Aerossa jotain tehonpuutetta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Varmaan tästä aihesta on paljon kirjoiteltu, mutta kysyn silti. Elikkäs -03 2.3l Aero, tekee kiihdyttäessä seuraavaa. Jos lähtee vaikka paikaltaan Sport asennolla niin että painaa kaasun pohjaan nopeasti niin ei sillälailla hyökkää vaan alkaa kiihtyä tasaisesti, ja kun on loota vaihtanut jo kolmoselle niin alkaa ahtamaan enemmän ja sitten kiihtyy kyllä. Mutta alkukiihdytyksessä meno on aika verkkaista Aeroksi.

Jos taas ajat vaikka 60kmh ja painat kaasun pohjaan niin äkkiä vaihtaa pienemmälle ja sitten taas meno on kuten pitää. Vauhtia saa kaasu pohjassa nopeasti 160kmh ja ei puudu eli bensaa kyllä saa. Mutta alussa siis sellainen puutunut alue että mennäänkö vai ei.

Ahdot ei mene punaiselle missään vaiheessa, lähelle rajaa kylläkin eli turbo taitaa olla kunnossa eikä auto pölläyttele. Mitään softavirityksiä ei ole, eli vakio-ohjelmalla mennään. Itsellä tuli mieleen että kuuluuko Aeron olla vakiona sellainen aluksi kuminauhamainen ja sitten mennään, vai onko jossain joku vialla, tulisiko kellään mieleen jos vaikka sama oire olisi joskus vaivannut 8O
Sitä oikeaa etsiessä...
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tomaatishan aina rajotetaan vääntöä alhaalla ja alemmilla vaihteilla.

Erimerkkinen mutta esim emännän volvo S60 -01 2.3l T5 250hv/300Nm on ihan samanlainen kuminauha paikaltaan lähties mutta maantiellä kyllä alkaa jytää ja ihan ok laite. Verrokkina samantehoseen mutta 100Nm vääntävämpään manuaali tonnariin on melkonen kun se taas lähtee ku hauki rannasta jos sutimiselta jotain pitoja saa :D

ps. virissä yleensä automaateissa nousee vääntökin sinne 400Nm jonka tomaatit vielä kestää ja kunnon softaajat osaavat sinne väännön rajoituksetkin huomioida.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Se turbo-mittari on joku ilmamassamittari tms ja ohjelmoitavis just sellaseks kuin haluaa. Eli ei kerro mitään auton kunnosta tai kulkupuolesta. Koriste.

Ja juu, kyl sen viislovisen tomaatin vääntörajottimen huomaa. Kannattaa opetella polkeen ohituksis siten, että ei vaihda kakkoselle :wink: Ja valoistaki lähties saa jalalla kikkailtua niin, et vaihtaa kolmoselle aikasemmin ja sit vasta hönkää sopivasti. Tai sit poistaa rajottimen kokonaan. Tosin kai sille rajotukselle syynsä on voimansiirros.

Edit: ja onhan myös manuaaleis vääntörajottimet pikkuvaihteille. Tosin kai ne on enemmän tai vähemmän kaikista poistettu tai ainaki nostettu.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Juu omas tontus rajoitukset on jo poistettu :roll: Tomaatis en poistas vaan jättäsin turvaamaan, ehkä jos jotain pikku viilausta mikäli softaajal on kokemusta miten ja jos järkevästi saa sillä jotain hyötyä.
Yleensä sit jo konekin on taas liian laiska, vaatis lisää tehoa ja noidankehä alkaa olla valmis :D

Saabista en tiedä mut volleen ainakin on jotain tehtaan lootan päivityksiäkin, ei kuitenkaan mitään radikaalia vaan enemmin normiajos vaihtoja nopeuttavaa ja pehmentävää. Sitä puuttuko ne alajenkoihin tai rajoituksiin en kyllä usko. Halutessa erikseen tai konetta virittäessä samalla softaajat jotain muutoksia tekevät laatikkoon mutta harkiten ja voimansiirron ehdoilla.

Suorsa , vesa67 jne softaajilta (jotka sua lähinnä jos asetuksia muutella haluaa) kysysin sinuna onko mitään hyötyä tai järkeä sorkkia lootan vääntöasetuksia.

Meillä saa olla noin ku emäntä ei noita liikennevalolähtöjä harrasta eikä etuveto tomaatti muutenkaan varttimailin tykki ole mutta tykkää sen sijaan erittäin paljon maantiellä ajaa ku on voimaa siellä kunnol ohittaessa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Suorsan tunnen hyvin vuosien takaa, käyn varmasi piipahtamassa kun saan käytyä leimalla ensin. Edellisestä aerosta on jo sen verran aikaa että on unohtunut automaatin luonne, ja tosiaan se 400nm se tomaatti kestää turvallisesti muistan edellisestä.
Sitä oikeaa etsiessä...
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

On nämä ihmeellisiä laitteita. Kävin hakemassa päästölaput ja lukemassa vikakoodit, ensin ei eloa obd pistokkeesta mutta oli vain pinni irti. Päästöt ok ja yksi vikakoodi kuitattu, ajo korjaamolta kotiin ja moottorin vikavalo syttyi ei palanut aiemmin. Tätäkin yksilöä saa korjata enemmän kuin ajaa sillä, joka päivä jotain uutta ylläriä :D

