Parkkipolttimot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Vm-03 9-5 Aero ja xenonit. Miten vaihdetaan eteen parkkipolttimot?
Sitä oikeaa etsiessä...
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja HEV »

Umpioista takakannet (xenonien) irti. Ulkoreunalle menevien johtojen päässä pitkä (n 5 cm) muovitanko, jonka päässä polttimo. Paikallistamista auttaa parkkivalon patti umpion etupuolella. Lähtee vetämällä, ei tarvitse kiertää mihinkään suuntaan. Uudet polttimot paikalleen ja tangot takaisin paikalleen. Jos kädet ei meinaa taipua, imuputken haitariosuuden ja akun irroittamiset parantavat tilannetta. Pienellä peililla voi parantaa näkymää umpion sisään.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Tulipa nopeasti vastaus, kiitoksia ja ei kun tiirailemaan.
Toisen rekisterikilven polttimon kanssa tuleekin sitten vähän isompi mpi homma. Toinen torx ruuveista pyörii pykälittäin, eli se kierreosa pyörii pesässään. Farkku kyseessä eli paksin kannen muovit irti ja sitä kautta tutkimaan tilannetta...
Sitä oikeaa etsiessä...
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Stail »

jupasaab kirjoitti:Tulipa nopeasti vastaus, kiitoksia ja ei kun tiirailemaan.
Toisen rekisterikilven polttimon kanssa tuleekin sitten vähän isompi mpi homma. Toinen torx ruuveista pyörii pykälittäin, eli se kierreosa pyörii pesässään. Farkku kyseessä eli paksin kannen muovit irti ja sitä kautta tutkimaan tilannetta...
Pieni talttapää kampeamaan torxin kantaa ulospäin ja samalla pyörittää torxia ulospäin. Lähtiskö noin?
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Ei koska ruuvi on upotettu siihen lasin (muovi) kantaan. Joutui purkamaan koko panelin irti eli paksin kannen eristeet pois ja jokunen 6mm mutteri ja ruuvi sekä sähköliittimiä. Aika ahdas on pujotella se osa irti kun avauskahvan mekanismi ei meinaa taipua millään siitä reiästä, mutta lähti kyllä. Sitten vaan poralla vastapuolelta muovia pois niin että tuli se osa näkyviin, sen jälkeen se tuli osineen läpi rungosta niin että se lasi (muovi) jäi siihen ruuviin roikkumaan. Sivuleikkureilla ruuvi poikki, ja siihen reikään mikä jäi siitä ruuvin vastakappaleesta pyöreästä muovitangosta liimalla tappi. Kun se valon (muovi) oli toisesta reunasta kiinni ruuvilla, niin poralla (2mm) reikä johon tavallinen ruuvi ja homma valmis.

Muuten se parkkipolttimo ei ollut minkään varren päässä vaan ihan sellaisessa muovikannassa (lasikantapoltin) johon ei ylettänyt mitenkään sormilla. Johdosta vetämällä pois ja peilillä/valolla/pienellä ruuvimeisselillä paikalleen. Ompa keksintö saabin insinööreiltä, immun letkut ja immu pois tieltä, ja toiselta puolelta akku pois. Olisi pitänyt vaihtaa ledit koska ne kestää vähän paremmin...
Sitä oikeaa etsiessä...
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Raser »

Mikäs on tämän pysäköintivalon = parkkivalon = parkeringsljuslampa (minulla on vain ruotsinkielinen ohjekirja) tyyppi/malli?

On näköjään W5WT10

En kyllä ole ikinä parkeerannut autoa sellaiseen paikkaan missä pitäisi parkkivalot jättää päälle. Taitaa olla melkoinen muinaismuisto nuo parkkivalot autoissa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Termos »

Raser kirjoitti:
Ke Heinä 08, 2020 14:47
En kyllä ole ikinä parkeerannut autoa sellaiseen paikkaan missä pitäisi parkkivalot jättää päälle. Taitaa olla melkoinen muinaismuisto nuo parkkivalot autoissa.
Kas, olipa vaihteeksi tuttua Raseria tuo kommentti :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Nii eihän noita valoja tarvita - mutta kattatussetä saattaa konahtaa jos ei noi toimi... Itellä olis kattastus kohta ja pitäis purkaa tavaraa jotta saisi noi tuikut vaihettua ;-(
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ainakin täällä Keski-Suomessa on nykyään yleistä, että ajetaan pelkillä parkeilla. Itse olen epäillyt, että jotkut kuvittelevat, että parkit vastaavat päivävaloja. Aika uskomatonta, jos homma johtuu siitä, että molemmat ajovalot on pimeänä :twisted:

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Parkkipolttimot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyvä ne olisi olla ehjät, jos sattuu se ajovalo sammumaan, niin vastaantulijat ei luule pimeällä polkupyöräksi, mopoksi tai muuksi kapeammaksi laitteeksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin