Mäntien sopivuus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
make2710
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2014 10:56

Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja make2710 »

Käyköhän 900s 1994vm.vaparista männät ja kanget t7 moottoriin
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

make2710 kirjoitti:Käyköhän 900s 1994vm.vaparista männät ja kanget t7 moottoriin
Käy jos kyseessä oli ng 900 varustelutasolla S. 900S on og satku, jota ei kyllä -94 tehty kuin avona.. Toki olisi hyvä tietää, mikä kampura, kanget ja männät on käytössä. Moottorikokoja useampi.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
make2710
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2014 10:56

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja make2710 »

2.3 vapari siis900
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

Männät ja kanget 2.3 vaparista käyvät yhdessä 2.3 T7 moottoriin. Kannattaa laittaa T5 kansipahvi, jos haluaa varmistua, että männät eivät käy liian lähellä kantta. Muuten saattaa joutua hieman sorvaamaan männänlakia, jos haluaisi T7 kansipahvin laittaa.
make2710
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2014 10:56

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja make2710 »

Kiitoksia tiedosta
just_igor

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Itse neuvoisin asiassa sillain että. Kaikki männät ovat hieman eri muotoisia\kokoisia. Sama pätee myös sylintereihin. Nämä erot liikkuvat mikromillimetri tasoilla. Eli tarvitset erikoistyökaluja mittaakseen ensin sylinterin koon\kuluman ja sen mukaan ostetaan oikean kokoiset männät eli parhaimmassa tapauksessa kaikki männät ja sylinterit ovat eri kokoisia. Oikea tapa tehdä tämä operaatio on sorvata sylinterireijät ja asentaa sinne uudet sylinteriputket minkä jälkeen sorvata ne männän kokoon spoivaksi unohtamatta hoonausta.
Eli mikäli olet keltanokka etkä omista ammattimaisia moottorin käsittely työkaluja\tarvikkeita. Tulet toden-näköisesti epäonnistumaan. Ellei sinulla käy sellainen tuuri että luovuttajan männät sattuu olemaan just oikean kokoiset sinun lohkoosi. Mikä on hyvinkin epätoden-näköistä. Ja mikäli ne ovatkin väärän kokoisia paremmassa tapauksessa liian pienet niin öljyn kulutus tulee olemaan suuri ja puristuspaineet ovat pielessä. Pahemmassa tapauksessa eli liian isot männät tai edes yksi mäntä raskaissa olosuhteissa tai kovilla kierroksilla yksinkertaisesti leikkaa kiinni mikä johtaa sylinteriputken rikkoontumiseen eli palataan siihen sylinteriputken sorvaamiseen tai lohkon vaihtoon...

Terv: Saabismi ei ole sairautta se on intohimo
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Onhan näihin saabeihin vaihdettu mäntiä koneesta toiseen ilman ongelmia.
Hoonaus ja uudet männänrenkaat, niin on pelannut hyvin.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja Keme »

just_igor kirjoitti:Höpön löpöä
Hoonilla hipasee vähä stanuporauksella olevaa pyttyjä ja pudottaa sinne stanumännät uusilla renkailla, ni homma o bueno. Ei tarvi yhtään mitään mikromillimetrimittailuja.
jeeeeeee!
just_igor

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Niinkuin aikaisemmin mainitsin mikäli käy hyvä tuuri eli kummatkin lohkot ovat hyvässä kunnossa. Niin tämä on hyvinkin mahdollista. Mutta ilman mittamisia et voi olla 100% varma että moottori tulee toimimaan pitkään ja ilman ongelmia.

Ja btw vanhan hoonauksen päälle ei voi laittaa uutta hoonausta. Oikeaoppisesti tämä tehdään ainoastaan sorvattuun tai uuteen sylinteriputkeen
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja V-M »

just_igor kirjoitti:Niinkuin aikaisemmin mainitsin mikäli käy hyvä tuuri eli kummatkin lohkot ovat hyvässä kunnossa. Niin tämä on hyvinkin mahdollista. Mutta ilman mittamisia et voi olla 100% varma että moottori tulee toimimaan pitkään ja ilman ongelmia.

Ja btw vanhan hoonauksen päälle ei voi laittaa uutta hoonausta. Oikeaoppisesti tämä tehdään ainoastaan sorvattuun tai uuteen sylinteriputkeen
Oikeaoppisesti ostetaan uus auto.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tommosia putkituksia ei tehdä näihin koneisiin. Tyypilliset ratkaisut foorumillaisien tekemänä:
1. Vanhaan hyvään lohkoon hyvät std männät ja uudet renkaat
2. Sama kuin 1. + kevyt hoonaus
3. Ylikokoon poraus + hoonaus + uudet takomännät
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Putkituksiakin on tehty vaurioituneeseen sylinteriin jos muuten hyvä lohko
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7470
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mäntien sopivuus

Viesti Kirjoittaja mestari »

mites vieläkö on saatavilla hymy lehden takakannesta tuttu holts virityspaketti. ei moottorin avaamista. ei suuria töitä riittää kun laitat tulpanreiästä kamaa ineen
:mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin