9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja anodi »

No niin, iloinen yllätys tapahtui lauantaina kesken ajon: jäähdytysnesteet lensi pihalle oikein kertalaakista. Vesihöyryn keskeltä löytyi irronnut letkun liitos: moottoritilasta tuleva letku, joka menee jäähdyttimelle oli irronnut jäähdyttimen päästä. Laitoin takaisin, täytin järjestelmän vedellä ja ajelin ongelmitta päivän. Illalla vaihdoin jäähdytysnesteet takaisin.

Oletin syyksi amatöörimäisen huollon, sillä viimehuollon yhteydessä kun vaihdettiin termari oli monta asiaa tehty väärin. Ilmamassamittari oli asennettu väärin päin ja jäähdytysnestettä alkoi hitaasti vuotamaan tuon jälkeen. Sellaisia (käsittääkseni ihan virallisia SAAB) huoltoa täällä etelässä.

Kaikki hyvin...

...paitsi että juuri teki saman uudetaan. Mietin että laitoinko tuon jotenkin huonosti kiinni? Voihan se olla, mutta jotenkin epäilen. Klemmari tuntui kohtuu tiukalta kyllä. No, nyt uudet vedet sisäälle ja myöhemmin sitten oikeaa nestettä MUTTA pari kyssäriä, kun en autoista mitään ymmärrä:
-Onko vain huonoa tuuria vai voiko paine nousta liian suureksi jonkun vian takia ja tuo on sitten se kohta mikä pettää. Lämpömittari oli nätisti keskellä, jos se jotain kertoo.

-Kuinka nopeasti aiheutuu ongelmia, jos ajaa ilman jäähdytysnestettä? Siirsin auton paikkaan, josta sain vettä eli ajelin pari kilsaa rauhassa ekan äksidentin jälkeen. Tiedä oliko järkevää, ei varmaan...
-Ideoita mitä pitäisi tsekata?

-niin ja onko tärkeää laittaa tislattua vettä vai käykö tavallinen jäähdytysnestettä lantraamaan?

Suuret kiitokset!
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Jos SAAB i on MY2008 sitten ehkä jäähtytytysnesteen letkut viellä kunnossa mutta toimiko paisuntasäiliön korkkiin ylipaine ja alipaine ventiilit kunnolla? Jos "ammatilainen" on pääsenyt auton käsiksi sitten toimiko nyt termostaati kunnolla , onko pakokaasuja jäähdytysnestessä? Vesi hanasta/ojasta kelpaa vaihtoehtoksi että ei ollenkaan vettä. Mutta juomavesi sisältä suola,kalkki jne ja tämä ei ole parasta mootorin kokonaisuudelle. Sopiva jäähtytysnestetiiviste + tislattu vesi (akkuvesi) ehkä parasta.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä oisin hinauttanu takaisin korjaamolle.

missäpäin tälläinen saab merkkikorjaamo sijaitsee.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Vaihettiinko IMMU vai miten hitossa se on irrotettu ja väärin asennettu, jos toimenpiteenä termarin vaihto?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja anodi »

I-Vaari kirjoitti:Jos SAAB i on MY2008 sitten ehkä jäähtytytysnesteen letkut viellä kunnossa mutta toimiko paisuntasäiliön korkkiin ylipaine ja alipaine ventiilit kunnolla? Jos "ammatilainen" on pääsenyt auton käsiksi sitten toimiko nyt termostaati kunnolla , onko pakokaasuja jäähdytysnestessä? Vesi hanasta/ojasta kelpaa vaihtoehtoksi että ei ollenkaan vettä. Mutta juomavesi sisältä suola,kalkki jne ja tämä ei ole parasta mootorin kokonaisuudelle. Sopiva jäähtytysnestetiiviste + tislattu vesi (akkuvesi) ehkä parasta.

