paikallaan? Moottorijarrutuksessa automaatilla?

Tyhjäkäynnillä P asennossa huitelee 1000-1300 ajon jälkeen, kaasulla ajossa siellä nollan molemmin puolin ja moottorijarrulla nousee yli tonniin taas kun päästää kaasun ja antaa rullata.

Open sidistä löytyy kaksi lambda arvoa. Muokkaus: näköjään samaa näyttää molemmat..

Jarrupolkimen saan menemään pohjaan jos kunnolla pitää pohjassa jonkun aikaa. Tehostaja?
Etanoliarvot (adaptaatio) normaaleja, amul pomppii +200 - -200 yleensä.

Pitäskö vaan pistää open sid piiloon :lol: :oops:

Softana .55P ja autona -06 aero automaattina.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muiden jutuista olen käsittänyt, että amul on tuon Lambda - arvon pitkän ajan keskiarvo. Eli lukujen perusteella olisi kunnossa.

Heh heh, katse enemmän tiehen ja Sid - info kiinni. Sitten jos auto nykii, tekee jotain outoa tms. onkin jo hyvä tsekkailla infosta lukemia. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Jarrupolkimen tuntuma on näissä femmoissa jännä, kun tuntuu tosiaan menevän "pohjaan" vaikkei se siellä ole. Mikälie siellä ottaa vastaan.

Tai jos polkimesi oikeasti menee pohjaan niin jarruputket tsekkaukseen heti! Tosin luulisi jo pistäneen nesteet parkkikselle jos vuotaa.

Tyhjiksellä itsellä myös 0 molemmin puolin, ajossa en muista muutakuin että reippaammalla kaasulla 0 ja moottorijarrutuksella 0. Tomaatti tääläkin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Stail »

Ei vuoda jarrut, säiliössä pysyy pinta. Ja ei se tuntuma ole semmonen että putki olisi rikki ja poljin valahtaisi. Auto pysähtyy hyvin :)
Eli ehkä se on tuo tuntuma vaan sitten mikä hämää.

Eli lambda on korkea mulla tyhjäkäynnillä ja kun päästää kaasun vauhdissa.
Reippaammalla kaasulla lambda on 0 myös.

Mitäs kannattaisi kurkata jos jollakin olisi jotain hajua?
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tottakai reippaammalla kaasulla lambda on nolla kun softa käskee ohittaa lambdaohjauksen. Samoin noilla moottorijarrutuksen arvoilla ei mitään merkitystä.

Jos normiajossa tasakaadulla arvot huitelee palttiarallaa +-200 niin kaikki kunnossa. Isommat arvot viittaa vuotoon jossakin. Samoin jos jarrua painaessa nousee tappiin niin jartutehostin vuotaa.

Millon on alipaineletkut uusittu?
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Stail »

Juu normiajossa pyörii nollan molemmin puolin. Heti kun päästää kaasun niin pomppaa ~1000 ja jää sinne. Tosin turbiinilukkokin varmaan aukeaa hitaalla vauhdilla ja menee tyhjäkäynnille.

Alipaineletkuista ei tietoa, joskus niitä näköjään vaihdeltu kun on sinisiä.
Auto ollu mulla parikuukautta.

Perusjarrutuksessa arvot pysyy samoina kuin pitäisi polkimella paikallaa. Tonnin tienoilla.

Voisi kai noi alipaineletkut vaihtaa kun ei paljoa maksa. Onko tietoa letkun koosta? :)
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Stail »

8O

Nyt kun ajeli kotia niin oli kaikki normaalisti 8O
Lambda 0 tyhjäkäynnillä ja vaihde päällä jarru pohjassa.

Ei tajuu.. eilen ja aikasemmin ihan eri arvot :roll:
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Pee »

Välillä vuotaa, välillä ei?
Jarrutehostimelta lähtee alipaineletku, tarkista se. (kovaa letkua jossa useampi takaisku ja haaroitus)
Tuon putken kiinnitys nipatkin voi vuotaa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Stail kirjoitti:8O

Nyt kun ajeli kotia niin oli kaikki normaalisti 8O
Lambda 0 tyhjäkäynnillä ja vaihde päällä jarru pohjassa.

Ei tajuu.. eilen ja aikasemmin ihan eri arvot :roll:
Katsoitko heti käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä tuon lambda-arvon... Sen kuuluukin olla nolla jonkun aikaa ennenkuin lämpiää.

Onko mitä rautamuutoksia autossa? Suuttimissa tai polttoaineen painessa?
Maikki kirjoitti:Samoin noilla moottorijarrutuksen arvoilla ei mitään merkitystä.
On merkitystä. Lambda-arvo moottorijarrulla menee nollaksi (tiettyjen ehtojen täyttyessä, moottorin lämpötila jne...). Silloin kun lambda-arvo moottorijarrulla ei mene nollaksi, niin polttoaineensyöttöä ei katkaista, eli moottorijarruttaminen on turhaa polttoainetalouden kannalta. Asian voi todentaa etsimällä SIDistä hetkellisen kulutuksen symbolin eli Fuel.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Stail »

Joo nollaa se näyttää pelkästään kun kylmänä käynnistää.
Kunhan numerot alkoi siinä sitten vilistä niin toimi sen 15km mitä ajelin kotia. Aina haki nollan tuntumaan pyörimään lambda kun pysähtyi.
Kävin vielä kaupassakin ja uuden starttauksen jälkeen oli arvot kohdillaan.

Ainoa ero säässä oli että kylmempi kuin muina päivinä ja aamulla oli pakkasta. Vantaalla siis tämä.

Rautamuutoksista vaikea sanoa. Vakioputki ei ole kun se merkattu vaihdetuksi huoltokirjaan.

Ajoa tiedossa tuossa parin tunnin päästä niin katsotaan miten tänään toimii :wink:
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Stail »

Dodiin. Joku 40km lenkki heitetty. Vantaalta pasilaan ja takaisin.

Alussa lambda normaali ja pasilassa parkkiin. Pyörii nollan tuntumassa parkissa tyhjäkäynnillä.

Takas tullessa muuttui sitten ja valoissa kohosi 500-1000 tienoille pomppimaan.

Kaupassa käytiin ja jäin itse autoon ja auto tyhjäkäynnille. 3-4 min pysyi korkealla, kaasuttelin parikertaa ja sitten palasikin normaaliksi 8O :D

Videota kaupan pihalta sidistä. Tässä auto ollu tyhjäkäynnillä varmaan 3min. https://1drv.ms/v/s!ApOUw3CMnTO0ozv7PY0k6TRDotoR
Ja tässä sitten minuutti aikaisemmmasta videosta. https://1drv.ms/v/s!ApOUw3CMnTO0ozrfPBorXOaH6HoJ

Sain kyllä matkalla P1300 vikakoodin esiin kunnon kiihdytyksellä (yli 5000rpm) mutta en usko että sillä tekemistä tämän kanssa. Uudet tulpat löytyy kontista niin voisi vaihtaa ne kun ei ole tietoa koska nykyiset pistetty kiinni. Nollasin sen koodin pois pasilassa.
Muokkaus: joskus aikaisemmin samanlaisessa tilanteessa tullut P1303 eli kolmospytyn misfire ilmeisesti.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Random cylinder missfire eli laihalle vetää.. summana lambda-ongelmat arvelisin että bensapumpun tuotto voisi alkaa hiipumaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Stail »

Ok
Voisihan sitä ämpäriä katsoa jostain jos rakentelis siitä uuden ja vanhan jättäisi varalle.
Pumpusta ei hajuakaan mikä siellä nyt on.

Kävin vaihtamassa tulpat. Koneessa oli kiinni ranskalaiset ja nyt made in japan.
Kävin antaa kuritusta useamman ison kiihdytyksen verran ja en saanut toistettua tuota misfire ongelmaa.
Lambda oli taas normaali kun pysähteli.

Noh jatkan seuraamista ja alan miettimään bensapumpun vaihtoa :P

Kiitoksia kaikille ihmettelystä :)
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tulppien valmistusmaalla ei ole mitään merkitystä mihinkään. Moitteetta ovat toimineet niin ranskalaiset NGK:t kuin japanilaisetkin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambda arvot open sid

Viesti Kirjoittaja Stail »

Juu. No onpahan kierros uusia nyt kuitenkin kiinni. Joskus joku mainitsi vaan valmistusmaasta niin kiinnitin huomiota.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
Vastaa Viestiin