Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ikuturso
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2018 20:31
Paikkakunta: Noormarkku

Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja ikuturso »

Löytyisikö joltain asiaa tuntevalta selitys seuraavalle ilmiölle : Saab 9-5 Wagon 2007 on ollut tallissa käyttämättä pari päivää ja tänään kun puuhailin muissa askareissa auton lähellä, yllättäen käynnistyivät jäähdytyspuhaltimet ja kävivät n. puoli minuuttia, sitten pysähtyivät.

Autossa ei ollut virta-avain paikoillaan , ovet olivat kiinni,mutta ei lukittuina. Konepelti oli kyllä auki.
Tallin lämpötila on korkeintaan +15 astetta, niin ettei ainakaan korkean lämpötilan takia puhaltimien tarvinnut käydä!

Auto on ollut meillä vasta muutaman viikon, enkä ole mainittua ilmiötä aikaisemmin huomannut.
ikuturso
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2018 20:31
Paikkakunta: Noormarkku

Re: Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja ikuturso »

Lisää puhaltimien käyttäytymisestä:
Kun aamulla yritin käynnistää autoa, akku oli lähes tyhjentynyt parin päivän seisonnan aikana,eikä startti ei enää jaksanut pyörittää. Taas puhaltimet käynnistyivät ,mutta hyytyivät melkein saman tien virran puutteessa, valotkaan eivät enää syttyneet.

Käynnistääkö joku anturi puhaltimet, jos akun jännite laskee riittävän alas, mutta mikä logiikka siinä sitten olisi? Vai onko sittenkin niin,että puhaltimet käynnistyvät jostain syystä aika ajoin itsekseen ja tyhjentävät pikku hiljaa akun ?
just_igor

Re: Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Saabin moottorinohjaustietokoneessa on ohjelma joka ohjaa tuuletinta tarpeen mukaan. Eli tietokoneeseen tulee valesignaaleja mikä viittaa jäähdytysnesteen lämpöanturiin. Yleensä anturit menee rikki sillain että heittää piikittäisiä vääriä lukemia eli sopii oireisiin sillä jos puhallin käynnistyy vain hetkeksi...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Esimerkiksi ecun irrottaminen käynnistää puhaltimet, logiikkaa en tiedä mutta näin on useasti käynyt purkin irrotuksessa ohjelmointia varten. Jos siis avain on ollut virtalukossa tai virrat kytkettynä osittain. Samoin kun akku on tyhjenemässä niin jossain vaiheessa ecu sammuu/katoaa väylästä ja puhaltimet käynnistyy.
Tästä tullaan siihen mahdolliseen akun tyhjentäjään. Tarkista että virtalukon keskiosa pomppaa kunnolla ylös kun poistat avaimen. Mikä ei nouse niin virrankuluttajia jää päälle ja mm. Kauko-ohjaus ei toimi.
Jos ei ole tästä kyse niin tarkista onko autossa itsr tehtyjä kytkentöjä jotka vie virtaa koko ajan. Tai sitten akku vaan on loppu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Saabpert
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Maalis 01, 2012 09:38
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Saabpert »

Termostaatin alla oleva maadoituspisteen huono kontakti aiheutti vastaavanlaisen flektin käynnistymisen eilen.
Olin vaihtanut termostaatin aiemmin ja tuopa unohtui kiristääkin sitte kunnolla.
Akku oli tyhjentynyt, jotta radiokin rupes herjaamaan koodia..

#5373
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

vesa67 kirjoitti:Eimerkiksi ecun irrottaminen käynnistää puhaltimet, logiikkaa en tiedä mutta näin on useasti käynyt purkin irrotuksessa ohjelmointia varten.
Lienee hätätoiminto. DICE huomaa, että Trionicin lähettämät moottorin käynti- ja lämpötilatiedot puuttuvat I-väylästä joten se käynnistää puhaltimet varmuuden vuoksi.

Tuossa aloitusviestissäkin voisi olla kyse siitä, että DICE on jostain syystä hereillä, mutta Trionic ei. Onko autossa muuten hälytin?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin