Saranatapin vaihto olipa homma...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Saranatapin vaihto olipa homma...

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Kuskin oven alimman saranatapin vaihto tänään, aikaa kului 3h. Eli ovi irti joka on helppo homma, sähköliitin irti tuulisalpa pois ja ylä sekä alasaranan mutteri auki. Tunkilla ovi alhaalta tuntumalle ja mutterit irti. Ovi syliin ja talliin seinää vasten, pitkällä (30cm) pistepuikolla älytöntä hakkaamista tunti ja tappi oli liikkunut 5mm. Kun katsoin alapuolelle oli tapin alempi saranarauta (paksu) taipunut sentin eli tappi ei ollut liikkunut alhaalta. Tässä vaiheessa dremel esiin ja pyörölaikalla tappi saranan molemmilta puolilta poikki, nyt lähti se vastakappale käteen ja ovessa oleva kappale jossa jämä kiinni mutta onneksi lähti kevyellä naputtelulla. Siitä irtosaranasta lähti toinen jämä kohtuu helposti, mutta se toinen oli kyllä tiukassa. Onneksi sen sai ruuvipenkkin kiinni niin että pääsi antamaan kunnon mällejä ja lähtihän se. Sitten sen saranan suoristus moskalla alasinta vasten, kun näytti hyvältä niin 9mm putkisokka saranan yläpäähän valmiiksi naputtemalla kiinni, ja sarana paikalleen. Taas hakkaamista pitkällä puikolla ja synteettistä vaseliinia runsaasti perään. Sokka kohta paikallaan ja ovi kainaloon, taas ovi tunkin päälle ja yläsaranan mutteri heppiin. Tässä vaiheessa kannattaa katsoa että sähköliitin on oikealla puolella ovea, ettei jää jumiin vika puolelle. Alasarana paikalleen ja tuulisalpa kiinni ja kokeilu, tsup ovi meni pehmeästi kiinni homma onnistui. Aika kova ähellys ja puhellus tallityökaluilla ja osaksi ulkona, mutta ei lonksu enää ja menee hyvin kiinni :)
Sitä oikeaa etsiessä...
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saranatapin vaihto olipa homma...

Viesti Kirjoittaja Termos »

Vaikuttaa pirunmoiselta työmaalta, tuossa oli toinenkin kertomus aiheesta:
viewtopic.php?f=14&t=182441&p=1185857&h ... i#p1185857

Toivottavasti ei hetkeen tartte noita askarrella, ViiruAerossa on kyllä jokunen kilo äänieristettä per ovi, että kyllä ne saranat jossainvaiheessa väkisellä väsähtää :(

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Saranatapin vaihto olipa homma...

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Tuossa linkissä oli näköjään kahdessa osassa tuo osa, eli työllisti vähän enemmän. Rasvaa vaan ajoittain saranoihin niin selviää helpommalla.
Sitä oikeaa etsiessä...
tane54
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Syys 08, 2020 18:11

Re: Saranatapin vaihto olipa homma...

Viesti Kirjoittaja tane54 »

Sama ongelma saranatapin suhteen, mutta en uskaltanut aloittaa hakkaamalla, koska se ei näytä onnistuvan. Lisäksi tapissa on urat toisessa päässä joten saranatapin lyöminen tulisi tehdä alhaalta ylöspäin (alasarana kyseessä) ja sitä lyöntitilaa ei kyllä löydy normaalityökaluilla vaikka ovi onkin irti. Rälläkkä vaihtoehto oli, elikkkä tappi poikki sillä, mutta ajattelin jättää viimeiseksi vaihtoehdoksi. Hilse pöllysi tässä vaiheessa, kunnes yksi idea syntyi.

Miksi sitä ei voisi puristaa sieltä pois jotain kikka konstia käyttäen. Siitä syntyi idea ruuvipenkin käyttämisestä puristukseen (tunkin voimakäytön suljin pois asennus hankaluuden vuoksi ).

Elikkä työhön tarvittaan aika iso ruuvipenkki, hylsy johon tappi voi mennä sisään pois puristaessa, tappi toiselle ruuvipenkin leualle, joka painaa ovitapin pois hylsyyn, ja piiiiitkä vääntövarsi voiman saamiseksi. Tuumasta toimeen. Onneksi ruuvipenkki mahtui tarpeeksi lähelle, että sen sai asenettua paikalle työtä varten.SItten vain kovaa vääntöä. Ensimmäisellä kerralla käytin työntötappina ruuvia,joka vääntyi napsahten poikki. Rälläkällä pala poranterästä pois ja uusi yritys sillä. JA VOILAAA. Tällä kerralla ovitappi alkoi liikkua ja metrisen vääntövarren voimalla se vihdoin sieltä irtosi.
Kyseisellä tekniikalla poisottovoima kohdistuu siten, että mikään osa ei rasitu ja vahinkoidu. Varo toki silmiä ja muita ruumiin osia jos yritys epäonnistuu ja kun kappaleet sinkoutuvat pois. Holkkina käytin jotain superteräksestä tai vastaavasta aineesta valmistettua auton pyöräpulttia (ei paina melkein mitään, mutta kestää).
Vastaa Viestiin