Subbari särisee
Subbari särisee
-03 farkkuaeron subbari särisee, ilmeisesti puhekela viallinen. Saako tilalle mistään pelkkää elementtiä tai jotain korvaavaa tilalle?
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Subbari särisee
Eikö ole ketään saab audion tuntijaa joka tietäisi. Se subbari on sellainen että kun käynnistää auton pitkän seisomisen jälkeen niin särisee, mutta kun kuuntelee vähän aikaa niin särinä loppuu. Ja ei ole resonanssiääni koska loppuu aina vähän ajan päästä, se iso ritilä on otettu väkivallan avustamana irti ja ja kuunneltu korva subbarissa kiinni eli puhekelalta kuulostaa. Mistä siis uusi ja löytyykö korvaavaa tilalle?
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Subbari särisee
Voisiko sinne kertyä kosteutta? Haittaa hetken mutta liike ja lämpö hoitaa ongelman pois. Tämä siis ihan vain veikkaus...
Se miksi vastauksia tulee harvakseltaan johtunee siitä ettei noita Saabin orggisaudioita juuri "harrasteta" vaan melkein ne taitaa olla korvattu jollain muulla tai sitten ne toimii riittävästi. Kannattaa varmaan repiä se elementti pöydälle sieltä ja katsoa onko siinä mitään speksejä, sitten vaan hakukone laulamaan.
Se miksi vastauksia tulee harvakseltaan johtunee siitä ettei noita Saabin orggisaudioita juuri "harrasteta" vaan melkein ne taitaa olla korvattu jollain muulla tai sitten ne toimii riittävästi. Kannattaa varmaan repiä se elementti pöydälle sieltä ja katsoa onko siinä mitään speksejä, sitten vaan hakukone laulamaan.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Subbari särisee
kaseva kirjoitti: Se miksi vastauksia tulee harvakseltaan johtunee siitä ettei noita Saabin orggisaudioita juuri "harrasteta" vaan melkein ne taitaa olla korvattu jollain muulla tai sitten ne toimii riittävästi.
Näinhän se tuppaa olemaan.
Tai sitten ostaa riskillä käytetyn, kai noilla purkaamoiden osilla joku perävalotakuu on Tuossa yksi jonka löysin, 150e:kaseva kirjoitti:Kannattaa varmaan repiä se elementti pöydälle sieltä ja katsoa onko siinä mitään speksejä, sitten vaan hakukone laulamaan.
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... M-4711594/
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subbari särisee
Minähän kysyinkin korvaavaa tilalle, mutta ihmetyttää se 4 johdon kytkentä elementissä. Olisin jo ostanut toisen elementin jos selviäisi se kytkentä. Voi tietysti olla että ihan tavallisenkin saisi siihen vain yhdistämällä kaikki + ja - yhteen muttan en viitsi lähteä kokeilemaan. Tuo alkuperäinenhän on 2+2Ω ja varmaan siksi kahdet johdot. Käytettyä en purkaamoilta tai muualta osta, koska uusi parempi elementti lisäisi myös toistoa. Tuo kosteusteoria kuulostaa vähän oudolta, miten siihen näillä helteillä kostetutta syntyisi. Mutta jos joku tietää niin kertoo sitten.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Subbari särisee
Jos se kerran on 2Ω +2Ω niin sittenhän homma on simppeli. Mittailee suurinpiirtein sen kotelon koon ja moiseen tilaan sopivaa uutta vaan tilalle.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Subbari särisee
Varmaankin elementti on 2 x 2Ω, eli tuplapuhekelainen, ja siksi sinne menee 4 johtoa. Jos ostaa uuden elementin niin pitää sitten kytkeä samallatavalla kuin vanhakin.
Vikahan ei välttämättä edes ole subbarissa, vaan teoriassa se voisi olla myös vahvistimessa joka ohjaa subbaria, ja vahvistin sitten esim lämmetessään toimii oikein. Näin siis teoriassa. Saabin subbarista ei ole mitään käsitystä.
Elementeissäkin on sitten eroja, ja elementeillä erilaisia parametrejä. Kuvan perusteella näyttää että kotelo on suljettu (ei refleksi-kotelo), ja jotkut elementit toimii vähän paremmin suljetussa kotelossa ja jotkut refleksikotelossa. Yksi vaihtoehto on ottaa subbari kainaloon ja kävellä johonkin osaavaan audioliikkeeseen ja sanoa että uusi elementti tälläiseen koteloon.
Vikahan ei välttämättä edes ole subbarissa, vaan teoriassa se voisi olla myös vahvistimessa joka ohjaa subbaria, ja vahvistin sitten esim lämmetessään toimii oikein. Näin siis teoriassa. Saabin subbarista ei ole mitään käsitystä.
Elementeissäkin on sitten eroja, ja elementeillä erilaisia parametrejä. Kuvan perusteella näyttää että kotelo on suljettu (ei refleksi-kotelo), ja jotkut elementit toimii vähän paremmin suljetussa kotelossa ja jotkut refleksikotelossa. Yksi vaihtoehto on ottaa subbari kainaloon ja kävellä johonkin osaavaan audioliikkeeseen ja sanoa että uusi elementti tälläiseen koteloon.
9-5 2.3t Vector wagon MY07
Ex: 99L -73 , 99GL -80
Tech2
Ex: 99L -73 , 99GL -80
Tech2
Re: Subbari särisee
Nyt kun tietää mitä etsii niin alkoi löytyä, se alkuperäinen kaiutin on siis tupla puhekelainen 2x2Ω ja 6.5" kooltaan.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Subbari särisee
Jep, kyllä tuohon varmaan kohtuu helposti löytyy elementti korvaajaksi. Myös kannattaa mitata elementin syvyys että mahtuu matalaan koteloon, ja jää vähän tilaakin vielä.
Pitää sitten vain katsoa että kytkee johdot oikein. Jos 2 x 2Ω puhekelat on sarjassa niin homma näkyy vahvistimelle 4Ω kuormana, mutta jos puhekelat on rinnan niin kuormaa tulee 1Ω.
Pitää sitten vain katsoa että kytkee johdot oikein. Jos 2 x 2Ω puhekelat on sarjassa niin homma näkyy vahvistimelle 4Ω kuormana, mutta jos puhekelat on rinnan niin kuormaa tulee 1Ω.
9-5 2.3t Vector wagon MY07
Ex: 99L -73 , 99GL -80
Tech2
Ex: 99L -73 , 99GL -80
Tech2
Re: Subbari särisee
No jos sinne menee 4 johtoa niin kai ne puhekelat on kytketty omiin kanaviinsa eikä sarjaan tai rinnan.makumaku kirjoitti:Pitää sitten vain katsoa että kytkee johdot oikein. Jos 2 x 2Ω puhekelat on sarjassa niin homma näkyy vahvistimelle 4Ω kuormana, mutta jos puhekelat on rinnan niin kuormaa tulee 1Ω.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm