Turboko hajosi?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab1968
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 09:13

Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Saab1968 »

Auto siis Saab 9-5, vm.2007 ja 2.0 koneella. Matkalla Vantaalla alkoi hirveesti vaalea savu tulla. Ajettiin parkkiin parinsadan mertin päähän, missä auto vieläkin on. Öljyt oli lähes kadoneet.
Nyt tarvittas vinkkejä, kannattaako kunnostaa itse. Mistä saa edullisemmin turbot, katalysaattorit ja muut mitä tarvii.
Toinen vaihtoehto on myydä rikkinäisenä pois, mitä voisi hintana pitää? Ja onko yleensä tee se itse henkilöt kiinnostuneita ostamaan? Saab on automaattivaiheinen, muuten kaikki toimii kuten pitääkin, katsastettu ja siisti päältä ja ulkoa. Ajettu n.225000 km.
Kiitos jo vastauksista. -taina-
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Mulla kävi samalla lailla reilu viikko sitten.
Onneksi ei kumminkaan ollut kaikki öljyt hävinnyt, eli ei muuta tuhoa kun turbo vaan.
Katsoitko öljyt silloin heti kun huomasit tuon turborikon, eli moottori lämpimänä? Se ei välttämättä näytä öljyjen todellista määrää kuumana.

Tilasin turbon Speedpartsilta, viime sunnuntaina tilasin ja torstaina oli turbo kotiovella.
Tilasin sen turbosarjan, missä oli turbo, tiivisteet, pinnapultit, öljyt, öljynsuodatin ja glygolit.
Nyt pitää olla ensi perjantaihin asti jalkamiehenä, kun vasta silloin sain järkevän hintaisen vaihtoajan.

En sinuna lähtisi myymään autoa rikkinäisenä, ennen kuin saat selville kokonaisuuden tuhosta. Se katalysaattori tuskin on ottanut siipeensä vielä tuosta. Jos säkä on käynyt sinulla, että ei ole muuta rikki, niin turbo ja vaihtotyö tulee kustantamaan 700-1000€, niin sillä kannattaa laittaa vielä autosi kuntoon, kun sillä on arvoa kumminkin ehjänä vielä 4000-5000€, kunnosta riippuen.

Edit: En tilannut turboa Sppepartsilta, vaan Maptunilta.
Viimeksi muokannut henkkaw10, Ma Kesä 11, 2018 03:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 95 2.3t autom.-06
Saab1968
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 09:13

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Saab1968 »

Kaikki öljyt ei ollu menny, joten toivoa on. Kannattaako harkita niitä kunnostettuja turboja, mitä voisi kotimaasta saada? Onko iso työ laittaa itse, jos jonkinverran autoja on remontoinut?
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Tuosta alkuperäinen Garret turbosetti tiivisteineen ja nesteineen Maptunilta Ruotsista: https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... neste.html

Tai tuosta samasta paikasta "tarvikemallin" paketti: https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... eella.html

Tai tuosta pelkkä ahdin tarvikemallisena : https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... -saab.html

Tulee muutamassa päivässä kotiin paketti.

Jos olet eteläsuomesta tai saat auton Hämeenlinnaan helposti, niin voin vinkata edullisen pajan vaihdolle.
Saab 95 2.3t autom.-06
Saab1968
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 09:13

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Saab1968 »

Kiitos sulle vinkeistä. Satakunnasta ollaan, ehkä täältäkin joku edullisempi paja löytyy.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saab1968 kirjoitti:Onko iso työ laittaa itse, jos jonkinverran autoja on remontoinut?
Ei ole iso työ, perustyökalut riittää, eikä hommassa vaadita mitään erikoisosaamista. Onnistuu "kenttäolosuhteissakin", tosin vaihtotyössä pitää päästä ruuvaamaan myös auton alta. En tekis kerrostalon parkkipaikalla, ei sillä, ettei ois mahdollista, mutta ne ne uteliaat kyylääjät 8)

Edit: Aikaa tuohon remppaan kannattaa kyllä varata, osa irroitettavista pulteista/muttereista sijaitsevat aika ahtaissa paikoissa. Jokunen niistä, esim. pakoputken kiinnitysmutterit ahtimeen voivat olla työläitä irroittaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saab1968
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 09:13

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Saab1968 »

No nyt on uus turbo paikoillaan, mutta koeajossa nosti tyhjäkäynnin kierrokset melkein 4000. Eikä jaksanut käydä kunnolla.. Mitäs sitten seuraavaksi??? Kiitos taas etukäteen neuvoista :wink:
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Katottu onko kaasuläppäkotelo miten öljys ja liassa?
Jos pahasti roiskinu öljyä ahtopuolel ( näkee ahtoputkesta) ni putsaisin kaasuläppäkotelon ja coolerinkin.
Kaikki varmasti laitettu kiinni eikä jääny ilmavuotoa joka sotkis tk.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Menikö DP myös uusiksi? Ma huuhtelin coolerin ja letkut/putket semmöisen öljysumun jälkeen kunnolla ja ajatelin että kyllä käy mutta tuho oli jotekin tapahtunut. Eli ahtimen lisäksi oli tarvis asenta uusi DB koska katalysaatori oli täydelisesti tukossa ja kallimpi varaosa oli uusi kaasuläppäkotelo koska alkuperäinen ei suostunut enä mitenkään toimimaan.
Saab1968
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 09:13

