Ulkopeilin purku ohjeet.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Ulkopeilin purku ohjeet.

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Pitäisi tuo ulkopeili purkaa siis peiliosa irti siitä auton ovessa olevasta runko osasta.

Kun saa irroitettua niin pääsee katsomaan tuota peilin kääntömoottoria jota ei muuten saa

näkyviin. Auto on vuosimalliltaan 2008 mutta samanlainen jousi hommeli on siellä ollut jo

pitkään.

Apua odotellen terv: SenioriSaabisti
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ulkopeilin purku ohjeet.

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Lasi taustoineen lähtee, kun saa sitä pitelevän piparkakunmuotoisen langasta muotoillun lukkorenkaan levitettyä auki.

1. Säädä peili näyttämään äärimmilleen "ulospäin", ts. niin että peililasin ja kotelon väliin jää auton puolelle mahdollisimman suuri rako (ylös-alas-suunnallakin voi herkutella, jos sillä näyttää olevan suotuisa vaikutus sen raon kasvattamiseen).
2. Paikallista syntyneestä raosta pilkistävät rautalangan päät (tässä on otsalamppu tai muu lamppu avuksi).
(2b. jos rako ei ihan tunnu riittävältä, peililasia taustoineen voi varovasti kammeta auton puolelta hieman enemmän ulospäin: siinä on hiukan joustoa, mutta rikkoutumisen tai taustasta irtoamisen vaara on olemassa)
3. Purista kapea- ja pitkäkärkisillä tongeilla rautalangan päät yhteen ja kampea päät pois hahlosta, johon ne on lukittu. Tonkien sijasta voi myös käyttää kapeaa talttapäistä ruuvaria ja kammeta päät hahlosta yksi kerrallaan; ei niiden tarvitse sieltä samanaikaisesti lähteä, eivätkä ne pistä kovin lujasti hanttiin.
4. Kun kumpikin langapää on vapautettu hahlostaan, ne leviävät peilikotelon sisällä, vastaavasti lukkorengasrinkula laajenee vapauttaen lasin peilirungosta.
5. Vedä/kampea lasia eri puolilta varovasti ulospäin kotelosta --> lähtee liikkeelle ja putoaa käteen tai johtojensa varaan.
6. Irroita lämmitysjohdot abikoistaan sekä mahdolliset himmennyksen johdot --> lasi on irti ja kotelon salaisuudet paljastuvat.

Kotelon sisäpuoleltahan saa sitten vapautettua ne värikuoren kiinnityskielekkeet ja siten koko kuoren, jos esim. tarvitaan lisätilaa tai tutkimusruokahalu alkaa kasvaa syödessä.

Lasin ollessa irti kannattaa myös muistella, onko se "lepattanut" ajossa, lämmennyt hitaasti, tai onko lämmitysvastuksen kuvio huureteisella lasilla epäääräisen utuinen. Kaikki tämä viittaisi 2-puolisen teippauksen väsymiseen lasin ja mustan taustan välissä, joten lasin kokonaisvaltainen irrotus, taustan puhdistus ja uudelleenliimaus koko alaltaan luonnistuisi tässä samalla?

Kokoamisvaiheessa kannattaa muistaa, että lasin saa takaisin paikalleen myös lukkorengasta levittämättä: sen renkaan voi asetella hienosti paikalleen ja päät hahloonsa, ja sen jälkeen huolellisen kohdistuksen jälkeen järkevää voimaa ja tuntumaa käyttäen painaa-napsauttaa lasi takaisin asemaansa. Johtimet tietysti ensin liittimiinsä kytkien.

EDIT: alkuperäisen kysymyksen uudelleen luettuani tajusin vastanneeni aivan väärään purkuvaiheeseen :oops: , mutta jätettäköön tuo nyt tänne vastasen varalle. Toivotaan, että joku huolellisempi lukija, joka on purkanut koko peilin, jatkaisi tästä!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Ulkopeilin purku ohjeet.

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Kiitos Suomik peilin lasin irroitus ohjeesta. Itsellä on alkuperäinen peili osina mutta kun kääntömoottoriin

ei pääse muuten käsiksi kun irroittamalla koko peiliosa oveen tulevasta runko osasta. Siellä on jäykkä pyöreä


jousi mutta mulle ei ole selvinnyt että millä sen saa avattua. Kummassakaan päässä ei ole normi lukko rengasta.

Kääntömoottori on suojattu alapuolelta kannella joka kiinni 3 ruuvilla joista yhden saa pois, mutta peili täytyy

"jakaa" erilleen jotta pääsee tutkimaan kääntömoottorin sielunelämää.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ulkopeilin purku ohjeet.

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo, juuri tästä hoksasin (liian myöhään) olevan kysymys.

Itse kuljin taannoin tuon saman polun suunnilleen samaan vaiheeseen, missä sinä olet nyt, mutta homma jäi kesken kun tarvittin ajoon se auto, jossa peili oli kiinni. Piti vain laittaa peili takaisin nippuun, enkä ole sittemmin palannut aiheeseen, vaikka se edelleen joskus kaiveleekin.

Ei tuo Saabin tilttipeilien toteutus ole markkinoiden parhaita: ei ne monellakaan tunnu kunnolla liikkuvan, ja joilla liikkuu niin väärässä syklissä väärään suuntaan. Itellä kuskin puoli toimii (tarvii nykyisin ulkopuolista avustusta) ja pelkurin puoli on ollut täysin mykkä koko minun omistusaikani. Veikkaan että siellä on mekaniikan sijasta sähköpuolella häikkää.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ulkopeilin purku ohjeet.

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

J.V.A kirjoitti:Pitäisi tuo ulkopeili purkaa siis peiliosa irti siitä auton ovessa olevasta runko osasta.

Kun saa irroitettua niin pääsee katsomaan tuota peilin kääntömoottoria jota ei muuten saa

näkyviin. Auto on vuosimalliltaan 2008 mutta samanlainen jousi hommeli on siellä ollut jo

pitkään.

Apua odotellen terv: SenioriSaabisti
Koko peili lähtee irti seuraavasti.

-Sisäpuolelta sivuikkunan kulmasta muovikolmio pois
-Liitin irti
-Eristetyyny pois
-4 ruuvia irti (3 liittimen ympärillä, yksi oven rungossa liittimen oikealla puolella)
-Muljauta peili irti rungosta

En tiedä missä tuo kääntömoottori sijaitsee, mutta löytynee kun purkaa vielä yllä olevien ohjeen mukaan koko peilin...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ulkopeilin purku ohjeet.

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Olisko tästä mitään apua noihin kääntymis ongelmiin. http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ing+mirror
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Ulkopeilin purku ohjeet.

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Hyvät ohjeet joista suuret kiitokset white9-5:lle!

Mutta tuo purkuhomma pikaisella lukemisella ei selvinnyt. Siis peiliosa kokonaan irti ovi osasta.

Oli näköjään myös Suomi poika päässyt myös ohjeistamaan korjausta, hyvä!

Nyt odotellaan tuota erittely vinkkiä.

T: SenioriSaabisti
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ulkopeilin purku ohjeet.

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Eli siis haluat saada peilin muovikuoren irti alumiinisesta kolmio-osasta, joka tulee oven kiinni? Tämä kiinnostaa itseänikin kun pitäisi maalata nuo alumiinikolmiot.
9-3 aero sedan man -05
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Ulkopeilin purku ohjeet.

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Sitä tässä odotellaan.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Vastaa Viestiin