Savuttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Juksaa
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 15:39
Paikkakunta: Turku

Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Juksaa »

moro !

Saab 9-5 2.0t, savuttaa lämpöisenä sinistä, ja sirittää.
kylmänä eikä käynnistäessä ei savuta.
Ajelin kaksi päivää töihin ja takas 10 km sivu, ei savutusta, tänään ajoin hiukan enemmän siritys ja savutus alkoi, Turboko se on vai mikä.
Saab 9-5 2.0t Aut. vm 2000
Saab og 900 i 16 V.vm. 1989
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja tturku »

turboltahan tuo kuulostaa. Helppo katsoa, löytyykö välystä turbosta ja minkälaisessa hapessa on siivet. Imukobraa irti turbolta ja kokeilemaan välyksiä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Juksaa
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 15:39
Paikkakunta: Turku

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Juksaa »

Voiko se olla pari päivää oireilematta, ja sitten taas hirvittävä savu.
Saab 9-5 2.0t Aut. vm 2000
Saab og 900 i 16 V.vm. 1989
Juksaa
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 15:39
Paikkakunta: Turku

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Juksaa »

Moi !

turbo vaihdettu.
onkohan koko motti nyt sökö, ei auttanut, lämpöisenä kolisee ja savuttaa, kylmänä ei.
Saab 9-5 2.0t Aut. vm 2000
Saab og 900 i 16 V.vm. 1989
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Männänrenkaat tai venavarrenkumit? Puristuspaineen mittaisin ensimmäiseksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kolina kuulostaa epäilyttävältä... ettei vaan olisi jakopääkin täysin finaalissa tai laakerit huonommassa tapauksessa.

Jos koneessa jotakin vikaa niin täyteen koneremppaan mars.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Juksaa
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 15:39
Paikkakunta: Turku

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Juksaa »

Moi !

Eipä taida maksaa vaivaa enää koneremppaa tehdä, siinä on täysrempattukone ajettu n.50 000, mutta jospa se turbo vei öljyt ja sitten tuli rikko.
Taitaa olla parasta viedä paaliin.
Saab 9-5 2.0t Aut. vm 2000
Saab og 900 i 16 V.vm. 1989
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Svc »

Liitynpä kerhoon: moottorijarrutuksessa alkoi aivan hirveä savutus. Autolla on ajettu 246 000 (2.0t -00), eli todennäköisesti turbo kilahti.
Onko mitään muita mahdollisia syitä äkisti alkaneelle savutukselle? Savua tulee siis moottorijarrutuksessa samaan malliin, kuin tässä videossa, mutta veto päällä ja joutokäynnillä loppuu.

Moottori käy muuten normaalisti eikä kuulu vieraita ääniä (vielä). Pitää ottaa imuputki irti ensi viikonloppuna, että pääsee katsomaan ahtimen kuntoa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Svc »

Syys savutukseen löytyi, mutta kuten tavallista, tästä seurasi toinen ongelma, jota voisi kuvailla lähinnä sanoilla "Garrett vai Mitsubishi?" :wink:
Kompressoripesän puolelta kokeiltuna akseli heiluu kuin se kuuluisa patonki messuhallissa. Pitää purkaa hyrrä irti ja jostain uusi tilalle.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ja tyypilliseen tapaan homma leviää: öljyn seassa kuparinväristä metallihilettä, todennäköisesti turbon laakereista.
No olisihan tuo öljypohja pitänyt käyttää irti joka tapauksessa... :?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Uutta ahdinta (myös käytetty voi olla vaihtoehto) ja öljypohja auki. Sihdin putsaus ei ole koskaan vanhassa femmassa liioittelua. Toisaalta, kun öp on pöydällä, niin laakeri chekki on aika nopea toimenpide. Vastineeksi saa lisää rahan menoa ja unettomuutta :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Svc »

Juuri näin. :lol:
Ja kun auto on kerran telakalla, niin samalla pitää vaihtaa ainakin kampiakselin jakopään puoleinen tihkuttava stefa, sekä liimata ne hihnapyörän torxit.
Lisäksi pelkään pahoin, että pakoputken liitosten mutterit ovat niin ruosteessa, että ne eivät aukea suosiolla. Se tietää rälläkkähommia, eli samalla pitää käyttää koko pakoputki irti. Ja siinä kohtaa tietysti joutuu toteamaan, että vaihdanpa koko 18 vuotta vanhan putkiston. :?

Kyllä vanhojen autojen harrastaminen on sitten kivaa. :mrgreen:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Savuttaa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Svc kirjoitti:Kyllä vanhojen autojen harrastaminen on sitten kivaa. :mrgreen:
Juurikin näin.

[offtopic] Kevyesti viritetty ekan korimallin Escortti tuppasi aikoinaan nikottelemaan, kun kaasua polkaisi nopeasti. Epäilin, että kiihdytyspumpun kuula jumitteli kaasarissa.

Tuumailin, että äkkiäkös sen fiksaa.
Noh, kaasaria irroitettaessa jäi huomioimatta, että lukkoprikkojen päällä olikin vielä tavalliset aluslevyt.
"KILINKOLIN" kuului imusarjasta, kun kaasarin nostin poijes. Kaasarin laipan toisella puolella killui lukkoprikka+aluslevy, toisella puolella pelkkä lukkoprikka.

Eipä hätää, imusarjasta se löytyy :?
Vaan kun ei löytynyt. Eikä löytynyt imukanavistakaan.

Tuumailin, että äkkiäkös tuon sylinterinkannen työntötankokoneesta irroittaa.
Irroitti juu. Prikkakin killui nätisti kakkossylinterin männän päällä.

Ykkösestä sen sijaan oli katkennut männänrengas, pytyssä sen sorttiset urat, että olisi soveltunut kakstahtisen sivuvirtauskanavaksi :lol:
[/offtopic]
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin