Nainen osti 9 vitosen ja käynti ongelmat alkoi
Re: Nainen osti 9 vitosen ja käynti ongelmat alkoi
Tuolta ( mikäli et ole bongannu) voi kaivella vinkkejä etanoli/bensa softista, häröistä joita ilmenee ja mitä opensid lukemia kattella.
Noita opensidil ilmeneviä lukemia ylös ja kyselee.
viewforum.php?f=59
Softat on kehittyny ja parantunu vuosien aikana paljon mm kylmäkäynnistysparametrit paremmat.
Itse ehkä kattosin varmuudeksi tulppien kunnon ja uudet jos kulunu. sitten kattosin kuseeko suuttimet ja tarvittaessa putsaisin, vaikka jollain putsausaineellakin vois kokeilla joista myös linkitetys topicissa löytyy juttua.
Tulpat NGK BCPR7ES‑11 motonetis 3,90€ kpl niin ei kallis perushuolto, noilla ajaa sen 10tkm ja vsihto. Muut tulpat ei oikein toimi kunnolla saabis.
Sytkäkassu voi härötä myös, liitin kantsii kattoa siitä.
ps. omiin vehkeisiin laitettu ahtomittari niin näkee myös alipaineheitot ja vuodot myös mahdollisten ahtopuutteeiden lisäksi. Sul kun open sid niin siitä saa vastaavasti useita lukemia joista voi samat päätellä kuin ahtomittarilla näkee..
Noita opensidil ilmeneviä lukemia ylös ja kyselee.
viewforum.php?f=59
Softat on kehittyny ja parantunu vuosien aikana paljon mm kylmäkäynnistysparametrit paremmat.
Itse ehkä kattosin varmuudeksi tulppien kunnon ja uudet jos kulunu. sitten kattosin kuseeko suuttimet ja tarvittaessa putsaisin, vaikka jollain putsausaineellakin vois kokeilla joista myös linkitetys topicissa löytyy juttua.
Tulpat NGK BCPR7ES‑11 motonetis 3,90€ kpl niin ei kallis perushuolto, noilla ajaa sen 10tkm ja vsihto. Muut tulpat ei oikein toimi kunnolla saabis.
Sytkäkassu voi härötä myös, liitin kantsii kattoa siitä.
ps. omiin vehkeisiin laitettu ahtomittari niin näkee myös alipaineheitot ja vuodot myös mahdollisten ahtopuutteeiden lisäksi. Sul kun open sid niin siitä saa vastaavasti useita lukemia joista voi samat päätellä kuin ahtomittarilla näkee..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 11:08
Re: Nainen osti 9 vitosen ja käynti ongelmat alkoi
Tehty syväluotaava analyysia ja sulakkeen irroitus ei auttanut.
Mutta nyt ollut koko ajan tankissa 98 E5 bensaa ja kertakaan ei ole tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen seilannut pakkasilla.
Eli voisiko se etanoli / virisofta olla päivityksen tarpeessa. Käsittääkseni kuitenkin useamman vuoden vanha se on.
Mutta nyt ollut koko ajan tankissa 98 E5 bensaa ja kertakaan ei ole tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen seilannut pakkasilla.
Eli voisiko se etanoli / virisofta olla päivityksen tarpeessa. Käsittääkseni kuitenkin useamman vuoden vanha se on.
Re: Nainen osti 9 vitosen ja käynti ongelmat alkoi
Olen huomannut omissa saab:ssa että kun keli on lähellä nollaan niin auto käynnistyy huonommin, sekä tyhjäkäynti on hetken vähän heikko. Kun sitten taas jos keli on selvästi pakkasella tai lämpimän puolella niin näitä ongelmia ei ole. Mutta bensalla ei tätä ongelmaa ole. Liittynee kylmäkäynnistysrikastukseen ja tuo lähellä 0 astetta on ilmeisesti jotenkin ongelmallinen lämpötila
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Nainen osti 9 vitosen ja käynti ongelmat alkoi
Vikakoodien lukemista mie suosittelen. Sytytyskasetti eli lempinimeltään "DI-kassu" voi antaa vikakoodeja muistiin(ns. bending koodeja), vaikka vikavalo ei vielä palaisikaan mittaristossa. Vanha totuushan on edelleenkin, että palotapahtumaan tarvitaan polttoainetta, ilmaa ja kipinä. Eli vaikka nämä vehkeet on modernimpia, niin siltikin perusasiat pitää olla olemassa. Pääasiassa tosi hyvin nämä T7-moottoriset saabit ovat lähteneet käyntiin. Meidän perheeseen ensimmäinen hommattiin vuonna 2006, eli voisin jo väittää tietäväni jotain näistä. Pahimmat ongelmat käynnistyksessä ovat tulleet juurikin kipinän puuttumisesta, eli DI:n vikaantumisesta ja kampiakselin asentoanturista. DI voi jättää vikakoodeja, mutta asentoanturi vaan oikkuilee ilman vikakoodia. Se tosin oireilee yleensä ensin lämpimänä, eikä kylmänä. Sytytystulppien uusiminen on tosi fiksu veto, tosin omalle kohdalle ei ole tulppavikaa sattunut, eli ne on tullut uusittua senverran tiheään aina. 10-20tkm mie ajan tulpilla, kun käytössä on nuo halvimmat ja parhaat viinalla ajoon, eli BCPR7ES11. Akkujen kuoleminen on toki muutamaan otteeseen jättäneet Saabin pihaan, mutta sen tyyppisestä viasta tässä tuskin on kyse, eli starttimoottori pyörittää kuitenkin hyvin? Polttoainepuolen ongelmat ovat olleet tähän saakka aikalailla laaki ja vainaa tyyppisiä. Pumput vaan lopettaa pumppaamasta, kun kilometrit on täynnä.
Tuossa mitä Jyyrä sanoi lämpötiloista käynnistymisessä, en voi allekirjoittaa väitettä muuta kuin E85:llä. Bensiinillä nämä on kyllä aina lähteneet käyntiin ilman kakomista sillä edellytyksellä, että auto on pääasiassa ehjä (nojaan edelleenkin 12vuoden kokemukseen. Pahimmat ongelmat olivat kansirempan jäljiltä, kun nokka-akseleiden välinen asento oli väärä keskenään. Silloin meinasi kyllä jo alkaa ahdistamaan, kunnes foorumilta löytyi ohjeet sen tarkastamiseen.
Eli loppusanoiksi vielä sanoisin, lukekaa vikakoodit. Jospa sieltä löytyisi joku vihje. Kerran sellainenkin kävi ensimmäisen femman kanssa, että kesken ajon sytytti vikavalon ja ajettavuus oli outo. Vikakoodi oli moottorin lämpöanturista. Vian korjaus oli liitin puolenkymmentä kertaa irti ja kiinni. Vika hävisi sillä. Ei ne aina kalliita ole korjata, jos ongelma on vain huono kontakti. Tsemppiä.
Tuossa mitä Jyyrä sanoi lämpötiloista käynnistymisessä, en voi allekirjoittaa väitettä muuta kuin E85:llä. Bensiinillä nämä on kyllä aina lähteneet käyntiin ilman kakomista sillä edellytyksellä, että auto on pääasiassa ehjä (nojaan edelleenkin 12vuoden kokemukseen. Pahimmat ongelmat olivat kansirempan jäljiltä, kun nokka-akseleiden välinen asento oli väärä keskenään. Silloin meinasi kyllä jo alkaa ahdistamaan, kunnes foorumilta löytyi ohjeet sen tarkastamiseen.
Eli loppusanoiksi vielä sanoisin, lukekaa vikakoodit. Jospa sieltä löytyisi joku vihje. Kerran sellainenkin kävi ensimmäisen femman kanssa, että kesken ajon sytytti vikavalon ja ajettavuus oli outo. Vikakoodi oli moottorin lämpöanturista. Vian korjaus oli liitin puolenkymmentä kertaa irti ja kiinni. Vika hävisi sillä. Ei ne aina kalliita ole korjata, jos ongelma on vain huono kontakti. Tsemppiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nainen osti 9 vitosen ja käynti ongelmat alkoi
Miten ajettavuus oli outo? Lämpötila-anturi.
9-5 Aero - 00
Re: Nainen osti 9 vitosen ja käynti ongelmat alkoi
Tästä on jo monta vuotta aikaa, niin ei voi muistaa kovinkaan tarkkaan. Jotain se teki, nyki ja sytytti vikavalon. Se mitä teki ei ole olennaista vaan, että vika ei aina ole kallis.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nainen osti 9 vitosen ja käynti ongelmat alkoi
Eikös lämpötila-anturi säädä suuttimia koneen lämmön mukaan. Jos tieto pätkii kunnolla eli vain kuuma-kylmä-kuuma antaa anturi niin heiluu seos ihan kivasti eikä lambda pysty säätää kohalleen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Nainen osti 9 vitosen ja käynti ongelmat alkoi
Menee reippaan rikkaalle tai laihalle.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470