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Saab1968 »

Siis mikä toi dp kansankielellä on, mistäs niitä saa ja paljonko kustantaa? Voisiko olla lambdat sekasin?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Dp on downpipe ovat mitä yleisesti käytetään, suomennosta en ole tuolle kuullut. Eli ahtimesta lähtevä pakoputkiston ensimmäinen osa ja joissain autoissa (- 98 lähtien yleistynyt) tuossa on kattikin samassa putkessa.
Jos vikaa katissa niin esim käytettyjä ehjiä löytynee tältäkin foorumilta kun laittaa ostoilmotuksen tuonne kauppaosioon. Noita tulee myyntiin kun viriin vaihdetaan isompaa dp ja putkistoa.

Lambdat voi hakea vähän aikaa jos karstaset ja raskas käynti tulla siitä muttei ne minusta tk nosta ja jos 1 .säätölambda ja 2. mittauslambda ei toimis tai mittausero ihan puissa niin syttys kyllä jo vikavalokin.
Nollata ecua voi sulakkeen ( nro 17) käyttämällä irti tai irrottaa akun kengän 10-15 min ajaksi niin ottaa aluksi tehtaan perussäädön.

Sitten lambda 1. eli säätölambda seokselle on ennen kattia ja lambda 2. eli mittauslambda päästöille on katin jälkeen. Ja jos joutuu joskus uusimaan niin orkkis bosch tekemä on se joka toimii ja joita löytyy varaosaliikkeistäkin orkkis saabin liittimel tai vähän halvemmat ns yleismallin joka kiinni että vanhasta johot poikki ja liitetään mukana tulevilla liittimillä. Saksasta, eestistä, ebay jne saa jonkun verran halvemmalla noitakin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab1968
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 09:13

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Saab1968 »

Testaillaanpa nämä..
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Imuputki melko varmasti väärin kiinnitetty ahtimeen
Saab1968
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 09:13

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Saab1968 »

No nyt on tyhjäkäynti normaali, ja muutenkin käy hyvin. Ainoa vaiva on, että moottorin vikavalo alkoi palamaan. Käytettiin testerissä, oli näyttänyt vikaa kaasuläppäkotelossa. Se putsattiin ym ja taas vikavalo syttyi. Mitkä viallisen kaasuläppäkotelon "varsinaiset" vaivat on käytännössä?
Onko hyviä vinkkejä mistä kannattaa uusi tilata, tai oisko jollain vaikka Satakunnassa sellanen tarjolla? Kiitos taas ;)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Turboko hajosi?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mitä haulla noita lueskellu niin kaasuläppäkotelon oireita yleisesti nykiminen, tyhjäkäyntiongelmaa mm seilaus, käynnistysongelmaa, vedon puute ja pahimmillaan limb home tilaan meno.
Vikakoodin numero olis hyvä laittaa tännekin jos jossain ylhäällä niin saattas joku kohtalontoveri muistaa omasta mikä ollu silloin vikana. Kotelostakin antanee parikin eri koodia.
Johonkin vm asti oli ainakin haperot johdot kotelon sisällä, muuten mm läppä väljä, soleinoidi tai asentotunnistus temppuilee.

Uusien hintoja saabista en tiedä ja käytettynä ehjän saaminen oma riskinsä kun tuntuu olevan aika hyvin kuluva osa. Vähän ajetusta alta 200tkm tai purkuautosta johon uusittu ehkä sais vähän pitempään toimivan. Voi olla että peruskorjattunakin saattas saada, siitä fiksummat voivat vinkata jos tietoa..

Verrokkina tuosta emännän t5 volvosta kattelin kaasuläpän asentoa ennen juhannusta online datana lukijalla tk sekä ajossa. Siinä jää tk:lla läppä vähän auki ja läppä myös liikkuu sekä tk sekä tasakaasulla pikkusen seilaten mutta ei anna kylläkään vikakoodia. Kaasuttaessa ja moottorijarrulla tulee viive ja sitte tempasee. Peruskäynti on 50-100rpm normaalia alempi ja hiukan hakee sen takia kun yrittää nostaa oikealle tasolle josta taas tippuu.
Tuos mulla on tiedos et hajoava osa jo vm ja osan valmistajan takia ja noita koteloita tuohon saa halvemmalla tehtaan peruskorjaamanakin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin