Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Terve! Ostin tuossa muuan viikko ensimmäisen saabini. Kokemus tähän mennessä sekava. Auto on 9-5 Aero vm2000 ja etanooli ohjelmalla.
Ensin alkoi tyhjäkäyntiviat, jotka tätä foorumia tuskassa selattuani paljastui irti pompsahtaneiksi alipaineletkuiksi. Letkut kiinnitettyä auton käynti rauhoittui ja luulin jo että olin selvinnyt autokaupoista voittajana.
Päästäänkin uuteen ongelmaan, josta ei vielä selvyyttä ole, johon apua kaipaisin. Kovassa kiihdytyksessä, kun liimaa lapun lattiaan niin auto pätkii, nykii ja viime kerralla jonka jälkeen en ole enää uskaltanut kiihdytellä, kuului omasta mielestä vasemmalta puolen keulaa sellasta "naputusta". Naputus loppui heti kun hölläsi kaasun.
Heittäkääpä näkemystä tähän? Mitä kalikkaa lähteä ihan ekana vaihtamaan? Tulpat vaihdoin jo uudet, nii onko tämä nyt siitä kasetista johtuvaa vai turbosta vai vai vai?
Ensin alkoi tyhjäkäyntiviat, jotka tätä foorumia tuskassa selattuani paljastui irti pompsahtaneiksi alipaineletkuiksi. Letkut kiinnitettyä auton käynti rauhoittui ja luulin jo että olin selvinnyt autokaupoista voittajana.
Päästäänkin uuteen ongelmaan, josta ei vielä selvyyttä ole, johon apua kaipaisin. Kovassa kiihdytyksessä, kun liimaa lapun lattiaan niin auto pätkii, nykii ja viime kerralla jonka jälkeen en ole enää uskaltanut kiihdytellä, kuului omasta mielestä vasemmalta puolen keulaa sellasta "naputusta". Naputus loppui heti kun hölläsi kaasun.
Heittäkääpä näkemystä tähän? Mitä kalikkaa lähteä ihan ekana vaihtamaan? Tulpat vaihdoin jo uudet, nii onko tämä nyt siitä kasetista johtuvaa vai turbosta vai vai vai?
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Lisätään vielä, että joskus kovaa kiihdyttäessä vilkuttelee moottorivikavaloa, joskus taas ei. Tämä ilmeisesti viestii ongelmasta sytytyksessä?
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Eikö open sid ole siinä avattu jos etanolisoftattu? Sen kauttahan näkis jo paljon.
Vikakoodiluku ni kertoo sen valon syyn, ei mitään järkeä ole arpoa tyhjästä jotain kymmenistä oireeseen sattuvista vaihto-osista vaan lukea koodit ensin.
Vikakoodiluku ni kertoo sen valon syyn, ei mitään järkeä ole arpoa tyhjästä jotain kymmenistä oireeseen sattuvista vaihto-osista vaan lukea koodit ensin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
MAF, bensapumppu, DI-kasetti, ...
Ensin olisi selvitettävä onko mitattu ilmamäärä kohdallaan, sitten bensapumpun tuotto/paine ja jos nämä OK niin jäljelle jää DI-kasetti. Toki jos jostain lainaan saa kasetin niin se on nopea kokeilla. Mutta nuo kaksi ensinmainittua on vaarallisempia vikoja.
Jos SID Info on enabloitu niin sieltä voi tuon maffin kunnon päätellä vertailemalla mAir ja Pinl arvoja kiihdytyksessä. Tosin jos alkaa välittömästi kuormittaessa pätkimään niin sitten on todennäköisempää bensapumppu tai kasetti.
Ensin olisi selvitettävä onko mitattu ilmamäärä kohdallaan, sitten bensapumpun tuotto/paine ja jos nämä OK niin jäljelle jää DI-kasetti. Toki jos jostain lainaan saa kasetin niin se on nopea kokeilla. Mutta nuo kaksi ensinmainittua on vaarallisempia vikoja.
