...Ei starttaa ei

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Moro.

Yön jäljiltä allekirjoituksen Aero järjestää Vappu ohjelmaa. Ei toimi keskuslukko normaalisti eikä starttaa. Itse asiassa ei tule virrat päälle ollenkaan. Jotain surinaa kojelaudan sisästä tulee ja kierrosmittari hieman heilahtaa virtoja kytkiessä.
Hytissä kevyt tekninen käry ...

Nytkö noutaja tuli Saabille vai kuinka tuo tästä saadaan tokenemaan ? Nyt hihat pikkuhiljaa alkaa palamaan.

Apuja, ideoita kenelläkään ..???
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Akkuhan siinä on tyhjä. Paikkakunnan laittaminen auttaisi avun saantiin huomattavasti.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Hätä (ja ketutus) oli suuri niin jäi Vaasa mainitsematta. Joo ja akkua mittailin tällä välin. 6 volttia. Tyhjä taitaa olla.
Tekninen käry vielä paikallistetteva. Lukko/lukot ?

Sit kun saa käyntiin niin nää syy ja seurausveikkailut vielä.
Laturi tms ... miksi akun tyhjäs.

Onneksi kotipihassa kuitenkin.



Tällä välin edistynyt;
-Kaveri tuo laturin. Kokeillaan saadaanko näin henkiin. Sitten seuraa muut diagnoosit. Akku tod näk sippi mut jos yön yli ja huominen saataisiin näin tekohengitettyä ...
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Ne sähköosat toimii 12v jännitteellä. Jos akussa on 6 volttia, niin ei ne voi toimia. Mittaa latausjännite ja tarkista lataako, mutta ihan varmasti on akkukin vaihtokunnossa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Tonnari88 kirjoitti:Ne sähköosat toimii 12v jännitteellä. Jos akussa on 6 volttia, niin ei ne voi toimia. Mittaa latausjännite ja tarkista lataako, mutta ihan varmasti on akkukin vaihtokunnossa.

Juuri näin. Nyt sain tulille. Joku TELEPHONE teksti Sid isä päällä. Uus akku ja tekstin kuittaus. Olisko siinä.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mulla kun NG93:sta porsi laturi niin se tyhjensi samalla yön aikana akun. Juurikin samanmoiset oireet...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

jmaatta kirjoitti:Mulla kun NG93:sta porsi laturi niin se tyhjensi samalla yön aikana akun. Juurikin samanmoiset oireet...
Eipä maalata piruja seinille. Sain tuoreen akun ja tarkistin latausjännitteen. 14.3 tienoilla oli. Kertooko mitään laturista ja sen sielunelämästä -mene ja tiedä.

Mutta TELEPHONE teksti sidissä (ja radion toimimattomuus) nostattaa sarvea otsaan. Jos sen puhelinmoodin poistoon olisi jotain lääkettä niin olisin kiitollinen. Liittyy varmaan siihen kun oli jonkin aikaa alijännitteellä ? SId nollaus ?
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ootko käyttäny sitä akkua irti vai latasitko vain täyteen?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

jmaatta kirjoitti:Ootko käyttäny sitä akkua irti vai latasitko vain täyteen?


Olen siis tuoreen akun vaihtanut ja irti ei sähköstä ollut sen kauemmin kun akun vaihtoon meni .. pitäiskö sellanen vartti malttaa ...?

Kävi mielessä ottaa uusintaottelu akun napojen kanssa juuri noissa merkeissä kunhan pääsen työkaluihin käsiksi. Just nyt olen estynyt siltä osin ...
Olisko jotain vaihtoehtoa akun räpläämiselle, voisko esim. Sid ottaa irti yöksi .. (ei taida tähän olla ratkaisu, näyttöhän tuo taitaa pelkästään olla) Radio olis kiva sen TELEPHONE tekstin sijaan :wink:
Viimeksi muokannut Minä itte, Ti Touko 01, 2018 19:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

jmaatta kirjoitti:Mulla kun NG93:sta porsi laturi niin se tyhjensi samalla yön aikana akun. Juurikin samanmoiset oireet...
Jos laturin tasasuuntaussillasta on diodeja rikki niin voi tehdä tuon, purkaa akun melko nopeastikin.

Akun lepojännite kannattaisi pitää aina päälle 12V, mikäli se menee alle sen niin akku alkaa sulfatoitua. Alle 11,5V jännitteellä akku on jo täysin varaukseton käytännössä, ja alle 10V jos menee jännite tyhjänäkin, alkaa olla jo niin että ei ainakaan välttämättä kaikki kennot ole enää pelissä mukana vaikka latauksen jälkeen näyttäisikin taas paremmalta. :D

Noin tyhjäksi kuollut akku joka tapauksessa kannattaisi laittaa ainakin pariksi vuorokaudeksi kunnolliseen ylläpitolaturiin, jos sitä on määrä yrittää käyttää vielä. Ei välttämättä ylläpidä varausta kovin tehokkaasti.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Jospa nyt alkajaisiksi koittaisit paikallistaa radion/hansikaslokeron takaa sen HF purkin, josta on johdot oikkarissa. Ei olis ensimmäinen Saab josta joku purkanut telineen pois leikkaamalla piuhan poikki.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Voisihan sen tarkistella. Epäilen että ei puhelinta ole ollut. Apparin jalkatilasta vasemmalta kuitenkin maton alta löytyy johto mikä on tunnistettu puhelinvalmiudeksi. Sen mokkulan edestä maton alta. Länsinaapurissa kehottivat etsimään liittimen ja irroittamaan sen.

” Om bilen är förberedd för telefoninstallation sitter det ett kontaktdon på väggen bakom ACC-styrdonet. I detta kontaktdon finns 12V, jord, anslutning till stereo (ljud från telefon, mute) och anslutning till mikrofon i taket. Det är mute-signalen som gör att SID visar TELEPHONE och kopplar om ljudingången till telefonen (som inte finns). Det är i detta kontaktdon man normalt ansluter en handsfree-box, så om man bara vill få bort handsfree-boxens påverkan av stereon räcker det med att koppla loss kabeln från detta kontaktdon och låta boxen sitta kvar.”
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Jos autossa on TEL1 valmius, niin hanttarin puolelta löytyy antennipiuha(alunperin teipattuna johtosarjaan) ja ACC:n takana on liitin, johon HF-boksiliitetään lisävarusteena saatavalla Saabin johtosarjalla.
Vuosituhannen alun vehkeissä oli useasti esim. Nokian autoteline, jossa puhelin myös latautui ja sai lisäantennin. Jos tuo antennin johto/liitin on jossain ollut näkösällä, niin uskallan väittää että autossa on myös ollut HF.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Aamulla lähtiessä tarkistin tilanteen pikaisesti.

Löytyi jalkatiloista johtosarja jossa ainakin musta paksumpi johto teipattuna ja useampi värillinen. Kiireessä bongattuna. Lienevät juuri näitä TEL1 johtoja. Missähän on oikkaria voinut syntyä. Silmämääräisesti ainakaan ei näissä.

Ehtiessäni nyppään ACC n takaa liittimen irti. Josko saisi radion kuulumaan.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: ...Ei starttaa ei

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

..Päivitystä.
Tänään iski toimeliaisuuspuuska. ACC irti ja eikun liittimen kimppuun. Eipä irronnut. Jos joku käsittelyohjeet ko. liittimelle kykenee antamaan niin mielellään kuuntelen.
Tästä takaiskusta suivaantuneena nyppäsin sitten paljonpuhutun keltaisen johdon poikki.

...Ja niin katosi TELEPHONE -teksti ja radio kuuluu jälleen.

Jäi vaivaamaan että kuinka tuo liitin toimii .. :)
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Vastaa Viestiin