Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jussi91
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 18:47

Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja Jussi91 »

Autossa tuntuu olevan perä normaalia alempana. Luulin ostaessa, että se johtuu peräkontissa olevista renkaista. Vm 2007 ja ajettu 150 tkm. Voisko olla, että jouset on jo löystyneet? Saako jousia vaihdettua ilman jotain erikoistyökaluja esim. jonkinlainen kokoonpuristin?

Toinen mahdollinen syypää vois olla ehkä kuluneet puslat iskarin alapäässä. Iskari ei ainakaan ole ihan suorassa linjassa. Tuota puslaakaan ei varmaan saa vaihdettua ilman kokoonpuristinta jouselle? Netistä näytti löytyvän uusia puslia osakoodilla 4566832.

Kuva
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Saa tuon Puslan vaihdettua kun tunkkaa vaan renkaan ilmaan, ei tarvi jousipuristinta. Jousen/iskarin vaihdossa tarvii :D
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

puslien vaihto on täysin joutavaa hommaa
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja Termos »

pvdriver kirjoitti:puslien vaihto on täysin joutavaa hommaa
Jep, ei vaikuta perän korkeuteen.

Tarkista ennemmin perän pitkittäistukivarsien puslat, kovin väljinä aiheuttavat takapään laahaamista ja epämääräistä soutamista ajotuntumassa.
Voivat hyvinkin olla muusina jo noilla kilometreillä. Tuossahan sitä on sitten lukemista:

viewtopic.php?f=14&t=123800

Tosin ainahan viirufemmat näyttää olevan perä matalalla, kun etulokasuojien kaaret on peräpäätä suuremmat :| Kannattaa katsoa helmamuovien etäisyyttä maantiestä, että roikkuuko oikeasti :lol:

-06 Aero keulii vakiojousilla ja Koni FSD-iskareilla:

Kuva

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja markusR »

Termos kirjoitti:
pvdriver kirjoitti:puslien vaihto on täysin joutavaa hommaa
Jep, ei vaikuta perän korkeuteen.

Tarkista ennemmin perän pitkittäistukivarsien puslat, kovin väljinä aiheuttavat takapään laahaamista ja epämääräistä soutamista ajotuntumassa.
Voivat hyvinkin olla muusina jo noilla kilometreillä. Tuossahan sitä on sitten lukemista:

viewtopic.php?f=14&t=123800

Tosin ainahan viirufemmat näyttää olevan perä matalalla, kun etulokasuojien kaaret on peräpäätä suuremmat :| Kannattaa katsoa helmamuovien etäisyyttä maantiestä, että roikkuuko oikeasti :lol:

-06 Aero keulii vakiojousilla ja Koni FSD-iskareilla:

Kuva

Kuva
Onkos takaiskarin jousilautaset ylemmässä vai alemmassa kohdassa? :wink:
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja Termos »

markusR kirjoitti: Onkos takaiskarin jousilautaset ylemmässä vai alemmassa kohdassa? :wink:
Alemmassa. Vois koittaa ylempää kiinnitystä, veikkaan vain, että perä nousee liikaa. Onko sulla kokemusta asiasta, vinkit kelpaa kyllä :)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jussi91
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 18:47

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja Jussi91 »

Termoksen kuvissa perä vaikuttaa olevan yhtä alhaalla kuin mullakin. Ehkäpä mulla on se ongelma nuo entisen omistajan laittamat hiukan liian leveät vanteet. Ei osuisi sisäkaareen todennäköisesti ollenkaan normi vanteilla, vaikka olisi 4 henkeä kyydissä, ja mentäis motarilla kuopan kautta. Tarkistan kuitenkin noi pitkittäistukivarren puslat.

Onkohan tässäkin takaiskarien jousilautasielle eri kiinnityskohtia? Vai onko vain Aeron ominaisuus. No sen näkee pian.
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja markusR »

Termos kirjoitti:
markusR kirjoitti: Onkos takaiskarin jousilautaset ylemmässä vai alemmassa kohdassa? :wink:
Alemmassa. Vois koittaa ylempää kiinnitystä, veikkaan vain, että perä nousee liikaa. Onko sulla kokemusta asiasta, vinkit kelpaa kyllä :)
Off topic. Meikäläisen farkku kulkee ainakin vaaterissa kun kiinnitys on ylemmässä. :D
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja ValPe »

.
Viimeksi muokannut ValPe, Ke Kesä 27, 2018 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Onko vanhemmissakin farkuissa sama optio takaiskarien kiinnityskohdasta?
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 956
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Eiköhän siellä soikeat reiät löydy kaikista
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jeo123 kirjoitti:Onko vanhemmissakin farkuissa sama optio takaiskarien kiinnityskohdasta?
Minä ja markusR keskustelimme Koni FSD - iskareista, joissa on takapään korkeudelle kaksi vaihtoehtoa. Vakioiskareissa korkeussäätöä ei ole.

Pahoittelut mahdollisen sekaannuksen aiheuttamisesta, mainitsin tosin FSD:t kuvia sisältäneessä postauksessani :?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja eegas »

Tänään vaihtelin farkkufemmaan taakse jouset SAAB 5 233 093 ja iskunvaimentimet SACH 52 37 433, helppo homma, taisi mennä pari tuntia hätäilemättä, samalla ruosteenestoa, taitaa mennä enempi aikaa käsienpesuun :(
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 956
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja duuduu »

duuduu kirjoitti:Eiköhän siellä soikeat reiät löydy kaikista
Mites tuo yläpään kiinnitys koriin? Kyllä ainakin minun autossa sillä tai pienen säädön tehtyä
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Takajousien vaihto itse ja takaiskarin pusla -07

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ei noilla vakioiskareiden kiinnityksillä voi tehdä mitään oleellista muutosta perän korkeuteen.

Tuossa kuvassa näkyy FSD:n säädöt. Kuvissa kuppimainen jousilautanen on alemmassa asennossa, sitä pitää paikoillaan iskariin koneistetussa urassa oleva jousisokka. Ylempi ura näkyy jousilautasen yläpuolella, se on kolmisen senttiä alempaa uraa korkeammalla.

Edit: No ei näy :twisted: Mikä kumma siinä on, ettei foorumiin edelleenkään saa liitettyä järkevän kokoisia kuvia!

Linkki kuvaan: http://kuva.termiitti.com/image/47194.JPG

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin