Mitä sitten? Mutuilua vain. Minkälaisia tuloksia sait mikrometrillä mitattuna? Onko ollut miten paljon heittoa (soikeutta, elliptisyyttä?) Minkälaiset puristuspaineet silloin vs. nyt? Kun kansi oli irti, teit varmaan jotain sille, edes huohotuksen avauksen?
Joka tapauksessa, toki sitä tuuriakin on, ja pari sankaria foorumilla jotka onnellisia. Montako sitten niitä jotka sössivät homman, muttei ikinä sitä julkisesti tule myöntämään?
Mut hyvä vaan ettei harmita.
Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Kaksi konetta olen tehnyt hoonaamatta. Ekalla ajettu nyt noin 150-200tkm ja toisella 60tkm. Nämä siis T7 - koneita. Molemmissa silmiinpistävä havainto on öljynkulutusen loppuminen ja savutuksen loppuminen. Toki voi sen porata, mutta sitten rengastusta ei enää tehdäkään samalla, kun putsaa öljypohjan ja laittaa sylinterikannen.
Ps. Ei ne sylinterit kauhean soikeita voineet olla, kun hoonin jäljet näkyi vielä. Mittasin sen ekan koneen jopa. Pyöreä oli reikä.
Ps. Ei ne sylinterit kauhean soikeita voineet olla, kun hoonin jäljet näkyi vielä. Mittasin sen ekan koneen jopa. Pyöreä oli reikä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Ilmeisesti selvisin säikähdyksellä. Kun vaihdoin paisuntasäiliön korkin (5€ romikselta), paineen kertyminen lakkasi.
Mutta samalla ilmeni uusi ongelma. Heti korkin vaihdettuani (noin 3 km ajon jälkeen) sid ilmoitti, että tankattu -2 litraa ja seuraavan päivän ajelulla (400km) alkoi kertyä nakuja joka pyttyyn aina ohittaessa (etanolia tankissa) ja lopulta yhdessä täysvedossa antoi fcod 4864.
Tällä ei kai voi olla mitään tekemistä sen korkin vaihdon kanssa, eihän? Sattumalta vaan luultavasti bensapumppu alkaa sanoa itseään irti (selittäisi samalla jo viime syksynä alkaneet mifit kylmällä koneella)
Mutta samalla ilmeni uusi ongelma. Heti korkin vaihdettuani (noin 3 km ajon jälkeen) sid ilmoitti, että tankattu -2 litraa ja seuraavan päivän ajelulla (400km) alkoi kertyä nakuja joka pyttyyn aina ohittaessa (etanolia tankissa) ja lopulta yhdessä täysvedossa antoi fcod 4864.
Tällä ei kai voi olla mitään tekemistä sen korkin vaihdon kanssa, eihän? Sattumalta vaan luultavasti bensapumppu alkaa sanoa itseään irti (selittäisi samalla jo viime syksynä alkaneet mifit kylmällä koneella)
Re: Kansipahvi vuotaa, mitä muuta pitäisi tehdä samalla?
Shadow_Fi kirjoitti:Kerta kun kyseessä metallinen kansitiiviste, niin ei paljoa anteeksi anna, eikä taida toi pulttien kiristely auttaa. Vaihda vaan pois. Kohta havaitset niinkuin minä aikanaan, että jäähdytysnesteet pääsee öljyyn, joka muuten tekee kemiallisen reaktion ansiosta happoa, ja syövyttää pinnotettuja liukupintoja.
Älä kuuntele niitä höpöttäjiä täällä jotka puhuu männänrenkaista. Männänrenkaita ei saa ikinä vaihtaa ilman sylintereiden oikaisua. Tämä pitäisi olla kaikille selvää. Sylinterit eivät enään todellakaan ole pyöreitä, ja työnnät sisälle uudenkarheat männänrenkaat. Pahennat vaan kulumista, ja parhaassa tapauksessa hoonaukseen asti kuluu sylinterit peileiksi. Eli jos meinaat vaihtaa renkaat, poraa sylinterit ja hoonaa ne. Mut silloinhan moottori on täyskunnostuksessa, eikä suomessa siinä ole mitään järkeä jos ei kaiken itse tee, tai haluat jotain erikoista aikaiseksi.
Kansi irti, plaanaus, paineistus, ja takaisin asennus uudella kansitiivisteellä. Pultit toki uudet. Pultit voitele ennen asennusta paikoilleen, ja muttako momenttiin.
Jäykemmät jouset on järkevää laittaa, jos osaat itse vaihtaa. Uusi jousi jotain 15e luokkaa, ja 16kpl tarvit, joten laske siitä kannattaako. Ei tuo 305 ole varmaan penkitetty teho, ja vaikka olisi, ei maata kaada nuo sun pehmojouset. Anna vaan olla.
Kyllä ne männänrenkaat voi vaihtaa, mutta tuskin puristuspaineet siitä nousee, öljyn syönti johtuu siitä alempana olevasta öljyrenkaasta joka ei päästä öljyä normaalisti ohitseen vaan ohjaa sen itsensä läpi männän alapuolelle. Silloin kun tämä niin sanottu öljyrengas menee tukkoon niin alkaa falskaamaan ylöspäin. Kyllä hoonaukset siitä voi kärsiä mutta tämäkin on vältettävissä 2-5tkm pituisella sisään ajolla.