Kiitos vastauksesta. Mitäs nuo paisuntakortin yli- ja alipaineventtiili on? En osaa sanoa onko pakokaasuja jäähdytysnesteessä, ihan normaalilta näyttää. Myös öljy näyttää terveeltä, ei ole vaahtoja tms tikun päässä.

Mietin tuossa, että voisiko kansipahvi vuotaa kuitenkin. Onko tuon tarkistukseen jotain kotikonstia? En sitä itse ole vaihtamassa, mutta jos vien tutkittavaksi niin aika varma on, että vaihtavat oli tarve tai ei:) Tätä tukee se, että nestettä on hävinnyt pikkuhiljaa paisuntasäiliöstä (ensin epäilin olisko tuo letkun liitos joka petti vuotanut pikkuhiljaa) parin vuoden ajan? Ei kyllä kovin tiuhaa ja sama on ollut muissakin autoissa joten en ole vaivannut päätä. Myös öljyä kuluu hiukan, mutta tämäkin lienee normaalia.
Lämpimillä talvikeleillä kaasuttaessa on tullut (minusta) normaalia enemmän savua (siis vain kun painaa vähän reippaammin) - eikös tämäkin voi viitata kansipahviin. Ei kyllä savuta aina ja auto toimii muutoin erinomaisesti.

Huolto josta mainitsin tehtiin tosiaan pari vuotta sitten, kun ilkivallan takia tuli pieni lommo kattoon + lasiin ja vein korjattavaksi vakuutusyhtiön hyväksymään paikkaan Helsingissä. No, tuo huolto tehtiin tosi siististi ja nopeasti. Sanoin, että vaihtakaa nyt samalla tuo xenon ajovalo ja termari, kun lämmöt ei ihan noussut keskelle. Näin tekivätkin, mutta tuon jälkeen nesteessä oli reilusti vajausta (ei oltu maltettu täyttää kunnolla) ja jossain vaiheessa huomasin myös että joutuu silloin tällöin muutaman kertaa vuodessa lisäämään. Vein sitten sen jälkeen muissa asioissa saabeihin erikoistuneelle hepulle, joka heti katsoi: aha ilmamassamittari on asennettu väärään asentoon (ei siis väärään virtaussuuntaan vaan niin, että se kolo ei tule vastanipukkaan vaan oli painettu väkisin kiinni). Tämä lienee polttimoa vaihtaessa. Lisäksi kuulin, että tuo xenonin asennus ottaa ammattilaiselta sen vartin ja tästäkin oli laskutettu reilusti yli 100€ työtä + polttimo. Ei ollut termarinkankaan vaihto kovin halpa... Hävinneestä nesteestä otin yhteyttä ja sanoivat että tuo näytille. No, en koskaan ehtinyt, joten sinänsä oma moka.

Olen itse tee-se-itse henkinen erittäinkin monen asian suhteen, mutta autojen osalta olen yleensä vienyt korjaamoon kun kadun varsi on ainut paikka missä pystyy turaamaan. Välillä kyllä on mennyt usko noihin huoltoihin, että tekisi mieli itse opetella vähän enemmän näitä juttuja...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Pakari »

T7:ssa on alkuperäisesti peltinen kannentiiviste... Onko joku oikeasti saanut yhtään Saabin peltistä tiivistettä vielä tähän päivään mennessä rikki/vuotamaan?

Etsisin vikaa jostain muualta kuin kannentiivisteestä. Tyypillisiä paikkoja ovat jäähdyttimet itsessään, kannen kuljettajan puoleisesta päästä lähtevä letku joka menee rintapellistä läpi lämmityslaitteelle. Joissain malleissa on vesiventtiili tuossa kyseisessä lämppärin letkussa, joka myöskin on herkkä vuotopaikka. Kylläpä vesipumpunkin joutuu siinä 150-180tkm välimaastossa vaihtamaan ensimmäisen kerran. Lisäksi jos termostaatti on vaihdettu niin termarikotelon seutu kannattaa tarkastaa, että onko siellä vuotoja.

