Turboko hajosi?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jja78
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 02:34
Paikkakunta: Turku

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja jja78 »

Moro!
Itsellänikin hajosi kesken ajon turbo, näyttävän valkoisen savun saattelemana nilkutettiin kotiin. Otin turbon irti ja se olikin tosiaan ihan tattis. Tänään sain uuden turbon paikalleen, mutta valkoinen savustus jatkui. Ensin se väheni tasaisesti ja lähes loppuikin, mutta kun lähdin ajamaan, alkoi taas valkoista savua tupruamaan. Onkohan tuolla nyt öljyä putkissa niin paljon, että savustus jatkuu? Onko tietoa tai valistuneita arvauksia? Kone käy ihan tasaisesti tyhjäkäynnillä, eikö vikavalot pala.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja anv »

Itse kokeilisin ensimmäisenä tarkistaa öljyn ja jäähdytysnesteen tason. Jos kaikki OK, ajaisin pakoputken kuumaksi. Eli vaikkapa satkun alueella kiihdyttelisin pikkuvaihteilla. Toki seuraten mittaritaulua haukan lailla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Savuttaa niin kauan kunnes pakoputkistoon päässyt öljy on kärisrynyt pois. 9000 meni noin tankillinen bensiiniä jonka jälkeen ei enää ylimääräisiä savuja näkynyt. Katalysaattoriin päässyt öljy saattaa vaatia katin vaihdon mutta sen näkee sitten myöhemmin.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
jja78
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 02:34
Paikkakunta: Turku

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja jja78 »

Kiitos vastauksista! Hieman olen ajellut auton kanssa ja kyllä savu vähitellen on vähentynyt. Öljyt ja vedet pysyy siellä missä pitääkin.

Edelleen tuntuu olevan jotain ongelmaa. Paikallaan ollessa kierrokset nousee hyvin, mutta liikkeellä tuntuu tukkoiselta, eikä kierrokset nouse yli 4000 kieroksen millään. Mistä sitten seuraavaksi pitäisi lähteä eteenpäin? Välijäähdytin tai downpipe? Välissä oli myös jokin mystinen sytytyshäikkä, joka näillä näkymin hoitui putsaamalla tulpat ym.

Onko Turun alueella Saabeihin pätevöitynyttä korjaamoa? Tai muuten vaan innokasta Saab-tietäjää, jolta voisi kysellä apuja?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vikakoodeja tullut luettua?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jja78
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 02:34
Paikkakunta: Turku

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja jja78 »

Tavalline OBD- lukija ei osannut lukea koodia. Akku oli irti korjausten ajan, eikä sen jälkeen ole ollut mitään aktiivisena :oops:
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jos siinä on katti ja se on saanut öljyä paljon, saattaa se olla kaput/ tukossa. Isän aikoinaan omistamassa Vollessa lähti katin sisuskalut irti ja pikkuhiljaa meni pönttö tukkoon, aluksi kone kierti normaalisti, mutta pikkuhiljaa maksimikierrokset laski kunnes ei jaksanut kierrättää kun reilua tyhjäkäyntiä. Katti irti ja kokeilemaan kiertääkö normaalisti?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin