Tuulilasinpyyhkimet eivät palaudu alkuasentoon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ATS
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 08:22

Tuulilasinpyyhkimet eivät palaudu alkuasentoon

Viesti Kirjoittaja ATS » Ma Maalis 12, 2018 09:15

Saab 9-5 vm 2004
Tuulilasin pyyhkimet jäävät siihen kohtaan missä ovat kun kytkin käännetään pois päältä eli eivät palaudu alkuasentoon.
Pyyhkimet liikkuivat kovilla pakkasilla kovin tahmeasti. Olisiko moottori saanut jotenkin siipeensä?
Nyt ilmojen lämmettyä liikkuvat normaalisti.
Onko korjattavissa kotikonstein?
Kuinka paljon pitää purkaa jotta moottoriin pääsee käsiksi?

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1516
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Tuulilasinpyyhkimet eivät palaudu alkuasentoon

Viesti Kirjoittaja mienkoiv » Ma Maalis 12, 2018 10:24

https://www.youtube.com/watch?v=MoYcp0ZreNU

tuossa muistaakseni syynä moottorin hapettuneet liitokset, ne kannattanee puhdistaa/ruikkia elektro sprayllä.
Ei siis kummonen homma purkaa ja tsekata!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tuulilasinpyyhkimet eivät palaudu alkuasentoon

Viesti Kirjoittaja oju » Ma Maalis 12, 2018 12:58

Kaikki nivelet systeemistä kannattaa rasvata kunnolla, niissä voi vanhemmiten olla kovastikin kitkaa.
Ei tarvitse paljoa purkaa mutta pyyhkijöiden varret pitää irrottaa ulosvetäjällä ennen kuin sen suojamuovin saa pois alta. Muuten aika suoraviivaista ja koneisto on suoraan suojamuovin alla esillä.

mobilisti
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Elo 13, 2005 17:40
Paikkakunta: Pori

Re: Tuulilasinpyyhkimet eivät palaudu alkuasentoon

Viesti Kirjoittaja mobilisti » Ma Maalis 12, 2018 20:16

Minulla Saab 9-5 Wagonin lasinpyyhkijät eivät aina palanneet alkuasentoon,kun katkaisijan laittoi nollille.Ajossa se oli kiusallista , kun pyyhkijät saattoivat pysähtyä vaikka keskelle lasia,ja niitä oli sitten katkaisijan kanssa nitkuteltava pois näkökentästä.

Muistin sitten joskus lukeneeni foorumilta, että pyyhkijämoottorin vaihteistokotelon sisällä olevissa kosketinkärjissä saattaisi olla kontaktihäiriöitä, jotka aiheuttavat kyseisen ongelman. Purkaamolta saisi tosin käytettyjä moottoreita muutamalla kympillä,mutta ajattelin ensin kokeilla , miten korjaus onnistuisi.

Pyyhkijöiden varsien irroituksessa oli pakko käyttää ulosvetäjää,sen verran tiukassa olivat. Lisäksi totesin,että kannattaa irroittaa varovasti pyyhinmekanismin päällä oleva muovinen ritilätaso,koska siinä olevat kiinnikkeet murtuvat helposti eikä uusia saa enää mistään. Tietysti onnistuin rikkomaan niistä pari kappaletta ,mutta onneksi sain eräästä autopurkaamosta tilalle käyttökelpoiset.

Otin siis pyyhkijämekanismin moottoreineen pöydälle ja avasin vaiheiston kannen. Yksi kärjistä olikin pahasti hapettunut ja ilmeisesti se juuri esti pyyhkimiä palaamasta lähtöasentoonsa.Putsauksen jälkeen asensin osat takaisin ja toistaiseksi pyyhkijät toimivat kuten niiden pitikin.

Pyyhkijän moottori oli Valeo merkkinen,tehty Brasiliassa ! Autolla ajettu (vasta) 221tkm, joten täytyy pitkän linjan Saab käyttäjänä ihmetellä, että miksi ei tullut moista vikaa vastaan 96,99,900,9000 mallien kanssa, vaikka muutamalla niistä sain yli 400tkm mittariin. Tosin niissä olikin muistaakseni pääasiassa Boschin sähkölaitteet!

Vastaa Viestiin