Jos SID Info on enabloitu niin sieltä voi tuon maffin kunnon päätellä vertailemalla mAir ja Pinl arvoja kiihdytyksessä. Tosin jos alkaa välittömästi kuormittaessa pätkimään niin sitten on todennäköisempää bensapumppu tai kasetti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Tulppien kunto on kans nopea kattoa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Ääni myös bensapumpulle ja ilmamassamittarille. Ei kannata ajaa vanhalla huonolla immulla. Vilkkuva CE valo on kerjää painavasta syystä, kuskin huomiota hellittämään kaasua! Kävit varmaan läpi ne kaikki alipaineletkut. Nopea homna vaihtaa ne kaikki ohuet. Varo niitä ohuita muovinippoja. Ei kannata riuhtoa, halkaise vaikka mattoveitsellä vanhat rapeat pois.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Itellä kuului viimeksi kenkiessä naputusta ja auto kakoi niin seuraavana oli mäntä halki.
Saabin T7 koneet ovat surullisen kuuluisia tyyppivioistaan, eli kun olet tuon kakomisen saanut kuriin niin suositan suorittamaan katsauksen jakopään ja öljypohjan tienoolle. Ja jos korjattavaa löytyy niin pata täysremonttiin samantien.
Saabin T7 koneet ovat surullisen kuuluisia tyyppivioistaan, eli kun olet tuon kakomisen saanut kuriin niin suositan suorittamaan katsauksen jakopään ja öljypohjan tienoolle. Ja jos korjattavaa löytyy niin pata täysremonttiin samantien.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Ensimmäisenä kun työreissusta taas kotiudutaan, alan sitä ilmamassamittaria tutkimaan.
Open sidistä sen verran, että saan kyllä sen valikon auki ja nään sieltä oikeastaan kaiken muun paitsi ne vikakoodit. En tiiä oonko tyhmä vai tyhmä mutta siellähän on se nErr kohta minkä perässä pitäis näkyä vikakoodien lukumäärä (?) ja erikseen kohta mistä sen vikakoodin näkee mutta mulla ei sitä kohtaa löydy sieltä vaikka kuinka näpyttelee plussaa ja miinusta edeskahtaalleen.
Koko auto aiheuttanut niin paljon kysymysmerkkiä että tuntuu siltä, että tämän harrastuksen parissa oppii vielä paljon uutta.
Open sidistä sen verran, että saan kyllä sen valikon auki ja nään sieltä oikeastaan kaiken muun paitsi ne vikakoodit. En tiiä oonko tyhmä vai tyhmä mutta siellähän on se nErr kohta minkä perässä pitäis näkyä vikakoodien lukumäärä (?) ja erikseen kohta mistä sen vikakoodin näkee mutta mulla ei sitä kohtaa löydy sieltä vaikka kuinka näpyttelee plussaa ja miinusta edeskahtaalleen.
Koko auto aiheuttanut niin paljon kysymysmerkkiä että tuntuu siltä, että tämän harrastuksen parissa oppii vielä paljon uutta.
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Open sidin #Mode# kohdassa paina set nappulaa kunnes numero (5 ehkä) vilkkuu, vaihda numeroa + - näppäimillä, Mode 0 :aan, ja paina set uudestaan. mulla ainakin Mode 0 alla löytyy fcod=? ? joka on vikakoodi.
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Noniin, sain fcodin sidiin näkyviin ja vikakoodin selville. Fcod5449=Boost pressure control, malfunction oli koodi minkä sieltä kaivoin. Vaikuttais omasta mielestä aika selvältä tapaukselta, mutta saa nyt nähdä.
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
No niin hyvä ku sait auki ja helpottaa jatkoskin kun saa täsmemmin rajattua vikoja koodeilla
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Perhana, magneettiventtilin vaihdoin, alipaineletkut sun muut on kaikki kiinni ja edelleen Sid ilmoittaa fcod5449. Sanokaa tähän nyt joku jotain? Voiko vika olla bypassissa?
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Lisäyksenä että se rötääminen ehkä vähentynyt, en ole kauheasti uskaltanu kyllä polettaa.. Tuntuu pelaavan auto hyvin mutta ainoana ärsyttää tuo vikakoodi.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23970
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Eikö inusarjas oo painetunnistin? Eräs femma.poltti kans vikavaloa ni anturi oli irti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Aerossa ongelmia kiihdyttäessä
Antoko se anturi silloin tuota koodia 5449?