Onko joku vaihtanut klemmarin sinne jäähdyttimen päähän? Siellähän kuuluisi olla pihdeillä auki puristettava kiristin, eli tälläinen:
Kuva
mienkoiv kirjoitti:..miten hitossa se on irrotettu ja väärin asennettu..
Näin oli kerran tehnyt myös silloinen Jyväskylän merkkiliike joskus 2005-2006 tienoilla isäukon femmaan.. eli väärinpäin oli immu laitettu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja anodi »

Kiitos näistä! Juuri tuollaiset kiinnikkeet siellä on. Laitoin vielä siihen päähän, joka oli irronnut tuon alkuperäisen viereen ruuvattavan kiinnikkeen varmuuden varalta. Katotaan pysyykö nyt nesteet sisässä:)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikö paineen nousu kieli esim termarin jumituksesta tms? milloin se tekee sen ekan kerran kylmästä lämpimään vaihessa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

oisko termari asennettu väärin, se pikku merkki siinä ei ole ylöspäin tms?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Onko järjestelmän annettu ilmautua termarinvaihdon jälkeen?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pakari kirjoitti:T7:ssa on alkuperäisesti peltinen kannentiiviste... Onko joku oikeasti saanut yhtään Saabin peltistä tiivistettä vielä tähän päivään mennessä rikki/vuotamaan?
Meidän femmassa meni tiiviste halki vesitilasta nelospyttyyn.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juuh, mutta aika vähän on peltisten kannentiivisteiden vikoja verrattuna edellisiin kehitysversioihin...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tossa vanhemmassa on nesteet vähentyny hiljalleen jo parin vuoden ajan. En ole panikoinut,vaan lisäilly tarpeen mukaan. No nyt jokuaika sit rupesi varoitusteksti näkymään tihenevään tahtiin. Selvä vuoto löytyi lokilämppäriltä. Uusi o-rengas ja yes. Mut edelleen vajenee,mut ei niin nopeaan tahtiin.
Uudelleen tarkistuksessa löytyi vuoto vesipumpun lohkoon yhdistävästä putkesta. Todella hankala havannoida... Pumppu on vaihdettu joku vuosi sitten,mutta en uusinu noita putken o-renkaita... :!:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Omassa femmassa oli myös ongelmana että joutui silloin tällöin lisäämään. Ongelma korjaantui uudella paisarin korkilla.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja anodi »

Kiitos taas kaikille vastauksista. Toimi hetken jo hyvin ja kävin hakemassa uudet nesteet ja termarin motonetistä. Ajattelin tänään illall asentaa mutta taas heitti nesteet pihalle. Normi kaupunkiajoa tunnin verran ja alkoi höyry nousemaan. Tällä kertaa vuotokohta oli toinen letku (aiemman kiristin näemmä niin hyvin ettei se falskaa), joka tulee mottoritilasta. Sieltä sihisi ulos ja kun avasin korkkia niin kauhea porina ja höyry eli kiehuko se nyt sitten. Letkun tiiviste ei ollut pettänyt vaan letku vuoti tiivisteen vierestä (voi tietysti olla, että tämä on se vuotopaikka ollut koko ajan tai sitten petti nyt paineen alla).


Laitoin taas vettä täyteen, odottelin puolisen tuntia. Jätin korkin löysälle, että pääsee paineet ulos sitä kautta. No, vartin ajon jälkeen sama homma, nyt tietysti korkin kautta sihisi. Lisäsin taas vettä. Tällä kertaa muistin laittaa SID infosta lämpötilamittauksen näkyviin. Koko ajan siis mittariston lämpötilaneula on ollut keskellä, tai hiukan vajaa (mitä se on ollut koko talven). SID näytti nesteen lämpötilaksi 85-90 eli kai ihan normaali.

En saa tähän hätään tuota letku vaihdettu, joten pitää varmaan viedä aamusta huoltoon selvitettäväksi... Eka kertaa saabissa historian aikana vika, joka vaatii auton pysäyttämisen tien poskeen:)
Vastaa Viestiin