Automaatti lämmitys / ilmastointi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Pitkällä matkalla autossa tulee kuuma , jos pitää lämmityksen 22c. Ja myöskin 20 asteessa . Pitää pudottaa 18-17 asteeseen. Missä vika ? Missä se ilman haistelija sijaitsee ? Siis ihan vielä 15 asteen pakkasella !
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

ACC:n kalibroinnista ja vikakoodeista liikkeelle. AUTO ja OFF näppäimet yhtäaikaa pohjaan. Lämpötila-asetusten kohdalla näyttää mahdolliset vikakoodit. Jos näyttää nollaa, niin mietitään sitten lisää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Itelläni sama oire. 18c hyvä asetus pikku pakkasilla. Kovemmalla pakkasella joutuu kyl lisäämään 20-21 asteeseen. Liekkö ominaisuus.? Ei sinänsä haittaa että tarkenee. Vaan toi automaatti ilmastointi on kyl surkea talvella. Pöhinä kuuluu mut oikein mistään suulakkeesta ei tule ilmaa. Manuaali asennolla toimii jollainlailla tosin silloinkin kuskin puolen sivulasit tahtoo huurtua. Kuullu muiltakin viiruista samaa oiretta/ominaisuutta. Kesäkelissä toimii Auto-asennollakin hyvin.
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja automies »

On tietysti subjektiivinen käsite milloin tulee "liian kuuma", mutta itsellä 19 - 21 asetus 2008 Aero wagonissa piti lämpötilan sopivana ympäri vuoden. Lähinnä, jos itse oli kuumissaan autoon tullessa piti valita 19 ja vähän nälissään ja kylmissään 21.

Mutta automaatti-ilmastointi itsessään toimi kuin ajatus. Talvellakaan ei tarvinnut miettiä ilman suuntauksia tai lämmityksiä. Kone käyntiin ja hetken päästä liikkeelle. 8)

Eli jotain vaikuttaisi olevan pielessä teillä...
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo ei kuulosta normaalilta, ei kunnossa olevaan ACC:een tarvitse koskea. (Ellei sitten tietysti ole liikkeellä Essonbaarimentaliteetilla että "kato näitä automaatti-ilmastointeja täytyy aina säätää".)

Kannattaa aloittaa niistä kalibroinneista ja varmistaa läppämoottiren toiminta. Tai siis oikeammin läppien liikkuminen moottorien mukana. Ja mites lattiamatot, jos lasit meinaa huurtua?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja HEV »

Eipä ole koskaan tarvinnut edes lämpötilaa muuttaa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kyllähän kuitenkin kovemmalla pakkasella joku 19 tavotelämpö on aika viileä jo?

Lähemmäs 30 saisi olla autossa jos on kylmissään jo valmiiksi.

Kyllähän alussa tulee kuumaa 19 asetuksellakin, mutta ajaa vähän pidempään niin alkaa palelemaan kun ilma muuttuu haaleammaksi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Nyt noista asteluvuista puhuessa pitää myös muistaa, että ne on suhteellisia eikä absoluuttisia. Seosilman todellinen lämpötila, lämmön-/ilmanjako ja puhallinnopeus säädetään kulloisenkin vallitsevan tilanteen (ulkolämpötila, sisälämpötila, auringonpaiste, lmankosteus jne.) mukaan niin, että kuljettajasta/matkustajista tuntuu niinkuin sisällä olisi 19 tai 28 astetta. Kun asetettu tavoite saavutetaan, niin totta kai tuloilman lämpötila alenee ja jää halutulle tasolle. Muuten lämpötila nousee tavoitteen yli, eli järjestelmä ei toimi oikein.

