9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Avataanpa ihan uusi ketju kun on niin monta eri topikkia ja aihe aluetta sekaisin tässä..

Kiinnostaa hakea ruotsista Saab 9-5 Aero Biopower, 2009 ( 2008 lopulla kylläkin rekisteröity ) , hintaa ilman hakukuluja / hausta maksettua summaa / veroja on noin 5500 E. Kilometrit 165000 km ( 16500 mil )

Onko näissä -03 ja - 09 malleissa hirveästi eroa tekniikassa ja luotettavuudessa, -03 mallin tyyppiviat, haasteet, hyvät ja huonot puolet on tiedossa ja koettukkin mutta mitä erityisesti pitäisi tuosta -09 mallista osata tutkia ?

-09 malli on 2.3 mutta lieneekö pikku t sillä olen ymmärtänyt että isossa T.ssä olisi enemmän heppoja, tässä mallissa tuo 185 hv ?
Aero malli ei siis aina olekkaan automaattisesti se tehokkain ? Näyttää siellä olevan Aero malleja joissa on heppoja se yli kaksisataa..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Risto »

saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Ok.

Sitten se on se 2008 vuosimalli niinkuin ensi rekisteröinnissä lukee, vaikka myynti ilmoituksessa mainittu 2009
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kyllä se on Aerona tehtaalta lähteny. 2009 vuonna Aero ei enää ollut R-koneella.Jos pieni googlettelun arvio on oikea niin katsomasi auton tiedot on tässä.
http://www.thesaabsite.com/catalog/saab ... E493501018
Vuosimalli on 2009.

Normaalisti Aero on ollut 260 hv mutta tuolloin (2009 ja 2010) yritettiin saada vielä autoja myytyä kun tiedossa oli että NG 9-5 oli tulossa niin laitettiin Aero ja Griffin varustelua tarjolle.

Muutamia 2009 mallisia 260 hv autoja on myynnissä näkynyt mutta nuo on tilattu jollakin erikoistilauksella R-koneella. Taitaa näitä "spesiaali" autoja jokunen olla Suomessakin
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja saabvector »

No jees, sehän se taitaa olla, itse löysin myös alla olevaa samalla alusta numerolla juurikin tuohon katselemaani autoon:

Saab 9-5
Mallivuosi : 2009
viistoperä
musta

Alustanumero : YS3EH59E493501018

Vaihdelaatikko : Automaattinen
Vetolaite : Etupyöräveto
bensiini
Sylinterin tilavuus : 2290 cm3
Moottorin teho : 136 kW / 185 hv

Hiilidioksidipäästöt seka-ajossa : 246 g / km

12.28.2017
Ajoneuvo on rekisteröity Ruotsin liikenteen peruuttamiseksi.

16.06.2017 katsastus
164045 mil

Auto on tarkastanut Carspect Linköping Tornby, Ruotsi.
16.06.2016 katsastus
150 435 mil

Auto on tarkastanut Carspect Linköping Tornby, Ruotsi.
04.27.2015 katsastus
129 791 mil

Auto on tarkastanut Carspect Linköping Tornby, Ruotsi.
03.07.2014 katsastus
109 567 mil

Ajoneuvo tutkasi Opus Linköping-Torvinge, Ruotsi.
02.05.2014
108 223 mil

Ajoneuvo tutkasi Opus Linköping-Torvinge, Ruotsi.
2012-06-08
75 526 mil

Ajoneuvo tarkastettiin Ruotsissa.
2010-07-20
Uusi omistaja rekisteröity. Yksityishenkilön ostama ajoneuvo.
Ei enää ilmoitettu vuokra-autoksi.
Ei lainoja ilmoitettu.
2008-09-19
Liikenteessä ensimmäistä kertaa Ruotsissa.
Uusi omistaja rekisteröity. Ajoneuvo ostetaan autona.
Ilmoitettu vuokra-autoksi.
2008-09-09
60

Ajoneuvo tutkittiin autokokeella Boråsissa, Ruotsissa.
Postitarkastus rajoitettuun rekisteröintitarkastukseen. Hyväksytty tarkastus.
2008-09-05
Ruotsissa esirekisteröityjä ajoneuvoja
2008-09-01
Ajoneuvo tarkastettiin Ruotsissa.
2008-08
Trollhättanissa Ruotsissa valmistetut ajoneuvot.

Uskaltaskohan sitä lähteä hakemaan tai pyytää " välittäjää " tsekkaamaan ja laittamaan suomeen. Tonnin verran siitä pitänee maksaa kuluja.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Hae itse , ei kannata maksaa 1000 e helposta hommasta. Myyjällä varmaan joku tuttu joka puhuu Suomea ja voi tulkata jos ette ymmärrä toisianne.

Jos tarvitset apua niin ole yhteydessä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Ok. Thänks.
Onhan tässä mallissa jo Mitsun turbo ?
2 garrettia vaihtaneena noin 160000 km välein ei nyt enää houkuttele :)

Alla linkki autoon jos joku haluaa joitain kommenntteja heitää puolesta tai vastaan:

https://www.bytbil.com/ostergotlands-la ... 7-11385172
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tuskin on Mitsua kun on E-kone.

Tuo autohan on muutoin erittäin hyvin varusteltu.....tuohon kannattaa jo vaihtaa mitsu jos hajoaa

Tässä carfax raportti
http://was.carfax.eu/icr/?vinreg=LKG104 ... ent=dealer
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Jos ruotsi vähän paremmin hallussa niin tulkitsinko oikein ?

Google kääntäjällä näyttäisi että siellä on vetokoukku ja 2 x renkaat. Onko nastat ja millä tuumilla vanteet sitten ovatkaan, jäänee kysyttäväksi liikkeestä.
Samoin lohkon sisähaara ?

Tähänkin lienee mahdollisuus jälki asentaa eberi, kuten -03 malliin laitettiin toimimaan koelaudasta ja puhelimen kautta.

Onko se Garretti luetettavampi näissä uusissa joissa ei enää ole huohotus ongelmaa ym. pieniä heikkouksia joita oli varsinkin alle -04 koneissa vai onko koneet " käytännössä samat " , muokattuna vain huohtin letkuilla ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Nastat on ja irroitettava koukku ( ilmoituksen mukaan ). Talvipyörien kokoa ei mainita. Yleensä Ruottissa 16 " talvipyörät..

Sisähaarasta ei mainintaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Finn »

Asia mulle mitenkään kuulu mutta omiin kokemuksiin viitaten kannattaa varmaan ennen matkaan lähtöä varmistaa että ovat halukkaita myymään auton Suomeen ja että mitkä maksusysteemit käyvät. Ittellä kävi taannoin autoliikkeessä, että kädessä oli kohtalainen tukku aitoja Ruotsin kruunuja jotka eivät käyneet maksuksi kun oli siirrytty "inga kontanter"-systeemiin.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Osaako joku kertoa että kuinka paljon enemmän oikeasti se etanolilla ajo kuluttaa konetta enemmän kuin bensalla ajo.

Tuollakin lienee ajettu E85 aineella ja lehtien mukaan moottorin ja Turbon kuluneisuus on suurempaa ajettaessa etanolilla..ja sitten jos siellä vielä Italian ihme hoitaa puhalluksen niin pääseeköhän sitä heti vaihto hommiin :)
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei yhtään enempää jos on huollettu oikein ja öljyjä vaihdeltu ajallaan. Jos joku väittää muuta, niin hän ei tiedä todennäköisesti asiasta tuon taivaallista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Viinalla kannattanee se sihdin kunto tarkistaa (tai ainakin tarkistaa onko se tarkistettu :)) vaikka onkin uudempi pata vähemmillä vammoilla?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
SAAB 900 GL
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Loka 05, 2013 20:37
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 9-5, -03 vs -09 erot ja maahantuonti

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 GL »

Moi! Ite hain viime keväänä Tukholmasta 9-5t 2006. Sain hyvät ohjeet Valtterilta jolle jäin kyllä kaljat pystyyn. Finn oli kyllä oikias siinä jotta kannattaa varmistaa kauppiaalta asia ensin ja sen jälkeen kannattaa ottaa tukku paikallista valuuttaa mukaan. Kaupanteon yhteydessä on vielä mahkuja tinkiä, itte ainaki onnistuin hyvin. Soitto tai s-posti ensin ja jos on niin kiinnostava tapaus jotta on ns. hinku ko laitteeseen kysyä varsusmaksun määrä, mulla oli 10000kr. Ja sit kannattaa ottaa passi mukaan, mulla ei tietystikkää ollu, mutta soitto kotiin ja vaimo lähetti s-postilla tiedot ja kuvat se oli sitte ok. Ajokortti ei käynyt. En tiä onko tämä maan tapa naapurissa, mutta kun kyselin autosta tietoja ja mahd. kolhuja kaikki kerrottiin plussaa oli myös Car Fax joka kertoo jo paljo. Jos vain on mahkuja lähtiä hakeen niin kannattaa kyllä ei tuu sit niitä"muuttujia" matkalla ja säästyy valuuttaa. Jos naapurin valuuttaa jää tinkimisen jälkeen ittelle niin ostaa asennus nestettä kotiintulo matkalla. :D
Vastaa Viestiin