Muuten se valo sammui kun ajoin konttorilta kotiin, ja ei ole sen jälkeen syttynyt :D
Viimeksi muokannut jupasaab, To Kesä 21, 2018 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sitä oikeaa etsiessä...
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vikavaloon nyt on varmaan satoja vaihtoehtoja helpoimman olles luokkaa bensakorkkia ei oo maltettu kiristää kahta vai kolmea naksua. Siitä valosta ei kannata tehdä johtopäätöksiä ennen koodien lukasua :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Suorsalla käynti ja biopower purkissa. Kyllähän se vaikutti varsinkin motarilla kun painaa pohjaan 100km/h vauhdissa niin lähtee hyvin vetämään, mutta edelleen paikaltaan tai hiljaisessa vauhdissa kiihtyy kun tavallinen 9-5. Kaverilla -05 9-5 automaatti (ei aero) ja tuntuu jopa hätäisemmältä vaikka hevosissa pitäisi olla aikamoisesti eroa. Joku tuossa nyt mättää, open sid ehkä kertoisi jotain mutta mitä sieltä pitäisi katsoa?
Sitä oikeaa etsiessä...
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Jos sieltä softasta ei ole eliminoitu 1 ja 2 vaihteen väännönrajoitusta niin ei se siitä silloin miksikään muutu. Jos openSidistä löytyy ECMS niin katso minkä arvon antaa täydessä kiihdytyksessä pienillä vaihteilla
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Katsotaan kun päästään taas ratin ja penkin väliin. Vaikka pienien vaihteiden rajoitus olisi päällä (eikö pidäkin) niin tuo mainitsemani verrokki kaverin normi saab on hätäisemmän oloinen ja myös automaatti...
Sitä oikeaa etsiessä...
just_igor

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Tarkistaisin moottorin puristuspaineet, vaihtaisin kaikki mahdolliset suodattimet ensisijaisesti raitisilma ja bensasuodatin, samalla kannattaa uudet tulpat iskeä. Huoltaisin myös vaihdelaatikon huuhtelemalla se ja vaihtamalla öljyt. Eli perushuoltoja...
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Tulpat, kassu, moottoriöljyt, ilmansuodatin vaihdettu. Paineissa tuskin mitään koska vetää vauhdissa kiihdyttäessä tosi hyvin. Mittasin kokeeksi 100km/h vauhdista kaasu pohjaan 5sek ja 140km/h. Lootaöljyt menossa vaihtoon kun saan öljyt hommattua, bensansuodatin jos olisi tukkeessa niin kai hyytyisi. Auto ei kuitenkaan nyi missään vaiheessa, käy ja käynnistyy hyvin ei herjaile mitään.
Sitä oikeaa etsiessä...
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Sellaista ei sidissä ole kuin ECMS, mutta luulen että se on nyt siinä että pienien vaihteiden rajoitus on päällä koska toimii kuitenkin hyvin kun vauhdissa kiihdyttää. Vaihdetaan nyt ne laatikkoöljyt ensin kunhan saan öljyä, hommaisin sen 20L kannun jos joku lähtisi kimppaan, litrahinnaksi jäisi 10€ kun tilaa isomman kannun. Sitä en ymmärrä miten se raitisimasuodatin vaikuttaa kiihtyvyyteen, vai oliko tarkoitus vaan että huolletaan autoa. Tuo open sid on vähän tuntematon minulle, en oikein ymmärrä mitä kaikkea sieltä löytyy tai mikä on niiden tarkoitus.
Sitä oikeaa etsiessä...
just_igor

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

jupasaab kirjoitti:Sellaista ei sidissä ole kuin ECMS, mutta luulen että se on nyt siinä että pienien vaihteiden rajoitus on päällä koska toimii kuitenkin hyvin kun vauhdissa kiihdyttää. Vaihdetaan nyt ne laatikkoöljyt ensin kunhan saan öljyä, hommaisin sen 20L kannun jos joku lähtisi kimppaan, litrahinnaksi jäisi 10€ kun tilaa isomman kannun. Sitä en ymmärrä miten se raitisimasuodatin vaikuttaa kiihtyvyyteen, vai oliko tarkoitus vaan että huolletaan autoa. Tuo open sid on vähän tuntematon minulle, en oikein ymmärrä mitä kaikkea sieltä löytyy tai mikä on niiden tarkoitus.
Mitä tukkoisempi suodatin sitä huonommat alaväännöt...
Ja täydennän sen verran että laatikon öljyt ei vaikuta tehoihin millään tavalla, mutta sitä kautta pääsee hieman näkemään missä kunnossa loota on... Ja varsinkin automaatissa täytyy pitää hyvää huolta öljyistä sillä se ratkaisee laatikon eliniän. Huonossa kunnossa oleva vaihdelaatikko pyörii raskaammin ja sitä kautta vaikuttaa tehoihin mikä näkyy varsinkin alhaisilla kierroksilla\nopeuksilla...
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Aerossa jotain tehonpuutetta?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Siis raitisilmasuodattimesta on siis kyse, sehän vain putsaa kabiiniin tulevaa ilmaa. Laatikkoöljyn vaihdon tarve on kyllä tiedossa, ja se olikin ohjelmassa. Teen kaikkiin autoihin täyden huollon aina, se tehon puute vaan mietityttää.
Sitä oikeaa etsiessä...
Vastaa Viestiin