Jos taas halutaan, että autossa tuntuu olevan lämpimämpi kuin 19, niin sitä vartenhan on ne pyöreät namiskat, josta voi pyytää vaikka lähemmäs 30. Tavoitelämmön joutuu käyttäjä itse päättämään, sen automatisoinniksi pitäisi ACC liittää jo käyttäjän biometriaan, eikä rahtunen telepatiaakaan haittaisi.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Kalibrointi tehty. lasit ei huurru. Ensimmäiset 100 km:lla 20 vielä ihan hyvä. Voihan se kyllä olla , että ulkovaatetus aiheuttaa liian lämmön tunnun pitemmällä matkalla. Pitäisikö puhallin nopeuden muuttua pienemmälle säädettäessä ? . Kesällä kyllä viilentää hyvin ! Ilmastointi ei toimi pakkasella kirjan mukaan , menee econ asentoon, tosin ei sitä aina ilmoita.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän ne auton rakenteetkin hissukseen lämpenee matkan edetessä. Minulla on ollut tapana viskata pitkään matkaan lähtiessä takki jossain vaiheessa pois päältä. Joskus jopa niin, että ajan paitasillaan pipo ja hanskat kädessä alkumatkan, kunnes ratti ei ole liian kylmä käsiin ja puhallus ei tunnu liian viileältä päähän. Meidän nykyisessä femmassa pitää pudottaa joskus sisälämpötila pidemmässä reissussa näin talvella jopa 18 asteeseen, ettei paahda matkustajia ihan karrelle. :)

Muistaakseni joku valisti aiheesta, että TECH 2:lla voisi muuttaa tuota lämpötilalukemaa, mitä numeroita taulussa lukee? Eli jos on ihan metsässä ne arvot, mutta toimii loogisesti, sen voisi korjata.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Termos »

automies kirjoitti:On tietysti subjektiivinen käsite milloin tulee "liian kuuma", mutta itsellä 19 - 21 asetus 2008 Aero wagonissa piti lämpötilan sopivana ympäri vuoden. Lähinnä, jos itse oli kuumissaan autoon tullessa piti valita 19 ja vähän nälissään ja kylmissään 21.

Mutta automaatti-ilmastointi itsessään toimi kuin ajatus. Talvellakaan ei tarvinnut miettiä ilman suuntauksia tai lämmityksiä. Kone käyntiin ja hetken päästä liikkeelle. 8)
Justiinsa näin on asiat 2006 Aero sedanissakin. Näillä 20 asteen pakkaskeleillä auto on roikan nokassa, Calix-sisätilalämppäri on naapurisovun takia 800W -asennossa, mikä ei femmalle ihan riitä.
Viikottaisille +100 kilsan reissuille nakkaan silti talvipalttoon takapenkille jo lähtiessä. Vähän on holotna parin ekan kilometrin ajan, mutta loppumatka taittuukin sitten oikein sopivassa lämpötilassa.

Nuo säännölliset pidemmät ajomatkat pitää lattiamatotkin kuivana, kyllä viiruAeron ikkunatkin vetää huuruun, jos markettimaratonin päätteeksi jalkatiloissa on senttitolkulla lunta sulamassa :mrgreen:

Semmoinenkin asia on tullut huomattua, että oviin laitetut jämäkät äänieristeet estävät aika hyvin lämmön karkaamista konttorista. Verrokkina on tuo vanhempi femma, jossa on taas "laadukkaammat verhoilut" :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja suapas »

Viirun säädin jos lukemassa 20 ,niin meinaa lämmetä liikaa. Itellä 18 on hyvä. Sit taas tuossa vanhemmassa 20 on ok. Ja viirussa ei pysy lasit niin hyvin auki ko tossa -99 mallissa. Varsinkin matka-ajossa sivulasit huurussa näillä pakkasilla...Eli tossa kohtaa on menty kehityksessä alaspäin. Ja molemmat laitteet on kunnossa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mites,kun itsellä tekee sitä,että minimillä kylmää tietty,mutta yksikin napsu lämpimämpää niin tulee helvetin kuumaa?
Toinen minkä,huomasin oli että,joutumkäynnistää kylmänä vuorokauden seisotuksen jälkeen.no huvin lähtimtietty mutta meni hiton kauan että,alko hönkii lämpöstä vaikka lämpötilaneule vaakaasennossa...

Mites tässä,uudessa oli nuo kalibrointipainikkeeet?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Olikohan AUTO+ sisäkiertonappia yhtaikaa.
Sitten klassinen tämäkin löytyy ohjekirjasta :lol:
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaatti lämmitys / ilmastointi

Viesti Kirjoittaja suapas »

^^^ Oli tai on
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin