Mikä viheltää?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikä viheltää?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Tänään ajoin yli 500km ja ei vihellä, varmaan joku takaisku tms ollut jumissa?!
Sitä oikeaa etsiessä...
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikä viheltää?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Hah haa, on nämä saabit autoja. Nyt hävisi voima, ei enää lähde kuten aiemmin mutta kaikki open sidin arvot kunnossa :)
Sitä oikeaa etsiessä...
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä viheltää?

Viesti Kirjoittaja karihai »

Joo, nämä on aitoja HARRASTEAUTOJA ja yksilöitä jokainen, ei ole tekemisen puutetta kun Saabin laittaa. Minun uudempi Saabini ei esimerkiksi ollenkaan tykkää mennä Helsinkiin, ei sellaista kertaa ettei edes joku vikavalo syty siellä jos ei muuta pahempaa keksi. Pahimmillaan se on keksinyt sammua Mannerheimintielle keskellä pahinta ruuhka-aikaa ja viimeksi Lahden moottoritielle. Semmoinen jo syö miestä... Sitten se lähtee käyntiin jonkun ajan päästä ja toimii kuin ei mitään. Mihin tahansa kestää mennä, vaikka Jäämerelle, mutta ei Helsinkiin. Täällä pohjoisessa kyllä toimii mainiosti. Ehkä se vaan ei halua palata enää kehä-kolmosen sisäpuolelle, kun on sieltä kerran pois päässyt. No, ymmärrän kyllä toisaalta... :)
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikä viheltää?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Ai hitto saabitkin. Mulla oli nuorena lada, sillä kun pyörähti kaksi kertaa vuodessa rajalla niin toimi kuin kello puoli vuotta kerrallaan ;)
Sitä oikeaa etsiessä...
Pnuq
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2018 21:52

Re: Mikä viheltää?

Viesti Kirjoittaja Pnuq »

Lainaan ketjua vaikka vihellyksen syy taitaa olla minulla eri. Autona on siis 2006 aero, 5 lovisella automaatilla.

Aikaisemmin olen kiinnittänyt huomiota, että reippaasti kiihdyttäessä kuuluu vihellystä. Oletin sen liittyvän ahtimeen tai venttiiliin, mutta tarkemmin asiaa nyt selvittelin, ja huomasin, että se esiintyy vain kun automaatissa on 2 vaihde sisällä. Ääni alkaa kun kierrokset on n. 2500 ja siitä ylöspäin.

Ja kävelyvauhdissa myös ykkösellä kuuluu samanlainen, mutta paljon korkeampitaajuinen vihellys, joka on taajuudeltaan suoraan verrannollinen ajonopeuteen, kun taas kakkosella kiihdyttäessä äänen taajuus on likimain vakio.
Ääntä voisi kuvailla hieman samaksi kuin manuaaliautolla pakittaessa laatikosta kuuluva, mutta silti viheltävä tai ujeltava.
Laatikon öljyt on vaihdettu huuhtelemalla n. 45tkm sitten.
Onkohan tässä aihetta alkaa katsella uutta askia?
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikä viheltää?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Mullakin ääntää laatikko, mutta ei menoa haittaa. Ja voima tuli takaisin tänään, varmaan joku takaisku tms kiukuttelee jossain?!
Sitä oikeaa etsiessä...
Vastaa Viestiin