öljynpainevalo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja kvande »

Eilen asensin öljynsuodattimen ja jalan väliin Bilteman adapterin 32-2005: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000030749
Adapteriin kytkin mittarin 32-223: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000042024.
Tänään kävin vaihtamassa mittarin, sillä sen neula ei värähtänytkään, vaikka mittausanturin vastus muuttui testattaessa. - Uudella mittariosalla alkoi tulla jo lukemiakin:
- Heti startin jälkeen kylmillä öljyillä, 7 bar
- Tupakin verran tyhjäkäyntiä, kädenlämpöinen venttiilikoppa, 2 bar
- 10 min. tyhäjäyntiä, veden lämmöt normaalialueella mutta ei vielä ihan vaakasuorassa, 1 bar
Täytyy illemmalla käydä tekemässä kaverin kanssa ajolenkki ja mitata tippuuko paineet vielä alemmaksi...

Onko budjettikorjaukseen ehdotuksia, AUK:n päivärahoilla ja lomilla ei kaveri pysty laajaa remppaa tekemään. - Oma ehdotukseni pohjautuen vinkkeihin ylhäällä:
1. Öljypohja irti
2. Kampuran laakerien tarkistus
3. Jos kampura ok mutta laakereissa kulumaa -> laakerit vaihtoon (myös kankien laakerit), tai jos kampurassa vikaa, uusi kone
4. Öljypumpun tarkistus
5. Sihdin puhdistus, uudet o-renkaat, myös öljypumppuun
6. Kampiakselin hihnapyörän Torx:ien kiristys ja liimaus
7. Laitos kasaan ja kädet kyynärpäitä myöten ristiin...
8. Muuta, mitä?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Kaide »

kvande kirjoitti:
Ma Touko 10, 2021 10:03
Eilen asensin öljynsuodattimen ja jalan väliin Bilteman adapterin 32-2005: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000030749
Adapteriin kytkin mittarin 32-223: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000042024.
Tänään kävin vaihtamassa mittarin, sillä sen neula ei värähtänytkään, vaikka mittausanturin vastus muuttui testattaessa. - Uudella mittariosalla alkoi tulla jo lukemiakin:
- Heti startin jälkeen kylmillä öljyillä, 7 bar
- Tupakin verran tyhjäkäyntiä, kädenlämpöinen venttiilikoppa, 2 bar
- 10 min. tyhäjäyntiä, veden lämmöt normaalialueella mutta ei vielä ihan vaakasuorassa, 1 bar
Täytyy illemmalla käydä tekemässä kaverin kanssa ajolenkki ja mitata tippuuko paineet vielä alemmaksi...

Onko budjettikorjaukseen ehdotuksia, AUK:n päivärahoilla ja lomilla ei kaveri pysty laajaa remppaa tekemään. - Oma ehdotukseni pohjautuen vinkkeihin ylhäällä:
1. Öljypohja irti
2. Kampuran laakerien tarkistus
3. Jos kampura ok mutta laakereissa kulumaa -> laakerit vaihtoon (myös kankien laakerit), tai jos kampurassa vikaa, uusi kone
4. Öljypumpun tarkistus
5. Sihdin puhdistus, uudet o-renkaat, myös öljypumppuun
6. Kampiakselin hihnapyörän Torx:ien kiristys ja liimaus
7. Laitos kasaan ja kädet kyynärpäitä myöten ristiin...
8. Muuta, mitä?
Mitä se mittari näyttää kun olet ajanut 15 min normaalia ajoa ? Abouts 0.9 pitäisi olla paine kuumalla koneella ja ne öljyt ei kuumene tyhjäkäynnillä tarpeeksi. Hae multa lainaan teollisuusmittari jossa on suoraan siihen bilteman välipalikkaan sopiva letku niin näet mitä ne paineet on ihan oikeasti. Se Bilteman mittari on aivan täyttä sontaa ja sillä ei oikeasti saa edes suuntaa antavia lukemia kun mennään alle 2 bar.
jarrur
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Kesä 28, 2019 20:30
Paikkakunta: Laheest

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja jarrur »

Mitäs mieltä tästä:

kuumalla koneella, tyhjäkäynnillä, kääntelet rattia niin alkaa öljynvalo vilkkua.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja mestari »

noin se taisi alkaa :D ongelma siis :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja kvande »

kvande kirjoitti:
Ma Touko 10, 2021 10:03
- Heti startin jälkeen kylmillä öljyillä, 7 bar
- Tupakin verran tyhjäkäyntiä, kädenlämpöinen venttiilikoppa, 2 bar
- 10 min. tyhäjäyntiä, veden lämmöt normaalialueella mutta ei vielä ihan vaakasuorassa, 1 bar
Täytyy illemmalla käydä tekemässä kaverin kanssa ajolenkki ja mitata tippuuko paineet vielä alemmaksi...
Nyt on paineet testattu ja alhaisiksi todettu: Kylmänä hyvät paineet, kuten yllä mainittu. Lämmetessä paineet tippuu, jopa sen Bilteman mittarin mukaan 0,5bar kieppeille tyhjäkäynnillä. kuumilla öljyillä 2000rpm paineet eivät nouse kuin 2 bar paikeille, ehkä vähän yli. - Jostain siis paineet karkaavat ja aion ottaa selvää mistä. (Tai tietäähän tuon, mutta käydään nyt muutkin mahdollisuudet läpi nousevassa hintajärjestyksessä...)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Kaide »

kvande kirjoitti:
Ma Touko 10, 2021 19:52
kvande kirjoitti:
Ma Touko 10, 2021 10:03
- Heti startin jälkeen kylmillä öljyillä, 7 bar
- Tupakin verran tyhjäkäyntiä, kädenlämpöinen venttiilikoppa, 2 bar
- 10 min. tyhäjäyntiä, veden lämmöt normaalialueella mutta ei vielä ihan vaakasuorassa, 1 bar
Täytyy illemmalla käydä tekemässä kaverin kanssa ajolenkki ja mitata tippuuko paineet vielä alemmaksi...
Nyt on paineet testattu ja alhaisiksi todettu: Kylmänä hyvät paineet, kuten yllä mainittu. Lämmetessä paineet tippuu, jopa sen Bilteman mittarin mukaan 0,5bar kieppeille tyhjäkäynnillä. kuumilla öljyillä 2000rpm paineet eivät nouse kuin 2 bar paikeille, ehkä vähän yli. - Jostain siis paineet karkaavat ja aion ottaa selvää mistä. (Tai tietäähän tuon, mutta käydään nyt muutkin mahdollisuudet läpi nousevassa hintajärjestyksessä...)
Mä edelleen pistän vetoni sen puolesta että öljypumpun kannessa on naarmu just väärässä kohdassa . Kuulostaa ihan liian tutulta !
kvande
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 07:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja kvande »

Vian syy selvisi, 3. runkolaakeri oli kulunut kuparille.
Tuonne FB:n puolelle laitoin kuvia: https://m.facebook.com/groups/626889853 ... ef=m_notif

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Kun tasapaino akseleiden ketju katkaistaan niin sen ketjun kiristäjä pääsee täysin ulko asentoon.
Se ei sinänsä ole muuten ongelma mutta irrallisella kiristäjällä testatessa huomasin että niin kauan kuin mäntä on vähänkään sisällä niin systeemi on tiivis mutta kun päästää männän ulkoasentoon niin öljy pääsee huomattavan helposti kiristäjän takaosassa olevien reikien kautta ulos.
Kaverin autossa etsittiin matalaan paineeseen syytä. Heppi kiristäjän reikään niin johan auttoi.
Paikka löytyi niin että kun öljypohja oli pois niin suodattimelta tuleva putki joka menee poikittain öljypohjasta lohkoon otettiin pois ja letkulla puhallus lohkon kanavaan niin kuului voimakas suhiseva ääni eikä ollut paljoa vastusta.
Yleensäkin jos tp-akselit ottaa pois käytöstä niin kannattais tulppailla ylimääräiset ketjun ohjareille menevät öljy reiät mm.kolvilla sulattelemalla . Nousee mukavasti tyhjäkäynti paineet..

-Arska-
Vastaa Viestiin