Ensin hieman taustaa: Potilas on 9-5 2.0 farkku etanolisoftalla my-04. Keväällä vaimolla alkoi nykimään kiihdytyksessä kera vikavalon ja pellin aukaistuani paljastui ilmeinen syypää: karastaan katkennut valkoinen takaisku venttiilikopan takana joka siis kaasuläppäkoteloon yhteydessä. No uutta kehiin ja matka jatkui taas .Ehkä viikko mentiin taas mukavasti kunnes taas vikavalon palelun myötä pudotti ilmeisesti ,tärinästä päätellen, yhden pytyn pois pelistä sekä antoi vikakoodin ja herjasi sytytyskatkoksia kolmospytyssä. No vaihdoin kassun kolkkiini ja vika seurasi joten kassuvika. Vaihdoin kaytetyn ja "pitäisi olla ehjä"kassun tilalle ja taas viikon verran ok kunnes taas vikavaloiltiin ja koodit p1312ja 1334 mutta ilman muita oireita.Vikavalo sytty taas pian kuittauksen jälkeen uudestaan.Tulpat on vaihdettu vasta ja ovat etanolisorttia.
Voiko nyt olla niin, että autossa joku muu kuin tulpat hajoittaa ehjänkin kassun.Voinkos nyt siis kokeilla vaihtaa kolkistani varmasti ehjän kasetin vielä tilalle ilman pelkoa, että kokeilun jälkeen sekin on rikki? Auttakkee auttakkee hyvät immeiset,viisaammat.
Itsellä 9-5 2.3t etanoli softa ja autoni alkoi silloin tällöin käynnistettäessä sytyttämään vikakoodeja. Ne olivat nuo p1312 ja p1334. Auto toimi muuten normaalisti eikä koskaan ajon aikana koodia lykännyt. Vaihdoin kasetin uuteen eikä ole enää koodeja pukannut yli vuoden käytön jälkeen joten kyllä se käynnistettäessä jonkun mittauksen tekee virheellisesti josta tulee nuo koodit.
Koodit tuli siis myös bensaa käytettäessä..
-Arska
Niissä on korkeajännitteellistä elektroniikkaa sisällä ja kun olosuhteet on 100C lähes koko käyttöiän niin se elektroniikka vanhenee. 10 vuotta/200tlkm on jo hyvä suoritus orkkiskasetille.
1312 ja 1334 on selvät viestit siitä että kasetti on loppusuoralla, ko. yksilö oli siis viallinen jo sen saadessasi.