Ongelman tyrkkäs.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jahimees
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 19:53

Ongelman tyrkkäs.

Viesti Kirjoittaja Jahimees »

Moro,kun löin femman tulille niin mittaristo oli täysin mykkä sekä auto limpissä,kotiin "ryömiessä" auto sammui pari kertaa.aamulla starttaamaan niin ei henkeä koko vehkeessä,eri akku paikalleen ,ei niin mitään elon merkkiä.kun raplaa virtalukkoa niin välillä yrittelee käyntiin,tekkiä ei löydy tältä kylältä.
MikkoLaine
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Huhti 16, 2014 19:13
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Ongelman tyrkkäs.

Viesti Kirjoittaja MikkoLaine »

obd-lukijalla tsekkaa koodit, täältä hakuun ni tiedät mistä kyse. ei välttämättä osota suoraan viallista osaa kylläkään, saattaa oireilla.

juutuupista löytyy videoita limp home -moden resetointiin. 5min homma, johon enskertalaisena menee 30min.
muista myös nappasta ecun sulake pois ni nollaantuu vikakoodit samassa.
se nyt voi jo selittää miksi sammui pari kertaa kun ei se nilkutustilassa tuppaa käynnissä pysymää niinku normaalisti.

toki, limppi ei pitäs ihan turhasta tulla.. itellä kyllä joskus meni... resetoinnin jälkee ei tullu takas, eli oli joku hetkellinen juttu...

mutmut.. tuleeko resetoinnin jälkee vikakoodit takas jne?


...mikäs muuten limp home -moodin aiheuttaa? mikä triggeroi sen vai onko useilla eri auton toiminnoilla jotenki mahdollisuus käskyttää se päälle?
96 1.5 v4 -76
9-5 stw 2.0t -02 - purkuauto, osia myynnissä
9-5 stw 2.0T -02
99 GL 2.0 -84 - myytävänä, yv:llä lisätietoja
900S 3d -90
Jahimees
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 19:53

Re: Ongelman tyrkkäs.

Viesti Kirjoittaja Jahimees »

Resetoin limpin ja otin ecun sulakkeen irti,kerran löi startin päälle ja sen jälkeen taas henki pois,ei pyhää pöläystä,pitää vissiin haalata pajaukolle.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ongelman tyrkkäs.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko akussa virtaa? Ettei olis laturi oikarissa tms. niin että vetää akun heti kuivaksi. Tarkoittiko ei mitään henkeä vehkeessä, että mikään ei toimi enää, vai että moottori ei käynnisty?

Omakohtainen kokemus akun kyykähtämisestä oli kyllä alkuun hämmentävä. Auto ikäänkuin "kuoli" yön aikana. Akun lataamisen jälkeen vielä pystyi ajamaan ja kävin ostamassa uuden akun. Silloin tosin ei mitään Limb home -tilaa mennyt päälle tms. kun vaan moottorin sai käyntiin, auto toimi ihan normaalisti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ongelman tyrkkäs.

Viesti Kirjoittaja automies »

Mitäs, jos laittais ensin kiinni akun, joka on varmasti kunnossa ja täydessä latuussa. Sit mittais pihtimittarilla vuotovirran ENNEN kuin kääntää avaimesta eli ennen kuin mikään lastuaivoista herää. Jos nyt vuotovirta on liian suuri, laturissa tai startissa, miksei muuallakin, on hämminkiä.

Jos vuoto ei ole kohtuuton, avaimesta kääntäen pitäisi mittariston herätä. Jos ei, voisi kokeilla käännellä avainta useamman kerran starttaamatta. Jos mittaristo välillä tai edes kerran herää, virtalukon pohja vaikuttaisi syylliseltä.

Jos mittaristo on koko ajan mykkä, voisi mitata jostain - tupakinsytkä? - että virtalukko ylipäätään toimii. Eli tulee jännite virtojen ollessa kytkettynä. Tietysti bensapumpun surahduskin kertoo toiminnasta, sehän nostaa paineet ennen starttia.

Sitku vihdoin kääntää avaimen starttiasentoon, niin naksahtaako edes startin solenoidi? Jos ei, niin on joko startissa tai ylipäätään sähköissä isompi vika.

Tietysti hyvä lähtökohta on tarkistella (kaikki) sulakkeet. Avain pois virtalukosta. Yleismittari ohmiasentoon ja kokeilemaan sulakkeiden päällä olevista aukoista, että paukut on ehjiä. Jos sulake on ehjä, sen yli ei saisi 1 ohmia enempää jäädä, mittarista riippuen 0.2 - 0.4 ohmia on hyväksyttävä. Voi löytyä yllättäen joku napsahtanut paukku, jota ei tulisi heti ajatelleeksi.

Jos ylläoleva vaikuttaa lähinnä heprealta, pyydä joku joka ymmärtää mitä yleismittarilla tehdään, avuksi. Jos ei selviä, kaikki em. havainnot voi auttaa sähkäriä, jos joudut viemään pajalle.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Jahimees
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 19:53

Re: Ongelman tyrkkäs.

Viesti Kirjoittaja Jahimees »

Kait se on virtalukon pohjassa vika,akussa virtaa ja mittaritaulun valot syttyy välillä ja samaten myös starttaa välillä mutta kun virrat on päällä lämppärin puhallin mykkä samoin kuin bensapumppu ei myöskään surahda.
Jahimees
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 19:53

Re: Ongelman tyrkkäs.

Viesti Kirjoittaja Jahimees »

Syyllinen oli viallinen virtalukon pohja,nyt pelittää.
Jahimees
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Su Loka 20, 2013 19:53

Re: Ongelman tyrkkäs.

Viesti Kirjoittaja Jahimees »

Obd testerin mukaan ajonesto oli päällä,puoliksi tottakin kun eihän sillä pystynyt ajamaan. :lol:
Vastaa Viestiin