9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lukasin tämän ihan mielenkiinnosta, kun omassani ehkä on pieni nestevuoto jossain.

Seuraavat paikat olen katsonut eli jäähdytin (sen seutu on rutikuiva), lämppärin o-renkaat (ei jälkiä vuodosta) ja termostaatin kansi (vaihdettiin vasta, ei vuotoa). Heater by-passia mun kinnerissä ei ole. Vesipumpun kunnosta en osaa sanoa, kun sinne ei näe järkevästi mistään suunnasta. Kannen tiivistettä en epäile, kun öljyt on mustat (eikä lisäänny) ja jäähdytysnesteet on punaiset, ja auto ei savuta, ei sinistä eikä liiemmin valkoista parin päivän seisomisen jälkeen. Jakopään kannessa on jotain paskaa mutta silmämääräiseti katsottuna se on öljyä.

Sitten kyssäri paisarinkorkista; onko jotain muuta kuin varoventtiilin barit erona vanhemmassa ja uudemassa korkissa? Siis 2005 ja vanhemmat on 1.2bar korkilla, 2006 ja uudemmat 1.4bar korkilla? Ja jos ei niin sitten kokeilen uutta korkkia jonka saan paikallisesta huollosta.

Mites vesipumppu? Mulla on kohta näppi 189tkm lasissa niin voisiko se olla vuodon syy ja jos voi niin kuseeko se jostain lohkoa pitkin niin ei saa maata merkattua vasta, kun isosti vuotaa? Ja mistä sen vuodon näkee, altako?

Kovasti muistuttaa, jos toi nyt vuotaa jostain, ex-käyttiksen nestevuotoa jota kummastelin ainakin 2 vuotta ellei jopa 3. Kerran kvartaalissa piti pari kolme desiä laittaa ja missään ei näkyny selvää vuotoa. Lopulta siinä alkoi vesipumppu vuotaan niin paljon, että sai maahan pienen läsin mistä pääsi vuotokohdan jäljille.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Länsiautosta sai ainakin ihan omalla rekkarilla tohon mun -99 femmaan paisarin korkin, 15€. Nimenomaan sanoivat, että korkki on erilainen uudemmissa saapeissa. En menisi laittamaan 1.4bar korkkia 1.2 järjestelmään, vaikkakaan kokemusta ei löyty mikäli jotain käy.

Onko sulla painetta siellä järjestelmässä?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä se sihahtaa, kun avaa korkin lämpimänä.

Edittiä: Tuolla mun sigun linkin takaa löytyy nyt kuva paisarista ja kysymys kuuluu; nestetason pitäisi olla kylmänä tuossa astian saumassa eikä tuohon nuolen kolmion yläreunaan? Joo, huomasin vasta tänään, että tuo on kolmio eikä viiva :lol:

Jos on näin kuten epäilen niin olen täyttänyt tuota liikaa :oops:

Toinen editti: vuotokohdaksi paikannettu lohkolämmitin...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja anodi »

Jatketaas tähän vanhaan ketjuun kun ongelmat taas ilmaantui. Eli lyhyt kertaus:
Saab heitti pari kertaa nesteet pihalle kesken ajon (letkujen klemmarit petti / letku irtosi). Korjailin itse letkut takaisin ja varmistin, että on hyvin kiinni, vaihdoin termarin (joka oli aiemmin väärin päin ts niin, että se reikä oli väärässä asennossa - virtaussuunta oli toki oikea), vaihdoin nesteet. Käytin sitten pajalla, kun epäilin, että lämmöt nousee liikaa (SID infossa sinne 110 ruuhkassa).



Testailivat ja sanoivat, että lohkolämmittimessä pientä nesteen vuotoa - vaihdettiin. (Jo vuosia jäähdytysnestettä on joutunut hitusen lisäämään silloin tällöin - tämän huolto ei tähän tosin vaikuttanut). Olivat myös nopeasti katsoneet mahd. öljyvuoto, kun moottorissa on havaittavissa öljyä ja jonkun desin joutuu jonkun kk välein laittamaan. Sanoivat, että tihkuttaa hiukan öljyä sekä sylinterikannen että venttiilikannen tiivisteistä.

Kehoitus oli kuitenkin, että voit ajella, kun kansiremppa on niin kallis ja vuoto tosi vähäistä.Tämä siis melko nopealla tutkimisella, joten tiedä sitten miten varmasti tuon kannentiivisteen vuodon totesivat?!

Olen nyt useamman kk ajellut ja hyvin on toiminut. Ei ole kuluttanut kovin paljoa nesteitä. Mutta nyt - pam - ajelin 300km ja kun olin perillä ja alelin kaupunkiajoa (eli just sitä missä lämmöt nousee) niin kaikki nesteet pihalle. Soittelin paikalliseen huoltoon, joka on tosi hyvä maineinen saab huolto. jonoa oli muttta lupasivat katsoa akuutisti: tsekkasivat ja totesivat, ettei mitään vikaa löydy (paineet ei nouse, flektit lähtee päälle) paitsi, että syylarissa tuo kaulus johon letku kiinnitetään (kuskin puolella, yläpuolella) on lyhentynyt ja varmaan vaan se letku ei sitten pysy kunnolla sen vuoksi kiinni. No sinänsä looginen selitys, letkuhan on irronnut myös moottorin päästä eli tuo ei ole ainut kohta mistä heittänyt nesteitä pihalle. Lisäksi sitä kaulusta on kuitenkin sen verran jälellä että kyllä se letku aika jämäkästi siinä kiinni näyttäisi olevan.

Kehottivat siis vaihtamaan syylarin lähiakoina ja sitä ennen ajelemaan korkki auki. Kymmenen kilsan päästä korjaamolta moottori keitti - no kun korkki on auki niin toki se keittääkin paljon helpommin. Soitin korjaamolle ja olivat ihmeissään. Jos kannen tiiviste vuotaa (joka voi aiheuttaa moista) vuotaa se yleensä koko ajan eikä tuollain silloin tällöin. Kehotti tutkimaan veden kierron huolella. Kävin toisellakin korjaamolla, jonne ei saanut aikaa mutta ystävällisesti kyllä neuvoivat ja miettivät mistä voisi johtua. Ihmetteli myös, että oireilee tuollain silloin tällöin. Kehottivat myös tutkimaan vedenkiertoa tarkemmin.

No, nyt pitäisi päästä takas kotiin 300km ja auto kyllä "toimii" (lämmöt ei nouse normaaliajossa yli 90C).

Kyssäri: Mites tuota vesipumpun kuntoa voisi pihassa kotikonstein tutkia? Pitäisikö paisuntasäiliöön tulla ihan selvästi siitä pienestä letkusta nestettä aina kun moottori on käynnissä? Voisiko sen irrottaa ja katsoa miten paljon siitä tulee? Vai alkaako virrata vasta kun termostaatti on auennyt ja neste alkaa kiertämään?

Voisiko joku sähköjen pätkiminen aiheuttaa sitä, että välistä flekti ei mene päälle tai voiko vesipumppu lakata välistä toimimasta?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kyllä se kannentiivisteen pettäminen nimenomaan aiheuttaa sitä ajoittaista keittämistä. Eli saattaa pitkään mennä ilman ongelmia ja sitten taas laakista vedet ulos.

Jos sidin infossakin lämmöt olleet 110 hujakoilla niin se on liikaa jo. Paisarin korkin kanssa auki ajaminen ei pitäisi hirveästi vaikuttaa lämpötiloihin, kunhan nyt ei paikallaan käytä helteellä jne. Viime talvena alkoi minun vanha korkki vuotaa, 2tkm ajelin ennenkun sain uuden ja ei mitään muutosta tapahtunut lämmöissä.

Kannentiiviste on t7 pahin ja lähes yleisin tyyppivika, eli sille ääni täältä.

Koetappa ylävesiletkun kovuutta joskus kunnon ajon jälkeen. Onko "pehmeähkö" vai kivikova? Pitää olla pehmeä, mutta siellä tulisi kuitenkin jonkilainen paine olla. Jos on pinkeä ja kivikova niin 90% todennäköisyydellä se pahvi on vainaa. Tuo letkun irti ampuminen nimenomaan merkki siitä, että paine nousee niin sietämättömäksi, että järjestelmä ei sitä enää kestä. Letkua hipeltäessä kannattaa myös pitää mielessä, että sillä sun autollasi on tapana ampua se irti yllättäen, eli varovaisuus kunniaan jos hääräät pellin alla ja kone on ajettu hiljattain/käynnissä. Toinen mitä voit tehdä (varovasti); korkki auki ja vivusta kaasua. Tuleeko kuplaa paisariin? Siellä ei saisi kuplia. Katso tällöinkin ettei ammu suoraan vettä naamalle sieltä, jos onkin kunnon paine.

Tuskin se vesipumppu tai termarikaan sillon tällön jumittelee, ne oireilisi aina. Kansi sensijaan hajoaa moniopuolisilla oireilla
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja anodi »

Saatoimpa löytää pihassa oireen alkuperäisen syyn: Pätkivä kaapelointi toiselle flektille. Pidin autoa tunnin tyhjäkäynnillä ja tarkkailin noitten flektien toimintaa. Älysin sitten painella AMP liittimiä, joilla flektit on yhdistetty auton sähköihin ja toinen niistä pätki selvästi. Sormella painamalla flekti käynnistyi, sormi pois niin sammui... Avasin liittimen ja toinen lattaliitin oli selvästi hapettunut ja likainen. Puhdistin sen ja nyt flekti lähtee käyntiin joka kertaa 99 asteessa eli lämmöt ei enää nouse yli 100 tyhjäkäynnillä.

Veikkaampa että tämä on aiheuttanut moottorin nesteen kuumenemisen ja paineen nousun. Ongelma on tullut siksi vain joskus kun tuo liitos kuitenkin toimi osittain. Tuo flektin toimimattomuus on sitten saattanut välillisesti jopa rikkoa sen kansipahvin?

Kokeilin avata paisuntasäiliön korkin kun moottori oli kuuma. Suhahduksen lisäksi muutama ilmakupla nesteen läpi tuli. Letkut ei kyllä olleet lainkaan kovan tuntuiset tuon tunnin päällä olon aikana.

Onkohan noista jäähdyttysnesteen sekaan laitettavista paikka-aineista mihinkään?

-Mikko
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kyllähän se flektin toimimattomuus nostaa lämmöt ja rikkoo kansipahvin. Esim. Fordeissahan(sierra) tuo oli yleinen syy seuraus vika kun flekti pyöri harvoin ja sitten oli aina jumissa kun olisi pitänyt pyöriä ja lämmöt nousi ja kansi meni.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja anodi »

Jep. Ihmetyttää vain, että nimenomaan kerroin tästä lämpenemisestä (mitä olen SID infosta katellut) molemmille huolloille ja heitin ilmaan, että olisko flekteissä jotain ongelmaa. Tätä ei mitenkään ilmeisesti huomioitu. Jälkimmäisessä kehotettiin olematta seuraamatta SID infon lämpötilaa ("kyllä se mittariston lämpömittari riittää") ...Luulisi Saab huollon tietävän tasan tarkkaan missä lämpötilassa minkäkin flektin pitäisi hurahtaa päälle...
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Hyvä että vika löytyi. Vialliset flektit ja termarit tosiaan vaarallisia koneelle, kun voivat päästää ne lämmöt liian korkealle.

Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun huollossa ei tiedetä paskan vertaakaan vikojen mahdollisista syistä. Lähinnä piittaamattomuutta, kun vaatisi aikaa enemmän kuin 3 minuuttia saada oikea vika selville.

Suhaus paisaria aukoessa ihan normaali, jos letkutkin pehmeähköt tunnin käynnin jälkeen niin ei pitäisi olla ongelmia. Ilmakuplia sinne ei kuulu tulla. Annoitko kaasua kun vilkuilit paisariin?

Tässä kohtaa itse varmaankin ajelisin autolla rauhassa jonkin aikaa, katsoisin nesteet oikealle tasolle ja seuraisin nesteiden väriä, eli öljy pysyy puhtaana ja jäähdytysnesteeseen ei kerry öljyä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja anodi »

Kiitos vastauksesta. Mitäs tuo kaasuttaminen ja paisuntasäililöön katsominen samalla siis voisi kertoa?

Kuplia tosiaan tuli paisuntasäiliöön rypäs kun päästin paineet ulos korkista.

Joo, pitää vaan ajella ja toivoa että kestää. Ei tuota kansiremppaa jaksaisi ihan kevyellä perusteella tehdä:) Ei mene montaa vuotta kun rempan hinta on enemmän kuin auton arvo...
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja anodi »

Onko paremmin näihin perehtyineillä mielipidettä näistä paikka-aineista? Kannattaisiko varmuuden varalta heittää jäähdytysnesteen sekaan purkillinen (syylaarin letkun juuresta) nyt samalla kun puhdistaa jäähdytysjärjestelemän ja laittaa uudet nesteet sisään. Nyt kun siellä on vettä niin pitää tuo neste kuitenkin vaihtaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei niitä röppöjä pitäisi mihinkään vehkeeseen laittaa. Melkoista liejua on koneen kierrossa ja voi tukkia lämmityslaitteen kennoa huonolla tuurilla. Sylinterikannessa on niin suuret paineet, että ei siellä tiivisteen pettäessä mikään paikka-aine kestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Janza »

Mieluummin (kuin mitään paikka-aineita) kannattaisi varmaan tehdä kannenpulttien jälkikiristys, ohjeet löytynee haku-toiminnolla, siitä kun ei ainakaan pitäisi olla haittaakaan, venakopan tiivistettä vaihtaessa tuli omasta tiukattua ja pari reunimmaista pulttia oli yllättävän löysällä.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Julle »

Justiinsa noin.
9-5 Aero - 00
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 (-08) 2.3t - nesteet pihalle kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Jep, kiristys ei huono idea. Paikka aine ei hyvä.

Kaasutellesa korkki auki jos tulee kuplia niin silloin pääsee paine palotilasta (sylinteristä) jäähdytysjärjestelmään, eli kannentiiviste vuotaa. Pakokaasu siis käytännössä pääsee livahtamaan jäähdytysnesteen sekaan pienissä määrin ja luonnollisesti etsii tiensä ulos kuplina.

Toinen vaihtoehto poreilulle on se, että käy liian kuumana eli neste kiehuu. Mutta tämä ongelmahan oli jo ratkaistu.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin