stage

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

stage

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Mitä tarkoittaa stage 1,2,3 koneessa,9-5 2,3turbo? Kun oli vaikea löytää nollausmittarista vain runnonnumeron perusteella?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: stage

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Viritysasteita ts. kuinka paljon viritetty.
Tsekkaa esim maptunin kotisivut,siellä nuo on kerrottu.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: stage

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Voi stage olla joko bensaviritys tai myös etanoli/bensa ja voi jos viritetty niin obd- puolikin olla avattu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

Re: stage

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Mistä minä sen nyt löydän?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: stage

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Staget eli viritykset näkee joko lukemalla ecua osaavan toimesta saabin omalla tech tai jos autossa laitettu esim ahtopainemittari josta näkee että ahtaa enemmän ahtopainetta kuin vakiona auton kuuluisi.
Joissain tapauksissa jos steg on ostettu maptun, bsr jne viritysfirmoilta niin ecussa on yleensä tarra. Muilta esim klubin softavirittävien jäljiltä viritys ei näy kuin tuo tech ja osaava lukija kautta.

Mistä tämä stage pohdiskelu on tullut? Onko sulla tietoa että olisi viritetty vai oletko aikeissa virittää?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: stage

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja jos rauta on vakiota, niin autohan on todellisuudessa max stage 1. Kaikki siitä eteenpäin vaatii rautamuutoksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: stage

Viesti Kirjoittaja Termos »

Juuri näin.
Tosin asian toteaminen voi toisinaan vaatia työntömittaa, koskapa Stage2/Steg2 -viritystasoon riittää 2,5 tuuman pakoputki katalysaattorilta taaksepäin.
Käytännön merkitys näissä virityseroissa on olematon, noin 5Hv/5Nm, mutta onhan se aina suotavaa pitää softa- ja rautamuutokset linjassa :wink:

Jos kyseinen auto on täysin outo, eikä sen historiasta ole saatavilla tietoa, niin ensimmäinen homma on selvittää autoon asennetun turboahtimen tyyppi. Sen tiedon perusteella on helpompaa selvitellä autoon mahdollisesti tehdyt muutokset.

2,3 -litraisia femmoja on valmistettu kahdella turboahtimella, Garrett Gt17 ja Mitsubishi TD04-15T. Ahtimet ovat keskenään vaihtokelpoisia, TD04 on näistä se parempi, ja niitä yleisesti asennetaankin virityskäyttöön.

Tuossa yksi linkki, jossa kerrotaan ahtimien ulkoiset erot:
viewtopic.php?t=165320
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin